Benvolguts,
Fa
molt l’efecte que Afers Exteriors, que no és un programa de televisió,
està funcionant a tota màquina. A l'endemà de l’advertiment de la
UE al Reino de España sobre els retards i les conseqüents multes en
el projecte del Corredor Mediterrani, ha aparegut en el web d’Afers
exteriors una magnífica presentació, que no sembla improvisada sinó fruit d’un
conscient treball (no sabem si intern o espanyol o europeu) per explicar amb
pels i detalls què és el Corredor Mediterrani i en quin punt del
projecte som en aquest moment. En aquest Bloc Reflexions hi ha una
trentena d’apunts (7 o 8 aquests darrers dies) sobre el Corredor, greuges
i queixes que no han fet cap efecte en el capteniment del Gobierno espanyol.
Cada cop més crec que des de sempre, però sobretot des del 1978 i ha una conxorxa
dels partits dinàstics PPSOE per rebentar Catalunya. No ha estat per desídia, sinó per odi, per voluntat de fer mal, que aquest
projecte com molts altres no ha tirat endavant. I no han necessitat el Tribunal Constitucional
per ajudar-los. El poder espanyol és prou fort per fer el que li roti,
saltant-se voluntats i lleis.
Aquest
estudi està tret del:
Web Generalitat de Catalunya.
Gencat.cat Secretaria d’Afers Exteriors i de la Unió Europea
Paga
la pena de fullejar-los!
Vegem i comentem el
document
Taula estratègica del Corredor Mediterrani
inclòs en l’anterior, que va presentar el president Puigdemont el passat 25 de
maig:
25-05-2016 14.04
Taula
estratègica del Corredor Mediterrani
President Puigdemont: "El Corredor
Mediterrani ha de formar part de manera prioritària de les agendes dels governs
espanyol i francès"
Nota de premsa:
El president Puigdemont durant la seva compareixença. Autor: Jordi Bedmar.
- El
cap del Govern anuncia una reunió interregional a València per “constatar
en la pràctica el que representa el retard d’aquesta infraestructura”
- Un
centenar d’agents econòmics i socials i administracions han participat a
la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani per impulsar un eix que
concentra el 44% del PIB de tot l’Estat
Conferencia Puigdemont
El president de la
Generalitat, Carles Puigdemont, ha reivindicat aquest matí “la
imperiosa necessitat que el Corredor Mediterrani formi part de manera prioritària
de les agendes dels governs espanyol i francès”, perquè es tracta
d’una “prioritat inajornable”.
El cap de l’Executiu ha anunciat que
en les properes setmanes es farà una reunió a València amb els governs
valencià, balear i també en sintonia amb els de Múrcia i Andalusia i molt
significativament de la regió d’Almeria, per demostrar “el gran i creixent consens
interregional” i “constatar en la pràctica el que representa el retard de Corredor
Mediterrani”. Ho ha dit després de celebrar-se la reunió de la Taula
Estratègica del Corredor Mediterrani, on també hi han participat el
consellers de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i d’Empresa i
Coneixement, Jordi Baiget.
El
president ha explicat que d’aquesta manera es vol donar “un missatge clar i contundent sobretot a l’Estat espanyol i a la Unió Europea”. “Volem que el Govern espanyol escolti la veu d’Europa, de la
societat diversa i plural, amb empresaris, institucions, sindicats,
universitats, representants polítics, que considerem de manera molt generalitzada
que cal atenció, compromís i execució sense demora als projectes que formen
part del tram del Corredor Mediterrani”, ha reblat.
El cap del Govern
ha subratllat també “l’enorme consens social i
polític” que hi ha hagut entre els
més d’un centenar d’agents econòmics i socials i administracions participants
a la sessió de treball que s’ha celebrat avui a Pedralbes respecte a
la “preocupació pel retard” d’aquesta
infraestructura i a les conseqüències que se’n deriven. I, en aquest
sentit, s’ha mostrat convençut que amb la voluntat de coordinació entre
territoris i els actors diversos implicats “en
els deures del futur Govern de l’Estat espanyol, a les primeres ratlles de la
llibreta en blanc que haurà d’obrir hi hauria de constar, per voluntat d’amplíssim
consens de tot aquest territori, una obra que discorre a un espai on l’economia
europea se la juga”.
En la seva
compareixença davant dels mitjans de comunicació, el president s’ha referit a
l’informe emès ahir pel Tribunal de Comptes de la UE que denuncia la manca de compromís dels governs espanyol i francès per
tirar endavant el corredor Mediterrani. Una “alerta
europea”, ha dit Carles Puigdemont, que “ens confirma que estem en
temps de descompte”. El cap de l’Executiu ha recordat, en aquest sentit,
que prop de 20.000 trens haurien de circular diàriament pel corredor abans del 2019, i actualment n’hi passen menys d’un miler.
“Quan
parlem de retard, estem parlant de pèrdua de llocs de treball, de
competitivitat de les nostres economies i d’oportunitats en l’estratègia
d’industrialització del nostre teixit econòmic”.
I això, ha reblat,
“té
conseqüències absolutament perjudicials per a la nostra gent”.
“Volem i necessitem que sigui una
realitat aquesta expectativa que diu la UE que té
el corredor Mediterrani”, ha continuat el
president, perquè, ha recordat, és una
infraestructura que “discorre per un espai on l’economia europea se la juga”.
I
és que és un eix que concentra el 44% del PIB de
tot l’Estat espanyol, el 50%
de les exportacions i les importacions i el 47% de les empreses que hi ha a tot l’Estat.
Aglutina també grans infraestructures com els
ports de Cadis, d’Algesires, Màlaga, Motril, Almería, Cartagena, Alacant,
València-Sagunt, Castelló, Tarragona i Barcelona, [I
Palamós?] que generen el 78% de tot el trànsit de mercaderies de l’Estat i el 82%
del moviment de contenidors.
Línies de
treball de la Taula Estratègica
Justament, l’estratègia institucional és una de les sis línies de
treball acordades en la reunió d’aquest matí de la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani. En aquest
camp, a banda d’acords amb València, Múrcia, les Illes Balears i Andalusia,
també s’establiran mecanismes de seguiment i
col·laboració amb els governs de l’Estat i de la UE.
En matèria d’infraestructures,
es definirà una agenda d’inversions certa i creïble
acordada amb l’Estat i la UE. I pel que fa als serveis de transport i logística i la seva
digitalització, es crearà un Comitè català de serveis multimodals.
En l’àmbit econòmic, s’analitzaran
les necessitats en matèria de transports de les diferents activitats
econòmiques per promoure el creixement d’importacions i exportacions.
Finalment, en el terreny comunicatiu, es crearà i difondrà la marca CMED
com a referent mundial. I, a nivell operatiu es crearà l’Oficina Catalana del
CMED.
Per garantir
l’operativitat de les actuacions, es crearan quatre grups de treball que
seran els encarregats de desenvolupar les diferents
estratègies i que estaran integrats per representants dels agents econòmics,
socials i institucionals presents a la Taula. Una comissió permanent elaborarà el calendari a seguir i vetllarà
per la transparència, la transversalitat i el
seguiment de les actuacions.
Taula Estratègica del
Corredor Mediterrani
El
gràfic de presentació anomenat Taula Estratègica del Corredor Mediterrani, és
un niu d’informació actualitzada, és una foto econòmica del territori i és autoexplicatiu:
Com
a fons s‘hi representa el mapa esquemàtic de l’Espanya mediterrània, amb
els quatre territoris mediterranis: Catalunya, Comunitat Valenciana, Múrcia
i Andalusia. En el mapa s’hi representa el Corredor Mediterrani de Càdis
fins a la frontera francesa. Amb la indicació de tots els ports i
aeroports corresponents.
S’hi
representen quatre grups de dades: Dades generals, Corredor Mediterrani,
Evolució de la demanda i Inversió en la infraestructura.
En
els quatre grups de dades els tres colors de fons, blau, verd i groc
representen l’aportació dels diferents territoris, Catalunya, Corredor Mediterrani i Estat espanyol en valors absoluts i relatius.
En
l’apartat de Dades generals les variables són:
·
Població
·
Ocupació
·
PIB
·
Nombre d’empreses
·
Importacions
·
Exportacions
·
Inversió estrangera
·
En l’apartat
de Corredor Mediterrani pel que
respecta al Flux als ports les variables
són:
En
l’Evolució de la demanda es mostren les dades conegudes del 2010 i les que hi hauria d’haver el 2030, en Transport per carretera i Transport
per ferrocarril, en nombre de combois i composició dels trens.
Finalment
mostra les Actuacions i Inversions estimades en infraestructura en
els subprojectes a realitzar pel que respecta a:
·
Xarxa ferroviària
·
Modernització
·
Estacions
·
Terminals
Que es concreten en Actuacions ferroviàries,
Actuacions viàries i el Total d’inversió prevista.
Interpretació
La Interpretació d’aquest mapa i d’aquestes
dades permet per exemple:
Conèixer la població de Catalunya i del territori
del Corredor Mediterrani en valors absoluts i relatius al territori de les
espanyes:
Població de les espanyes: 46.624.382
Catalunya: 7.508.106 que representa el 16,1% de la població de les espanyes
Territori del Corredor Mediterrani: 22.355.128 que representa el 47,9% de la població
de les espanyes
Conèixer el PIB de Catalunya i del
territori del Corredor Mediterrani en valors absoluts i relatius al territori
de les espanyes:
PIB
de les espanyes: 1.081.190.000 (1.081.190M€)
Catalunya: 204.666.273 milers d’euros (204.666,273M€)
que representa el 18,9% del PIB espanyol
Territori del Corredor Mediterrani:
478.992.487 milers
d’euros (478.992,487M€) que representa el
44,3% del PIB
espanyol
Evolució de la
demanda. Projecció cap al futur
En
aquest apartat compara les dades reals del 2010
amb les necessàries (estimades) del 2030.
En
els cercles grocs s’explica gràficament com el sector verd del ferrocarril el 2010 és una molt petita part del total, 1,866 Mt (milions
de tones) comparat amb els 39,249 Mt del transport per carretera. En canvi el 2030 s’estima que hi haurà hagut 15,108 Mt per
ferrocarril (un augment del 710%), malgrat
que segons sembla també s’augmenta el transport per carretera i s’arriba a 63,937 Mt!
Aquestes
projeccions fan que amb els trens de mercaderies actuals (de 500m) s’estiguin movent 14 combois/dia i el 2030
s’estima que es mouran 101 combois/dia (de
750m). Cal recordar que Europa està
passant dels combois de 750m a combois de
1.500m, fet que no està contemplat en
aquest gràfic!
Inversions a Catalunya
Les
inversions, en M€, estan clarament explicades en el resum per actuacions:
Xarxa
ferroviària (nous corredors i accessos): 1.126M€
Modernització
(implantació tercer fil i rehabilitació): 1.673M€
Estacions:
715M€
Terminals:
274M€
Actuacions
viàries: 1.777M€
Amb
un total de 5.565M€ d’inversió prevista
Actuacions
prioritàries
En
el PuntAvui del mateix dia 26 de maig hi
havia una explicació molt completa de les actuacions
prioritàries només a Catalunya,
que demostra la complexitat d’aquestes accions prioritàries.
Aquesta complexitat seria molt menor si no es
fessin els nyaps dels tercers fils per estalviar sinó que es fes una instal·lació
racional amb vies separades per mercaderies i passatgers!
L’esquema
del Corredor apareix en el diari en paper però no en el digital. Tanmateix l’hem
afegit a aquest treball perquè considerem que és bàsic adonar-se de la
complexitat de la realització. I també adonar-se que aquesta complexitat hauria
demanat haver començat el projecte el 1986, quan es va realitzar el
primer AVE Sevilla-Madrid (deficitari com totes les línies AVE
espanyoles). Ara és gairebé impossible guanyar temps al temps...
PuntAvui. Jordi Panyella
Joan A. Forès
Reflexions
Arxius adjunts
PDF - 1,905 MB
PDF - 17,869 MB
PDF - 0,108 M
26 maig 2016 2.00 h
Generalitat de Catalunya
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada