dimecres, 25 de maig del 2016

24/05/2016. Filosofia. Xavier Serra. Vermell, compte! Les set arts liberals, organitzades en dos grups: l'eloqüència (gramàtica, dialèctica, retòrica) i les matemàtiques (aritmètica, geometria, astronomia i música). A la Universitat es demana que els alumnes hi arribin ensenyats, que sàpiguen expressar-se correctament i fluidament tant oralment com per escrit i que coneguin llengües estrangeres en profunditat...

Benvolguts,
En Xavier Serra,  professor de filosofia a l'Institut “Salvador Espriu” (Salt, Gironès) -, és un professor espantat i desconcertat per la deriva d’un pragmatisme desbocat que fa prevaler en l’ensenyament les assignatures tècniques a les humanístiques. En Xavier Serra en l’article Vermell, compte! diu:

A les escoles monàstiques i catedralícies de l'alta edat mitjana s'enumeraven set arts liberals, organitzades en dos grups: l'eloqüència (gramàtica, dialèctica, retòrica) i les matemàtiques (aritmètica, geometria, astronomia i música). Si s'assolien es podia accedir a l'especialització, sent “batxiller en arts”, un grau universitari inicial. Encara ara aquest és el paper de la filosofia en l'educació secundària: garantir que se sap pensar i expressar-se, comprendre i raonar, acreditar la maduresa de l'alumnat.

Aquí és on he de parlar de la meva experiència personal coincident amb el que diu l’articulista:

L’any 1996 jo era professor a la UPC i vaig assistir a una reunió de professors i catedràtics presidida pel Vicerector. Aquest des del faristol explicava, dolent-se, que els empresaris li demanaven que els alumnes que sortissin de la UPC complissin dos requisits:

·         Que sabessin expressar-se correctament i fluidament tant oralment com per escrit
·         Que sabessin llengües estrangeres

I ho explicava, dolent-se, ja que ell considerava que la demanda dels empresaris era correcta, però  no era la universitat qui havia de resoldre aquells problemes! Deia que els alumnes, batxillers, en entrar a la UPC havien de posseir ja les característiques que els empresaris demanaven. I fixeu-vos que els empresaris no demanaven que coneguessin l’ofici d’enginyer, que donaven per descomptat sinó que posseïssin coneixements relacionats amb l’eloqüència i per tant amb la filosofia.

I jo crec que en aquest aspecte tenia raó. És una anormalitat del nostre sistema escolar que hi hagi aquesta manca de coneixements i d’aptituds, que s’adquireixen treballant molt fort, i que no crec que el sistema d’ensenyament actual proporcioni. I si el que he explicat va succeir fa 20 anys i ara en Xavier Serra es continua queixant del mateix, significa que ja hem perdut 20 anys més en el camí cap a l’assoliment de la volguda perfecció, fruit evidentment dels plans d’estudi d’ESO i batxillerat...

En Xavier Serra acaba el seu escrit amb la sentència:

Al s. XXI sabem de tecnologies i formes d'èxit momentani, però la mentalitat competencial té més a veure amb la filosofia, amb tenir el cap al seu lloc: no és prescindible...

Vegem ara l’article complet:


Vermell, compte!

24/05/2016

Xavier Serra - Professor de filosofia a l'Institut “Salvador Espriu” (Salt, Gironès) -

Sovint ensenyem als nens que mai han de creuar un semàfor en vermell. Que encara que els sembli que no vénen cotxes, pot sortir-ne algun d'on menys s'ho esperen. En educació no ens la podem jugar: cal anar a allò segur.

“La formació filosòfica, adequada a cada edat, és el “pal de paller” dels coneixements

Estic una mica desconcertat perquè, d'una banda, el Departament d'Ensenyament garanteix que tots els nois i noies que fan batxillerat a Catalunya seguiran sent formats en les bases filosòfiques elementals que els permeten integrar els altres sabers. Per això estudiaran filosofia a 1r i 2n de batxillerat i hi podran també cursar psicologia i sociologia. Ara bé, d'altra banda, creix l'obsessió per les matèries de moda: l'anglès, les matemàtiques, o d'altres. Vinga hores a dojo!, com si educar fos sotmetre's als criteris PISA o semblants. Convé allunyar dels terrenys educatius la superficialitat irresponsable: el semàfor hauria de posar-se vermell, lluny del vaivé de les modes. La formació filosòfica, adequada a cada edat, és el “pal de paller” dels coneixements. Tot i les deficiències singulars, mai és “xerrameca” buida. La llei catalana d'educació (2009) i alguns decrets ho 
admeten. Als principis guia que fixa el 187/2015 es proposa:

·         a) un currículum competencial que prepari per a la vida i el futur;
·         b) la continuïtat formativa de tots els alumnes;
·         c) l'orientació com a responsabilitat compartida dels equips docents;
·         d) valorar cada alumne de manera global, continuada i integradora,
·         i e) desenvolupar projectes educatius mitjançant el treball en equip.

És obvi que, per a assolir-los, cal la perspectiva filosòfica: no és només anar sumant hores en allò aparentment “rendible”, se'n digui emprenedoria, informàtica, etc. Calen també la música i l'expressió, la història i les literatures, i les ciències, les naturals i les socials... però sobretot tenir cura del “pal de paller”, el rerefons filosòfic. Al decret abans esmentat hi ha un àmbit, “cultura i valors”, amb una dotació horària minsa a cada curs d'ESO i també una assignatura optativa de “filosofia”, a 4t (això sí, d'oferta obligatòria). Així tenim el semàfor només en groc: millor que no travessem... Si algú té encara seny, serà valent per protegir aquesta àrea.

A les escoles monàstiques i catedralícies de l'alta edat mitjana s'enumeraven set arts liberals, organitzades en dos grups: l'eloqüència (gramàtica, dialèctica, retòrica) i les matemàtiques (aritmètica, geometria, astronomia i música). Si s'assolien es podia accedir a l'especialització, sent “batxiller en arts”, un grau universitari inicial. Encara ara aquest és el paper de la filosofia en l'educació secundària: garantir que se sap pensar i expressar-se, comprendre i raonar, acreditar la maduresa de l'alumnat.

Al s. XXI sabem de tecnologies i formes d'èxit momentani, però la mentalitat competencial té més a veure amb la filosofia, amb tenir el cap al seu lloc: no és prescindible.

Seria forassenyat menystenir-la o aniquilar-la: semàfor vermell! La blindem?
Xavier Serra 

Joan A. Forès

Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada