diumenge, 29 de setembre del 2019

25/08/2019. Imma Merino. La Catalunya bombardejada pels feixistes. Joan Cas­ta­nyer, pin­tor, escenògraf i cine­asta que, nas­cut a Bla­nes l’any 1903, va pas­sar bona part de la seva vida a París, on va arri­bar de jove per par­ti­ci­par de l’efer­vescència cul­tu­ral i artística i d’on va tor­nar com a exi­liat després de la Guerra Civil espa­nyola. Riam­bau, autor del lli­bre publi­cat per L’Avenç, en par­lava a propòsit del fet que Joan Cas­ta­nyer (Jean Cas­ta­nier, per als fran­ce­sos) va ser el coor­di­na­dor de Laya Films, la secció de cinema del Comis­sa­riat de Pro­pa­ganda de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya diri­git per Jaume Mira­vit­lles. Aquest va dema­nar a Cas­ta­nyer que tornés a Cata­lu­nya sabent que, sent un home d’esquer­res, havia adqui­rit a França una gran experiència en el món del cinema, sobre­tot a través de la seva col·labo­ració en els deco­rats de films de Jean Renoir.



Benvolguts,

L’autora a través de les anècdotes de Laia Films i del Comisariat de Propaganda de la Generalitat de Catalunya explica els avatars de la guerra d’Espanya contra Catalunya. És així que, a par­tir d’una exhaus­tiva recerca docu­men­tal que es fa pre­sent a través de la capa­ci­tat nar­ra­tiva de l’autor, hi apa­reix la con­fron­tació entre anar­quis­tes i comu­nis­tes, la vida al front i la rere­guarda, la il·lusió i les decep­ci­ons revo­lu­ci­o­na­ries, les fide­li­tats ideològiques i les traïcions, la con­fiança en la victòria i els perquès de la der­rota.



Un llibre més, complementari de molts altres llibres sobre la guerra que Catalunya va perdre i Espanya va guanyar. I encara ells manen i nosaltres intentem sobreviure!

Vegem l’article:

25 agost 2019 17.11 h

MIRADOR

La Catalunya bombardejada pels feixistes

IMMA MERINO

Renoir va defi­nir Joan Cas­ta­nyer com “un català tot rodó, incor­re­gi­ble poeta i som­ni­a­dor ine­fa­ble”

Quan vaig arri­bar, una mica tard a causa del trànsit, a la pre­sen­tació del lli­bre Laya Films i el cinema a Cata­lu­nya durant la Guerra Civil, al tea­tre cinema de Pala­fru­gell, Esteve Riam­bau par­lava de Joan Cas­ta­nyer, pin­tor, escenògraf i cine­asta que, nas­cut a Bla­nes l’any 1903, va pas­sar bona part de la seva vida a París, on va arri­bar de jove per par­ti­ci­par de l’efer­vescència cul­tu­ral i artística i d’on va tor­nar com a exi­liat després de la Guerra Civil espa­nyola. Riam­bau, autor del lli­bre publi­cat per L’Avenç, en par­lava a propòsit del fet que Joan Cas­ta­nyer (Jean Cas­ta­nier, per als fran­ce­sos) va ser el coor­di­na­dor de Laya Films, la secció de cinema del Comis­sa­riat de Pro­pa­ganda de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya diri­git per Jaume Mira­vit­lles. Aquest va dema­nar a Cas­ta­nyer que tornés a Cata­lu­nya sabent que, sent un home d’esquer­res, havia adqui­rit a França una gran experiència en el món del cinema, sobre­tot a través de la seva col·labo­ració en els deco­rats de films de Jean Renoir.

No sé quan­tes coses més va expli­car Riam­bau de Joan Cas­ta­nyer a Pala­fru­gell, però en el seu lli­bre se’n poden lle­gir mol­tes, com ara que Renoir va defi­nir-lo com “un català tot rodó, incor­re­gi­ble poeta i som­ni­a­dor ine­fa­ble que pas­sava la major part del seu temps embor­rat­xant-se a l’aire de les perifèries pari­sen­ques”. Amic de Buñuel i de Picasso, a qui tant va adreçar car­tes entu­si­as­tes men­tre coor­di­nava Laya Films, con­vençut de col·labo­rar en un cinema al ser­vei del poble, com peti­ci­ons d’auxili quan va empren­dre l’exili vivint en la misèria. Trans­me­tent una fas­ci­nació fàcil­ment com­par­ti­ble, com exem­pli­fico jo mateixa, Riam­bau li dedica mol­tes pàgines en un lli­bre que, com va comen­tar l’his­to­ri­a­dor Joa­quim Nadal en la pre­sen­tació a Pala­fru­gell, conté els relats biogràfics dels par­ti­ci­pants (siguin prin­ci­pals o secun­da­ris) en una història en què, a propòsit del cinema, s’aborda la Guerra Civil a Cata­lu­nya. És així que, a par­tir d’una exhaus­tiva recerca docu­men­tal que es fa pre­sent a través de la capa­ci­tat nar­ra­tiva de l’autor, hi apa­reix la con­fron­tació entre anar­quis­tes i comu­nis­tes, la vida al front i la rere­guarda, la il·lusió i les decep­ci­ons revo­lu­ci­o­na­ries, les fide­li­tats ideològiques i les traïcions, la con­fiança en la victòria i els perquès de la der­rota.


Com en altres oca­si­ons en què s’ha pre­sen­tat aquest lli­bre del direc­tor de la Fil­mo­teca de Cata­lu­nya, a Pala­fru­gell, en un acte impul­sat per la bibli­o­teca de la loca­li­tat i en què també va par­ti­ci­par l’acti­vista cul­tu­ral Gui­llem Ter­ri­bas, es van pro­jec­tar diver­ses mos­tres de la pro­ducció de Laya Films. La selecció va començar amb noti­ci­a­ris, que com­plien una funció infor­ma­tiva, i va con­ti­nuar amb un film rodat als entorns de Pala­fru­gellTapers de la costa, un dels docu­men­tals diri­gits per Ramon Bia­diu amb la idea de mos­trar com, mal­grat la guerra i l’amenaça del fei­xisme, es con­ser­va­ven intac­tes la vida civil i les tra­di­ci­ons arte­sa­nals, com ara la indústria del suro. Només podia ser al final que es mos­tres­sin les imat­ges de Cata­lu­nya màrtir/Le Martyre de la Cata­logne, en què, amb Jaume Mira­vit­lles com a nar­ra­dor, hi ha imat­ges esfereïdores dels morts (entre què mol­tes cri­a­tu­res) i de la des­trucció dels edi­fi­cis a causa dels bom­bar­de­jos de l’avi­ació ale­ma­nya i ita­li­ana. Un film per cons­ci­en­ciar i dema­nar ajuda a la comu­ni­tat inter­na­ci­o­nal amb imat­ges sem­blants a tan­tes d’actu­als que, difo­ses amb les matei­xes inten­ci­ons, com­mo­uen sense que siguem capaços de pro­vo­car una inter­venció en con­seqüència. Tan­ma­teix, per molt que hàgim vist tan­tes imat­ges d’hor­rors reals, diria que el cen­te­nar d’espec­ta­dors vam que­dar cons­ter­nats. Són imat­ges que s’hau­rien d’haver vist i difós més per no obli­dar com Franco va gua­nyar la guerra amb els crims dels seus ali­ats fei­xis­tes.

Imma Merino
Joan A. Forès. 
Reflexions


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada