dimecres, 1 de juny del 2016

25/05/2016. Procés. Afers Exteriors. Taula estratègica del Corredor Mediterrani. President Puigdemont: "El Corredor Mediterrani ha de formar part de manera prioritària de les agendes dels governs espanyol i francès". Un centenar d’agents econòmics i socials i administracions han participat a la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani per impulsar un eix que concentra el 44% del PIB de tot l’Estat...

Benvolguts,

Fa molt l’efecte que Afers Exteriors, que no és un programa de televisió, està funcionant a tota màquina. A l'endemà de l’advertiment de la UE al Reino de España sobre els retards i les conseqüents multes en el projecte del Corredor Mediterrani, ha aparegut en el web d’Afers exteriors una magnífica presentació, que no sembla improvisada sinó fruit d’un conscient treball (no sabem si intern o espanyol o europeu) per explicar amb pels i detalls què és el Corredor Mediterrani i en quin punt del projecte som en aquest moment. En aquest Bloc Reflexions hi ha una trentena d’apunts (7 o 8 aquests darrers dies) sobre el Corredor, greuges i queixes que no han fet cap efecte en el capteniment del Gobierno espanyol. Cada cop més crec que des de sempre, però sobretot des del 1978 i ha una conxorxa dels partits dinàstics PPSOE per rebentar Catalunya. No ha estat per desídia, sinó per odi, per voluntat de fer mal,  que aquest projecte com molts altres no ha tirat endavant. I no han necessitat el Tribunal Constitucional per ajudar-los. El poder espanyol és prou fort per fer el que li roti, saltant-se voluntats i lleis.

Aquest estudi està tret del:
Web Generalitat de Catalunya. Gencat.cat Secretaria d’Afers Exteriors i de la Unió Europea

Paga la pena de fullejar-los!

Vegem i comentem el document Taula estratègica del Corredor Mediterrani inclòs en l’anterior, que va presentar el president Puigdemont el passat 25 de maig:

25-05-2016 14.04

Taula estratègica del Corredor Mediterrani

President Puigdemont: "El Corredor Mediterrani ha de formar part de manera prioritària de les agendes dels governs espanyol i francès"


Nota de premsa:

 El president Puigdemont durant la seva compareixença. Autor: Jordi Bedmar. 

  • El cap del Govern anuncia una reunió interregional a València per “constatar en la pràctica el que representa el retard d’aquesta infraestructura”
  • Un centenar d’agents econòmics i socials i administracions han participat a la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani per impulsar un eix que concentra el 44% del PIB de tot l’Estat



Conferencia Puigdemont
El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha reivindicat aquest matí “la imperiosa necessitat que el Corredor Mediterrani formi part de manera prioritària de les agendes dels governs espanyol i francès”, perquè es tracta d’una “prioritat inajornable”.

El cap de l’Executiu ha anunciat que en les properes setmanes es farà una reunió a València amb els governs valencià, balear i també en sintonia amb els de Múrcia i Andalusia i molt significativament de la regió d’Almeria, per demostrar “el gran i creixent consens interregional” i “constatar en la pràctica el que representa el retard de Corredor Mediterrani”. Ho ha dit després de celebrar-se la reunió de la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani, on també hi han participat el consellers de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget.

 El president ha explicat que d’aquesta manera es vol donar “un missatge clar i contundent sobretot a l’Estat espanyol i a la Unió Europea. “Volem que el Govern espanyol escolti la veu d’Europa, de la societat diversa i plural, amb empresaris, institucions, sindicats, universitats, representants polítics, que considerem de manera molt generalitzada que cal atenció, compromís i execució sense demora als projectes que formen part del tram del Corredor Mediterrani”, ha reblat.

 El cap del Govern ha subratllat també “l’enorme consens social i polític” que hi ha hagut entre els més d’un centenar d’agents econòmics i socials i administracions participants a la sessió de treball que s’ha celebrat avui a Pedralbes respecte a la “preocupació pel retard” d’aquesta infraestructura i a les conseqüències que se’n deriven. I, en aquest sentit, s’ha mostrat convençut que amb la voluntat de coordinació entre territoris i els actors diversos implicats “en els deures del futur Govern de l’Estat espanyol, a les primeres ratlles de la llibreta en blanc que haurà d’obrir hi hauria de constar, per voluntat d’amplíssim consens de tot aquest territori, una obra que discorre a un espai on l’economia europea se la juga”.

 En la seva compareixença davant dels mitjans de comunicació, el president s’ha referit a l’informe emès ahir pel Tribunal de Comptes de la UE que denuncia la manca de compromís dels governs espanyol i francès per tirar endavant el corredor Mediterrani. Una “alerta europea”, ha dit Carles Puigdemont, que “ens confirma que estem en temps de descompte”. El cap de l’Executiu ha recordat, en aquest sentit, que prop de 20.000 trens haurien de circular diàriament pel corredor abans del 2019, i actualment n’hi passen menys d’un miler. 

“Quan parlem de retard, estem parlant de pèrdua de llocs de treball, de competitivitat de les nostres economies i d’oportunitats en l’estratègia d’industrialització del nostre teixit econòmic”.

I això, ha reblat, 

“té conseqüències absolutament perjudicials per a la nostra gent”.

“Volem i necessitem que sigui una realitat aquesta expectativa que diu la UE que té el corredor Mediterrani”, ha continuat el president, perquè, ha recordat, és una infraestructura que “discorre per un espai on l’economia europea se la juga”.

I és que és un eix que concentra el 44% del PIB de tot l’Estat espanyol, el 50% de les exportacions i les importacions i el 47% de les empreses que hi ha a tot l’Estat.

Aglutina també grans infraestructures com els ports de Cadis, d’Algesires, Màlaga, Motril, Almería, Cartagena, Alacant, València-Sagunt, Castelló, Tarragona i Barcelona, [I Palamós?] que generen el 78% de tot el trànsit de mercaderies de l’Estat i el 82% del moviment de contenidors.
 Línies de treball de la Taula Estratègica

 Justament, l’estratègia institucional és una de les sis línies de treball acordades en la reunió d’aquest matí de la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani. En aquest camp, a banda d’acords amb València, Múrcia, les Illes Balears i Andalusia, també s’establiran mecanismes de seguiment i col·laboració amb els governs de l’Estat i de la UE.

 En matèria d’infraestructures, es definirà una agenda d’inversions certa i creïble acordada amb l’Estat i la UE. I pel que fa als serveis de transport i logística i la seva digitalització, es crearà un Comitè català de serveis multimodals.

 En l’àmbit econòmic, s’analitzaran les necessitats en matèria de transports de les diferents activitats econòmiques per promoure el creixement d’importacions i exportacions.
 Finalment, en el terreny comunicatiu, es crearà i difondrà la marca CMED com a referent mundial. I, a nivell operatiu es crearà l’Oficina Catalana del CMED.

Per garantir l’operativitat de les actuacions, es crearan quatre grups de treball que seran els encarregats de desenvolupar les diferents estratègies i que estaran integrats per representants dels agents econòmics, socials i institucionals presents a la Taula. Una comissió permanent elaborarà el calendari a seguir i vetllarà per la transparència, la transversalitat i el seguiment de les actuacions.

Taula Estratègica del Corredor Mediterrani

El gràfic de presentació anomenat Taula Estratègica del Corredor Mediterrani, és un niu d’informació actualitzada, és una foto econòmica del territori i és autoexplicatiu:

Com a fons s‘hi representa el mapa esquemàtic de l’Espanya mediterrània, amb els quatre territoris mediterranis: Catalunya, Comunitat Valenciana, Múrcia i Andalusia. En el mapa s’hi representa el Corredor Mediterrani de Càdis fins a la frontera francesa. Amb la indicació de tots els ports i aeroports corresponents.

S’hi representen quatre grups de dades: Dades generals, Corredor Mediterrani, Evolució de la demanda i Inversió en la infraestructura.

En els quatre grups de dades els tres colors de fons, blau, verd i groc representen l’aportació dels diferents territoris, Catalunya, Corredor Mediterrani i Estat espanyol en valors absoluts i relatius.
En l’apartat de Dades generals les variables són:
·         Població
·         Ocupació
·         PIB
·         Nombre d’empreses
·         Importacions
·         Exportacions
·         Inversió estrangera

·         En l’apartat de Corredor Mediterrani pel que respecta al Flux als ports les variables són:
·         Total contenidors
·         Total mercaderies
·         Total passatgers

En l’Evolució de la demanda es mostren les dades conegudes del 2010 i les que hi hauria d’haver el 2030, en Transport per carretera i Transport per ferrocarril, en nombre de combois i composició dels trens.

Finalment mostra les Actuacions i Inversions estimades en infraestructura en els subprojectes a realitzar pel que respecta a:
·         Xarxa ferroviària
·         Modernització
·         Estacions
·         Terminals

Que es concreten en Actuacions ferroviàries, Actuacions viàries i el Total d’inversió prevista.

Interpretació

La Interpretació d’aquest mapa i d’aquestes dades permet per exemple:

Conèixer la població de Catalunya i del territori del Corredor Mediterrani en valors absoluts i relatius al territori de les espanyes:
Població de les espanyes: 46.624.382
Catalunya: 7.508.106 que representa el 16,1% de la població de les espanyes
Territori del Corredor Mediterrani: 22.355.128 que representa el 47,9% de la població de les espanyes

Conèixer el PIB de Catalunya i del territori del Corredor Mediterrani en valors absoluts i relatius al territori de les espanyes:
PIB de les espanyes: 1.081.190.000 (1.081.190M€)
Catalunya: 204.666.273 milers d’euros (204.666,273M€) que representa el 18,9% del PIB espanyol
  Territori del Corredor Mediterrani: 478.992.487 milers d’euros (478.992,487M€) que representa el 44,3% del PIB espanyol

 Evolució de la demanda. Projecció cap al futur
En aquest apartat compara les dades reals del 2010 amb les necessàries (estimades) del 2030.
En els cercles grocs s’explica gràficament com el sector verd del ferrocarril el 2010 és una molt petita part del total, 1,866 Mt (milions de tones) comparat amb els 39,249 Mt del transport per carretera. En canvi el 2030 s’estima que hi haurà hagut 15,108 Mt per ferrocarril (un augment del 710%), malgrat que segons sembla també s’augmenta el transport per carretera i s’arriba a 63,937 Mt!

Aquestes projeccions fan que amb els trens de mercaderies actuals (de 500m) s’estiguin movent 14 combois/dia i el 2030 s’estima que es mouran 101 combois/dia (de 750m). Cal recordar que Europa està passant dels combois de 750m a combois de 1.500m, fet que no està contemplat en aquest gràfic!

Inversions a Catalunya
Les inversions, en M€, estan clarament explicades en el resum per actuacions:
Xarxa ferroviària (nous corredors i accessos): 1.126M€
Modernització (implantació tercer fil i rehabilitació): 1.673M€
Estacions: 715M€
Terminals: 274M€
Actuacions viàries: 1.777M€
Amb un total de 5.565M€ d’inversió prevista

Actuacions prioritàries

En el PuntAvui del mateix dia 26 de maig hi havia una explicació molt completa de les actuacions prioritàries només a Catalunya, que demostra la complexitat d’aquestes accions prioritàries.

Aquesta complexitat seria molt menor si no es fessin els nyaps dels tercers fils per estalviar sinó que es fes una instal·lació racional amb vies separades per mercaderies i passatgers!

L’esquema del Corredor apareix en el diari en paper però no en el digital. Tanmateix l’hem afegit a aquest treball perquè considerem que és bàsic adonar-se de la complexitat de la realització. I també adonar-se que aquesta complexitat hauria demanat haver començat el projecte el 1986, quan es va realitzar el primer AVE Sevilla-Madrid (deficitari com totes les línies AVE espanyoles). Ara és gairebé impossible guanyar temps al temps...

PuntAvui. Jordi Panyella

Joan A. Forès
Reflexions
Arxius adjunts
PDF - 1,905 MB
PDF - 17,869 MB
PDF - 0,108 M

26 maig 2016 2.00 h
Generalitat de Catalunya

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada