Benvolguts,
Un article realment ben
trobat. Fins es pot dir que genial! En Francesc Canosa assimila
i identifica Catalunya i el català amb el fenomen paranormal del “poltergeist”!
És pura
poesia...
Uns tasts:
·
Madrid i Kiko Casilla, El fenomen poltergeist.
·
Tot incomprensible, irreal, però amenaçador: com Catalunya. Poltergeist.
·
El 1963, Pau Garsaball posa una cinta catalana a la corona funerària de l'actriu
Maria Vila. El règim li fot una
multa de 25.000 pessetes
·
Catalunya, el Català, el carquinyoli amb samfaina o Jaume I tunejant
cavalls no han estat mai vistos com a fenòmens naturals: són poltergeist.
·
És evident que l’estat espanyol no pot admetre ànimes en pena. Alteren la
seva vida. Són llums. Resplendors que fan veure coses. És la ferida lluminosa. És
el Poltergeist.
Vegem l’ocurrent, espectacular i paranormal article:
Referèndum
‘poltergeist’
Francesc Canosa
11/05/2016 20:51
Hi ha un sobre. El remitent diu: “ Cen. Cul. Cat. Su porvenir depende de
su formación cultural”. Dins hi ha la prova del carboni 14.
Podríem datar exactament l’origen dels materials orgànics. Podríem saber en
quin segon Adam i Eva van escollir una poma en comptes d’un pistatxo. Fins
avui. Podríem
comprendre coses d’aquests dies: el porter del Reial
Madrid, Kiko Casilla, primer pregunta. Després li prohibeixen parlar en català en
una roda de premsa. Podríem esbrinar per què
quan apareix un estudi que diu que les tres millors universitats de l’Estat són
catalanes El Español titula: Las mejores universidades pese a
la imposición del catalán. O per què una marca blanca de Podem planejava demanar la prohibició del català a
l’Ajuntament d’Orpesa. Ho podríem saber tot. També la cotització de la
rata catalana a la borsa. Diuen que tot això és catalanofòbia. Que no ens respecten.
Que de tot. Si mirem el sobre a contrallum
veurem el raig ganivet que el travessa. La ferida lluminosa. El fenomen poltergeist.
LA DIMINUTA Carol Anne mira el televisor.
S’ha tornat boig. Bufetades d’electricitat estàtica. Pampallugues d’escorxador.
Surt de la pantalla l’ésser de llum maligna a punt de la festa major de
l’abducció. L’home del sac modern. Carol Anne diu: “Ja són aquí...” És així: Poltergeist.
La pel·lícula explica els fenòmens paranormals que viu una família a casa.
Ectoplasmes. Dimensions desconegudes. Llums. Moltes llums. Llampecs d’allà que
se’t volen endur cap a un més enllà d’urbanitzacions extraterrestres amb
contaminació lumínica. Tot incomprensible, irreal, però amenaçador: com Catalunya.
El 1963, Pau Garsaball posa una cinta catalana a la
corona funerària de l'actriu Maria Vila. El règim li fot una multa de 25.000 pessetes
CATALUNYA, EL
CATALÀ, el carquinyoli amb samfaina o Jaume I tunejant cavalls no han
estat mai vistos com a fenòmens naturals: són poltergeist. L’estat espanyol podria cantar: “No
som d’eixe món”. Tu estàs tranquil·lament a casa sucant el melindro i ve un
fantasma. No pots reconèixer un ectoplasma. Ja no pas perquè et provoqui
urticària espasmòdica sinó perquè creus científicament que els fantasmes no
existeixen. I, per la seva banda, el fantasma es queixa que el terrestre no
l’accepta i que també té dret a l’existència perquè sempre renta i plega els
llençols. És
evident que l’estat espanyol no pot admetre ànimes en pena. Alteren la seva
vida. Són llums. Resplendors que fan veure coses. És la ferida lluminosa.
L’ACTRIU MARIA VILA. Protagonista de La
ferida lluminosa. Obra de Josep Maria de Sagarra. S’estrena el 1954 al
Romea. És un dels llumins del català als escenaris durant el franquisme. Drama
d’un matrimoni d’aparences. I també amb fantasmes lluminosos. La protagonista
té una aparició que li fa veure que el seu marit la vol matar. El 1963,
quan Vila mor, també
hi ha un fenomen paranormal. Pau Garsaball, actor, director teatral, posa una cinta catalana a la corona funerària. Apareix el poltergeist.
El règim li fot una multa de 25.000 pessetes per
“ ostentación de un emblema o
distintivo capaz de producir una alteración del orden público ”. Com a la pel·lícula, l’explicació del fenomen poltergeist és que la casa
estava construïda damunt un antic cementiri. El passat viu. El present tremola.
Aquella cinta senyera de Garsaball fa emergir els taüts i cadàvers catalans
que a Poltergeist s’enlairen.
I aquí el que també volaven eren cartes.
ALESHORES, L’ÚNICA manera d’assabentar-se
d’aquell fet extraterrestre, era amb sobres aparents, encoberts, com el que
cito a l’inici de l’article. El llençol clandestí. Dins tota l’explicació real
i la demanda de solidaritat espiritual i material per fer front a la multa i la
profanació. Llençols
a l’aire. Continuem sent un fantasma. Que mai serà reconegut. Que
sempre es debat entre la vida i la mort. I al final, a Poltergeist, els esperits marxen
perquè decideixen fer un Referèndum Unilateral Fantasmagòric (RUF).
Francesc Canosa
Joan A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada