Benvolguts,
L’ARA presenta una entrevista de l’Antoni Bassas amb el conseller d’Economia i Coneixement doctor Mas-Colell, en dues versions: un vídeo
de tres quarts d’hora, i una transcripció simplificada de 1722 paraules. S’ha de llegir la transcripció i s’ha de visionar
el vídeo, que es complementen. Per exemple en el minut 18 quan parla d’hisenda pròpia i d’hisenda
autonòmica explica un cas molt significatiu, que ampliaré una mica. Pel
concepte general d’impostos a l’estat ja sabem que la Hisenda Espanyola a
través de l’Agència Tributària Espanyola (ATE) recapta a cada Comunitat
Autònoma (CA) tots els impostos que els contribuents paguen en aquella CA anualment. En el cas català aproximadament
els contribuents
paguen uns 36.000M€ d’IRPF+ IVA+ Impost de Societats+ Impostos especials.
Els impostos de la Seguretat Social
segueixen un camí diferent ja que la Hisenda Espanyola recapta les cotitzacions
de la SS no a través de l’Agència Tributària sinó a través de la Caja Única de la SS, i es recapten uns 25.000M€ anuals.
Seguim en el minut 18 i el conseller diu la frase o concepte que és evident
que és així però que m’ha sobtat:
La Hisenda catalana té un únic contribuent
que és la Hisenda espanyola.
El conseller aleshores explica que la Hisenda espanyola
transfereix anualment a cada CA una bestreta
calculada
unilateralment per ells mateixos que segons el conseller sempre és inferior
al que els pressupostos de la Generalitat necessiten. La bestreta és al voltant de 20.000M€, i la diferència entre el que han pagat els contribuents, 36.000M€ i la bestreta produeix el dèficit fiscal que oscil·la al voltant de 16.000M€. Amb els 20.000M€, no es poden cobrir les despeses corrents de la Generalitat en Salut, Educació, Benestar Social, Administració, Justícia i varis, Sempre hi ha dèficit. Aquests ingressos s'anomenen finalistes ja que com que queden curts queden automàticament assignats al departament corresponent i per tant no es poden gestionar. I com que continuen faltant ingressos la Generalitat s'ha de vendre patrimoni, s'ha d'endeutar i ha de fer retallades en Salut, Educació i Benestar Social.
Els càlculs definitius els fa la Hisenda espanyola dos anys més tard i segons les dades reals es compensa el dèficit o el superàvit de la CA. Com que les bestretes són normalment inferiors a les dades reals sempre hi ha hagut dèficit i Catalunya ha de cobrar dos anys més tard el préstec que ha fet dos anys abans a la Hisenda espanyola. Una conseqüència evident és que el Gobierno espanyol pot proclamar en rodes de premsa i per tant fer que els diaris ho publiquin que està disminuint l’atur, que està augmentant el PIB, que “España va bién”, etc. Però nosaltres no ho veiem, i com que no tenim fe en el Gobierno espanyol ni tenim mitjans per comprovar-ho perquè tal com diu el conseller l’Institut Nacional d’Estadística és una caixa tancada que no la podem obrir nosaltres, no ho podrem comprovar fins dos anys més tard...
Els càlculs definitius els fa la Hisenda espanyola dos anys més tard i segons les dades reals es compensa el dèficit o el superàvit de la CA. Com que les bestretes són normalment inferiors a les dades reals sempre hi ha hagut dèficit i Catalunya ha de cobrar dos anys més tard el préstec que ha fet dos anys abans a la Hisenda espanyola. Una conseqüència evident és que el Gobierno espanyol pot proclamar en rodes de premsa i per tant fer que els diaris ho publiquin que està disminuint l’atur, que està augmentant el PIB, que “España va bién”, etc. Però nosaltres no ho veiem, i com que no tenim fe en el Gobierno espanyol ni tenim mitjans per comprovar-ho perquè tal com diu el conseller l’Institut Nacional d’Estadística és una caixa tancada que no la podem obrir nosaltres, no ho podrem comprovar fins dos anys més tard...
Hi ha molts més detalls
que cal copsar.
Jo de vosaltres primer
em llegiria l’article “Doni’m un marc legal i li faré una Hisenda
pròpia en dos mesos” i després em submergiria en el vídeo:
Andreu Mas-Colell: “Doni’m un marc legal i li faré una
Hisenda pròpia en dos mesos”
Entrevista al
conseller d'Economia de la Generalitat
Antoni Bassas Actualitzada
el 25/07/2015 22:01 Contingut Premium
Andreu Mas-Colell visita el plató de
l’ARA quan falten poc més de dos mesos per a les eleccions del 27-S, després de les
quals no ha revelat si seguirà en política o tornarà al món acadèmic. De fet,
ha ideat una frase buida de contingut que utilitza sempre que li pregunten per
aquesta qüestió.
Comencem mirant
enrere. ¿L’austeritat va tenir un impacte més negatiu del que pensava quan va
firmar les primeres retallades? ¿Les veu de manera diferent, ara?
No les veig diferent,
cada moment té la seva lògica i té les seves necessitats. Quan vam començar, hi havia una dinàmica de
despesa desbocada que s’havia de tallar: senzillament. Només cal
mirar el context europeu. Ens agradi o no, a Europa mana la lògica dels pactes
d’estabilitat i, per tant, calia trencar aquella dinàmica i això volia dir que s’havia de gastar
menys. Alhora, també reivindicàvem el control de les nostres bases
fiscals i una fiscalitat millor per la banda dels ingressos. Mai hem deixat de
reivindicar això, però, atesa la situació que teníem, atès el finançament que
teníem, atès que érem a Europa i atesa la crisi, atès el fet que no podíem anar
als mercats a finançar-nos, la consolidació fiscal era inevitable i necessària.
De la mateixa manera li dic que vam fer el que s’havia de fer, però ja està. A
mi no em sentirà dir que hem de fer el que calgui per rebaixar el dèficit fins
al 0,7% o el 0,3%, perquè si no controlem els ingressos això és absurd.
Li pregunto això
perquè la presència d’Artur Mas com a autor de les retallades és invocada
sovint com un factor per no votar la llista de Junts pel Sí. Fa poc, Catalunya
Sí que es Pot fins i tot parlava de “Mas i les polítiques austericides
esquitxades de corrupció”.
En aquest últim punt,
el de les esquitxades, doni’m proves i m’ho prendré seriosament. No hi ha hagut
ni un pèl de res de corrupció en les reduccions de despesa que s’han hagut de
fer.
S’ha d’entendre que
es refereix a casos de corrupció anteriors que han afectat Convergència i Jordi
Pujol.
D’acord, a veure: si
el senyor Mas s’hagués dit senyor Tsipras hauria passat exactament el mateix, i
només cal que mirin ara a Grècia i veuran què passarà.
¿Ho diu per la
pujada de l’IVA que ha hagut de fer Grècia?
Exactament. Repeteixo:
som a Europa, podem decidir no ser-hi i potser algú pot optar per aquesta
opció. No és la meva ni ho serà mai. Pot no agradar-te la política europea, a
mi no m’agrada, crec que Europa hauria de tenir polítiques econòmiques més
enfocades al creixement i políticament hauria d’avançar cap a un federalisme
democràtic, però, si som a Europa, el pa que s’hi dóna és aquest. Europa es pren
molt seriosament el tema de l’estabilitat pressupostària i dels dèficits
sostenibles, i a més, això ho creu amb una diguem-ne fixació que la porta a
prioritzar-ho per sobre de tota la resta.
Jo no hi estic d’acord, que consti, crec que el ritme de consolidació
hauria hagut de ser més baix a Europa en general.
Varufakis passava
per ser un expert en la teoria del joc. En què es va equivocar?
¿Sap quin ha sigut el
gran error dels grecs? Que el senyor Varufakis va pensar que tenia un poder de
negociació molt gran, perquè Alemanya no es podia permetre que Grècia sortís de
l’euro per la credibilitat de l’euro, i en això tenia raó. Però es va oblidar
d’una altra cosa, i és que Alemanya tenia un poder de negociació molt gran
perquè, ves per on, els grecs no estaven disposats a deixar l’euro. No és només
que els alemanys no volguessin que Grècia deixés l’euro, sinó que els grecs
desesperadament no volien deixar l’euro, i a l’hora de la veritat els primer
que van vacil·lar són els grecs. Alemanya no volia la sortida però els grecs
tampoc, i això ha generat aquesta situació que al final és desastrosa. L’acord
final és humiliant per als grecs, i hauria d’avergonyir-nos als europeus en
general haver arribat a aquest punt.
¿El cas de Grècia
no mostra també les limitacions de la democràcia? Per més que una gran majoria
del poble grec consultat en referèndum vulgui una cosa, després la troica en diu una altra. ¿En certa
manera això seria aplicable a Catalunya, on els catalans poden voler la
independència però hi pot haver raons jurídiques que ho facin inviable?
Són coses diferents.
El referent per a Catalunya és Escòcia, no Grècia. La nostra agenda política és
paral·lela a l’escocesa i en això és en el que ens hem d’emmirallar.
¿És possible
resoldre l’eix social sense la independència o la independència és una solució
omnicomprensiva que també inclou els problemes immediats de la societat?
Si ho planteja
d’aquesta manera, la pregunta i la resposta queden una mica esbiaixades. Jo no crec que
el tema de la independència s’hagi de plantejar en funció d’interessos
econòmics molt immediats. El que sí que puc dir és, primer, que Catalunya com a
unitat econòmica separada no té cap problema econòmic addicional als que pugui
tenir ara. La crisi econòmica europea la pot afectar igual, els
problemes de l’euro la poden afectar igual... Però, en termes de fiscalitat, i és de
sentit comú perquè els estudis ho demostren, ara rebem menys dels impostos que
paguem. Amb els impostos que paguem actualment podem cobrir el cost de tots els
serveis públics que rebem i encara quedaria un petit excedent.
Preguntat d’una
altra manera, ¿amb l’actual statu quo
a Espanya, polític i econòmic, és possible resoldre els problemes del que en
diem l’eix social?
Amb règim de continuïtat, que és el que
m’està preguntant, jo diria que si cal atendre les necessitats socials amb les
competències que tenen les autonomies -és a dir, benestar social, sanitat i
educació- es necessita un sistema de finançament que atribueixi una part més
important del pastís recaptatori a les autonomies. L’administració central, per tant, s’ha
d’estrènyer el cinturó. I quan hi hagi augments de recaptació d’impostos,
l’increment d’ingressos caldria que anés cap a la dimensió social. En els pròxims,
diguem-ne, tres o quatre anys estic segur que no és possible atendre com correspon
les necessitats socials i, al mateix temps, disminuir la pressió fiscal, que és
el que sembla que vol el govern central. Crec
que és incompatible els pròxims anys, i per això crec que la baixada d’impostos que ha anunciat
el govern central té una raó estrictament electoral. Crec que és
imprudent, i a la seva manera és populista. I en un país que encara té un 5,8% de dèficit no s’hauria de permetre. Per tant, aquesta
és la resposta: sí que es podria atendre millor, però no abaixant la pressió
fiscal.
Quin programa
econòmic hauria de tenir la llista unitària?
[Mas-Colell fa una
pausa llarga.] Deixi’m
que no hi entri en detall, però el missatge central ha de ser que no es pot
prioritzar l’eix nacional i alhora desprioritzar l’eix social. A
l’inrevés sí que és possible. Però, es miri com es miri, prioritzar l’eix nacional representa també,
com li he dit abans, un control més gran de bases fiscals, i per tant permet
també atendre molt millor les necessitats socials. Jo crec, per tant, que el programa econòmic ha de
ser un programa doble:
·
d’una
banda, ha de prioritzar la despesa social, que és el que ara correspon;
·
i de
l’altra, també ha de donar pes a totes les polítiques que afecten la
competitivitat de l’economia, que és el que genera recursos i creixement
econòmic.
Deixi’m posar exemples
del segon aspecte: l’eix mediterrani és molt necessari. Escolti,
si tinguéssim la Hisenda pròpia ens el faríem nosaltres. No és tan car, l’eix
mediterrani... és més cara la línia 9 del metro que l’eix mediterrani. Llavors,
per què estem fent la línia 9 i no l’eix mediterrani? Perquè no tenim
competències en l’eix mediterrani i sí que en tenim en els metros de Barcelona
i de l’àrea metropolitana. Un altre exemple és l’aeroport, que va molt bé en
passatgers però no en mercaderies. O en el meu àmbit, les universitats, que
anirien molt millor si no estiguessin encotillades per una llei espanyola molt
antiquada i burocràtica.
La llista unitària
preveurà segur una Hisenda pròpia, entre altres coses perquè, si guanyés,
s’hauria de tirar endavant la desconnexió amb l’estat espanyol. Quan creu que
podria estar operativa al 100% una Hisenda que recapti tots els impostos dels
catalans?
Miri, en això jo crec
que hem de tenir clara una cosa: si alguna vegada hem cregut que podríem construir
una Hisenda pròpia dintre d’un envelat mentre al món exterior tot continua
igual... i llavors quan arriba el dia D, zoom,
traiem l’envelat i apareix relluent la Hisenda pròpia... això és una
ingenuïtat, ni pot funcionar ni ho farà mai així.
El que és essencial és el
marc legal. És com la palanca d’Arquimedes: doni’m un marc legal i li faré una
Hisenda pròpia en dos mesos.
És una manera de
parlar. Tenim una estructura, tenim experts, però ara només falta el marc legal
que permeti fer-ho.
¿Té algun problema
a votar una llista encapçalada per un exeurodiputat d’Iniciativa?
No, cap. I la llista
encara l’hem d’omplir. Suposo que hi haurà una mica de tot.
¿I Andreu
Mas-Colell hi serà en aquesta llista?
A veure, en aquest
tema sempre contesto de la mateixa manera: el meu horitzó s’acaba el 27-S. Interpreti això com li sembli i jo no el contradiré.
El que passa és que
els horitzons no s’acaben mai. Es van movent a mesura que es mou el nostre punt
de vista.
Hum... potser sí que
la meva resposta no està d’acord amb les lleis físiques, però ara estem molt
fixats en el 27-S. En resum, que no li contestaré el
que m’ha preguntat. Interpreti la resposta com vulgui, que jo no el contradiré.
És la manera que he trobat de dir alguna cosa transmetent una quantitat nul·la
d’informació.
Joan A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada