divendres, 27 de maig del 2016

24/05/2016. Infraestructures. Corredor Mediterrani. El Tribunal de Comptes europeu denuncia la desídia d’Espanya i França amb el corredor mediterrani i la manca d’atenció en les connexions dels ports. Falta de competitivitat. no s’han complert, ni molt menys, els objectius” del nou tram Perpinyà-Figueres. La línia és utilitzada diàriament per menys de quatre trens de mercaderies...

Benvolguts,

El Tribunal de Comptes Europeu, segons el directe.cat, ha denunciat, creiem recordar que no és el primer cop, la desídia d’Espanya i França amb el Corredor Mediterrani i la manca d’atenció en les connexions dels ports. A partir d’aquesta denúncia s’han desenvolupat les opinions i les protestes sobre les infra-infraestructures ferroviàries en la seva vessant de transport de mercaderies (Hem dit bé, estem parlant de les infra-infraestructures!). D’entrada hem de denunciar que “desídia” i “manca d’atenció” són expressions molt suaus que no van al fons de la qüestió sinó que només graten la superfície del fet. Més hi escaurien animadversió i manca d’activitat per negligència o per incúria.

Aquí cal immediatament explicar que el Tribunal de Comptes Europeu està vetllant pel transport de mercaderies no pel TGV (que a Espanya en diuen AVE). I per tant quan parlen del Corredor Mediterrani s’estan referint al Corredor Mediterrani de Mercaderies...  

Hem de recordar també el litigi existent actualment entre la companyia constructora i explotadora del Túnnel del Pertús (UTE entre ACS i una constructora francesa) i l'Estat Espanyol (especialitat del Florentino). Aquesta companyia va ser contractada pel Ministerio de Fomento, Gobierno de España per a construir i explotar el Túnnel del Pertús, que no sabem perquè es va encarregar a una UTE privada! El projecte havia d'estar acabat i a punt per quan l'AVE pogués ser operatiu entre Barcelona i Perpinyà. I creiem que el projecte del túnnel va estar a punt. El que no va estar a punt va ser la línia d'AVE corresponent. El contracte també deia (vegi's la ma del Florentino), que mentre no hi passessin trens la UTE tenia dret a facturar al Gobierno de España com si en passessin d'acord amb el nombre de tones o de trens estimat en el contracte. I el retard, si ho recordeu va ser històric. La UTE va anar facturant fins que el Ministerio va trencar el contracte. Des d'aquell moment van cessar els ingressos per a no fer res i al final la UTE ha fet fallida. Ara estan reclamant al Gobierno de España que els paguin els diners que han perdut (i els que varen guanyar?). I el litigi és als jutjats. Podria ser que fos un "negoci" com el dels Autobusos Pegaso d'Egipte, la Plataforma Castor d'ACS, el Canal de Panamà de Sacyr, l'AVE de La Meca o d'altres on havia intervingut el Juanca i havíem acabat pagant "todos los españoles...".

Vegem l'article:

24 de maig de 2016 17:10 h

El Tribunal de Comptes europeu denuncia la desídia d’Espanya i França amb el corredor mediterrani i la manca d’atenció en les connexions dels ports

El Tribunal de Comptes europeu ha donat la raó als ports de Barcelona i Tarragona després d’emetre un informe en el qual denuncia de manera reiterada la manca de compromís dels estats espanyol i francès en la potenciació de la línia de tren d’alta velocitat a la frontera pirenaica.

Mal rendiment del tram ferroviari per manca d’explotació
El Tribunal de Comptes de la Unió Europea denuncia la “falta de competitivitat” i el “rendiment insuficient” del tram del corredor mediterrani entre l’Estat i França. El guardià financer de la UE alerta en un informe que “no s’han complert, ni molt menys, els objectius” del nou tram Perpinyà-Figueres, ja que de mitjana la línia és “utilitzada diàriament per menys de quatre trens de mercaderies”. La inversió per aquest tram va ser de 279 milions d’euros, dels quals la UE en va pagar 70.

Tothom sap que la potencialitat del corredor mediterrani és alta però l’Estat espanyol no ha volgut invertir en la posada a punt de les connexions ferroviàries entre el Port de Barcelona i la xarxa de trens del corredor mediterrani. Això ha degradat la productivitat i ha evitat els inversors importants. L’informe apunta que “actualment només es transporten a través dels Pirineus 3,1 milions de tones de mercaderies, el que representa el 3% del total del transport de mercaderies terrestre”.

Espanya no compleix cap dels estàndards

L’informe també denuncia que tant els governs espanyol com francès no tenen en consideració aquesta xarxa ja que no s’estan complint cap dels objectius quantitatius pel que fa al nombre de tones que s’haurien d’estar transportant a hores d’ara. “A Espanya, en el tram Barcelona-Figueres no estan connectats a la xarxa ferroviària d’ample estàndard una sèrie de ports i fàbriques que constitueixen importants orígens i destins de mercaderies”. La denúncia conclou dient que l’Estat espanyol té la quota de transport de mercaderies de les més baixes d’Europa (4,6%).
Directe.cat

Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada