divendres, 4 de gener del 2013

04/01/13. El desdoblament de l'Eix Transversal costarà a la Generalitat 107 milions el 2013 i fins a 6.500 M€ fins al 2040...

 
Benvolguts,

Ahir recuperàvem un apunt del 2010 en el que parlava del cost del Desdoblament de l’Eix Transversal, que estava pressupostat en 800 M€, però les darreres notícies ara que s’està inaugurant és que costarà més de 6.500 M€, degut al finançament tipus peatge a l’ombra. Vegi’s què és el peatge a l’ombra: http://ca.wikipedia.org/wiki/Peatge_a_l'ombra. 

Catalunya ha estat finançant la línia 9 del metro de Barcelona i moltes altres obres d’infraestructura amb variants imaginatives, ja que no tenia recursos de l’Estat ni de la UE.


A veure si ho enteneu!

 
I ara la notícia d’agència:

Els peatges a l'ombra costaran a la Generalitat 107 milions el 2013

Recoder alerta de les conseqüències que tenen per a les finances públiques els sis cànons que l'executiu català paga a les autopistes segons el volum de trànsit


El govern haurà de pagar 12 euros per cada camió que passi per l'Eix Transversal i 9 per cada vehicle fins el 2040


20/12/12 16:11 - barcelona - Efe ail protegit

El conseller de Territori en funcions, Lluís Recoder, ha dit avui que l'entrada en funcionament de l'Eix Transversal, el pròxim 4 de gener, elevarà fins a 107 milions els diners destinats a pagar els peatges a l'ombra durant l'any 2013.

El sistema de peatges a l'ombra consisteix que la iniciativa privada finança l'obra pública a canvi del pagament d'un cànon per part de l'administració en funció del trànsit que registri la via en el període de concessió de la infraestructura.

El conseller, que ha visitat aquest dijous el Centre de Control de Carreteres de Vic (Osona), ha insistit en les conseqüències que ha tingut per a les finances públiques utilitzar el sistema de peatge a l'ombra per finançar els grans eixos viaris de Catalunya en el període 2003-2010.

“L'abús que s'ha fet els últims anys ha comportat que els pressupostos d'inversions en carreteres per als pròxims anys estiguin molt condicionats”, ha dit Recoder i ha demanat que tothom sigui conscient que la Generalitat ha de pagar a les concessionàries cada vegada que un vehicle circula per aquestes vies.

Recoder ha posat una sèrie d'exemples, com que la Generalitat paga 9,1 euros en el cas dels turismes que recorren l'Eix Transversal sencer, entre Caldes de Malavella i Cervera, i 12,7 euros en el cas dels camions.


El conseller ha fet balanç dels sis grans eixos que s'han construït els últims deu anys amb peatge a l'ombra i ha dit que la construcció del Reus-Alcover, el Vic-Ripoll, l'eix viari Maçanet-Platja d'Aro, l'Eix Diagonal i l'Eix del Llobregat, l'Eix Transversal haurien costat 1.772,2 milions si s'haguessin finançat amb pressupostos en el moment de la seva execució.

No obstant això, d'aquí al 2040, any en el qual s'acabarà la concessió de l'Eix Transversal, la Generalitat haurà fet front a 6.654 milions en concepte de cànon d'ús per finançar el manteniment, les reposicions, el personal, el cost financer de l'obra, el benefici de la concessionària i els impostos.

Per a Recoder, estem davant una situació pressupostària “complicada” i ha dit que una de les possibles solucions que té la Generalitat per fer front a aquestes despeses els anys vinents és la creació del “fons de rescat de peatges”.

Això permetria que els beneficis dels impostos que generen les concessionàries de peatges explícits es quedin a Catalunya i serveixin per pagar els peatges a l'ombra, cosa que suposaria uns 300 milions d'euros anuals.

Recoder ha anunciat que el desdoblament de l'Eix Transversal es posarà en servei el pròxim dia 4 de gener, després de tres anys i mig d'obres.
 

Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada