dijous, 16 de juny del 2016

16/06/2016. Infraestructures. Corredor Mediterrani. Ramon Rovira. On va començar tot. Que s'inverteixin centenars de milions d'euros en noves connexions d'alta velocitat a llocs on no hi pugen ni deu passatgers al dia i que l'enllaç entre les dues ciutats més dinàmiques de l'Estat es mantingui orfe, no es pot atribuir ni a la incompetència ni a la falta de recursos. Només pot ser fruit de la mala fe i d'una voluntat política perfectament dissenyada.

Benvolguts,

En Ramon Rovira posa com a títol de l’article la frase final: No fos cosa que ens oblidéssim de qui mana i on va començar tot. I explica les peripècies dels ciutadans si volen moure’s en comoditat (com la resta de peninsulars) pels Països Catalans! L’article és molt “dejà vu”, però cal parlar-ne cada dia! Cal parlar de l’escarni que comporta veure com des d’on va començar tot se’n continuen fotent dels catalans i dels valencians! Però el que sembla una anècdota d’un viatger emprenyat, tal com ell mateix expressa, no deixa de ser una sistemàtica enculada, una sistemàtica sodomització dels mediterranis per la gentussa del centre geomètric de l’altiplà. Es queixa l’autor de la nul·la infraestructura ferroviària i viària, i no l’esmenta però cal recordar que no tot el que s’hauria de transportar són viatgers sinó també mercaderies i en el cas dels Països Catalans cal recordar que segurament hi ha tanta o més necessitat d’infraestructures de transport de mercaderies com de transport de viatgers. Els manuals i les estadístiques expliquen que en països normals hi ha més o menys la necessitat del mateix nombre de passatgers que de tones de mercaderia! És per aquest motiu que hem explicat més d’un cop que el Gobierno de España està ensarronant des de fa 30 anys la UE, que els ha finançat fins avui per valor de més de 200.000M€, una part del quals creu la UE que s’està destinant al Corredor Mediterrani de Mercaderies, i el Gobierno de España els va dient que ja ho està fent, però és mentida. La infraestructura ferroviària espanyola no està dissenyada ni construïda pel transport de mercaderies i de viatgers, sinó tal sols per viatgers. Si l’Aznar (PP) hagués volgut parlar de mercaderies no hauria dit que el projecte era de construir infraestructura per tal d’unir Madrid amb totes les capitals de província. Si la Maleni (PSOE) hagués volgut parlar de mercaderies no hauria dit que “querian unir todos los pueblos de España con cables de acero”. I en canvi havien d’haver parlat que el projecte anava de com transportar amb facilitat i econòmicament cap a Europa contenidors des dels territoris generadors de mercaderies, ports i aeroports, hortes del País Valencià, de Múrcia i d’Andalusia i dels camps de fruiters de Lleida, així com automòbils fabricats a Almusafes (l’Horta baixa) i Martorell (baix Llobregat), i així també productes químics del Camp de Tarragona. Si no haguessin volgut entabanar la UE i els territoris mediterranis no haurien pretès construir un Corredor Central per Canfranc, que tots els estudis han demostrat que els pendents són excessius pel transport de mercaderies. I punt! No se n’hauria parlat més. Cal recordar també que un sistema de mercaderies hauria d’estar dissenyat com a sistema únic de doble via per mercaderies (trens molt pesats i llargs de velocitat mitja i de fins 1.500 metres), no mixt amb passatgers (trens curts i ràpids). També cal recordar que el nyap que estan ja construint de tercer carril per compatibilitzar vies d’ample internacional amb vies d’ample ibèric, és un destorb enorme si hi han de passar TGVs i també és un destorb perquè les vies amb tercer carril només poden tenir desviacions en un canó i no a tots dos. Vaja, un nyap!
 Si se’n va parlant amb la UE és amb l’equívoc de què els espanyols parlen de Corredor sense dir què és i la UE creu (o vol creure) que és el Corredor Mediterrani de Transport de Mercaderies, per això en el document de fa 3 o 4 setmanes, que acompanyava la multa que la UE ha posat a Espanya diu que:

A Espanya no s’han preocupat de construir les connexions per mercaderies entre les vies del Corredor i les instal·lacions logístiques ferroviàries d’empreses, centres modals, ports, aeroports, etc.

I després d’aquesta llarga “perorata”, vegeu l’article del Ramon Rovira:

16 juny 2016 2.00 h
On va començar tot
Ramon Rovira

Avui no seré gaire original, però és que cada vegada que he d'anar a València o a Alacant agafo una emprenyada notable. Res a veure amb les ciutats i la seva gent, on presumeixo de tenir alguns bons amics. Pot semblar una collonada atesa la misèria del sistema de rodalies de Renfe a Catalunya, però és que em rebenta la falta de connexions ferroviàries al Mediterrani amb un mínim de rapidesa i confort equiparable als estàndards del segle XXI. Per anar a València des de Barcelona, per exemple, o bé s'opta per un tren carrincló que necessita més de tres hores de batzegades, sacsejades i esperes inútils per culpa del tram de via única, o tres hores i mitja de cotxe on et cisen els peatges de les autopistes i et crucifiquen els radars de control de velocitat per poc que et despistis. Des de fa anys, no hi ha ni un trist vol directe ni òbviament un trist TGV. I per anar a Alacant, més o menys el mateix però amb un parell d'hores més d'anxovament i claustrofòbia.

A aquestes altures de la pel·lícula, reivindicar el corredor mediterrani és com posar aigua en un cistell.

Que s'inverteixin centenars de milions d'euros en noves connexions d'alta velocitat a llocs on no hi pugen ni deu passatgers al dia i que l'enllaç entre les dues ciutats més dinàmiques de l'Estat es mantingui orfe, no es pot atribuir ni a la incompetència ni a la falta de recursos. Només pot ser fruit de la mala fe i d'una voluntat política perfectament dissenyada. Sobretot si l'única alternativa per anar amb TGV des de Barcelona fins a València o Alacant, encara que sigui inversemblant, és passant abans per Madrid.

No fos cosa que ens oblidéssim de qui mana i on va començar tot.

Ramon Rovira.

Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada