Benvolguts,
Avui analitzem l'Editorial d'El PuntAvui Un avís i una sortida per a Catalunya.
L'Editorial contempla els problemes que llasten Catalunya en la seva relació amb Espanya. L’última frase és la més colpidora: L'economia espanyola continua molt regulada i és el govern el que, a través del BOE, assigna els grans contractes. Moltes activitats no s'arbitren d'acord amb la seva eficiència econòmica, sinó segons altres interessos. Alguns han aflorat. D'altres ho faran tard o d'hora. Però és una manera perniciosa d'organitzar l'economia de la qual Catalunya s'ha d'allunyar.
Molts interessos dels que han aflorat els coneixem: AVEs sense passatgers (errors de nous rics d’Espanya: obsessió, luxe i ostentació, aparent manca de criteri), autopistes sense
cotxes (4 autopistes de peatge radials de Madrid que no
han funcionat mai i han fet fallida), aeroports sense avions (Castelló, Ciudad
Real), projectes sense riscs pels constructors (plataforma Castor)....
En resum: Espanya
té el gestor aeroportuari més
gran del món, que és també el que registra més pèrdues. És el país del món amb més quilòmetres d'AVE tret de la Xina. I
el segon amb més densitat
d'autopistes d'Europa després de Portugal...
Però els constructors que han viscut del BOE (els del Puente Aéreo, de la Llotja del Real Madrid, de l'Ibex35) han treballat els darrers 30 anys a tota màquina en projectes irracionals, amb finançament de 147.000M€ dels Fons de Cohesió de la UE i més de 300.000M€ provinents de l'expoliació a Catalunya, el País valencià i le Illes.
5 febrer 2016 2.00 h
Un avís i una sortida per a Catalunya
Catalunya és, efecte seu de Madrid descomptat, el principal motor econòmic de l'Estat espanyol. Per
això, qualsevol informe s'ha de prendre com si concernís directament al nostre
país. La
Comissió Europea acaba d'emetre la seva projecció de creixement per aquest any
i pel que ve. Segons els seus càlculs, l'economia de l'Estat espanyol creixerà
un 2,8% aquest any i un 2,5% el que ve. Són
taxes positives, però encara queda molta feina a fer perquè el fantasma de la
crisi quedi enrere i l'economia creixi fins al 4%. Per a Catalunya és
un objectiu factible, sempre que pugui ordenar la seva pròpia política
econòmica.
La Comissió Europea també assenyala les grans
debilitats del govern espanyol. Ara n'hi ha que posen el focus en la inestabilitat política perquè això, s'afirma des de Brussel·les, fa que els
inversors aturin les seves decisions. Però tal explicació, que es
remarca interessadament en determinats mitjans, és circumstancial.
El problema
que llasta l'economia espanyola, i amb aquesta la catalana, és de caràcter
estructural, la manifestació del qual és un deute públic, privat i extern molt
elevat i un dèficit per sobre dels límits.
La CE ja ha avisat que, sigui quin sigui el govern que hi hagi a l'Estat, haurà de fer unes retallades d'almenys 9.000 milions d'euros.
Però l'arrel de tot
plegat és molt més fonda. L'economia espanyola continua molt regulada i és el
govern el que, a través del BOE, assigna els grans contractes. Moltes activitats no s'arbitren d'acord amb la seva
eficiència econòmica, sinó segons altres interessos. Alguns han aflorat.
D'altres ho faran tard o d'hora. Però és una manera perniciosa d'organitzar
l'economia de la qual Catalunya s'ha d'allunyar.
Editorial PuntAvui
Joan A. Forès
Reflexions
Editorial PuntAvui
Joan A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada