diumenge, 29 de setembre del 2019

26/08/2019. Jaume Medina. L’eficiència del Centralisme. Aviat farà dos anys de les pallis­ses democràtiques de l’“a por ellos!”, infli­gi­des legal­ment a uns inde­fen­sos i pacífics ciu­ta­dans dis­po­sats a esde­ve­nir el que són, seguint l’impe­ra­tiu de l’auto­co­nei­xe­ment pre­cep­tuat pels savis antics. Ara que la qüestió de la inde­pendència de Cata­lu­nya sem­bla ja del tot apai­va­gada, reduïda i liqui­dada, ara és l’hora de recor­dar que l’Espa­nya a la qual la nació cata­lana es troba sot­mesa no és sinó un monolític, infle­xi­ble, cen­tra­lista i vio­lent estat uni­tari.


Benvolguts,

Vegem l'article:


Opinió
26 Agost 2019

Tribuna

L’eficiència del Centralisme

Jaume Medina - Escriptor. Catedràtic De Filologia Llatina

“Encara que ens vul­guin fer empas­sar que els cata­lans som tan lliu­res com els ciu­ta­dans més lliu­res del món, en rea­li­tat el poder cen­tral vigila amb molta atenció tot allò que es refe­reix a Cata­lu­nya

Aviat farà dos anys de les pallis­ses democràtiques de l’“a por ellos!”, infli­gi­des legal­ment a uns inde­fen­sos i pacífics ciu­ta­dans dis­po­sats a esde­ve­nir el que són, seguint l’impe­ra­tiu de l’auto­co­nei­xe­ment pre­cep­tuat pels savis antics. Ara que la qüestió de la inde­pendència de Cata­lu­nya sem­bla ja del tot apai­va­gada, reduïda i liqui­dada, ara és l’hora de recor­dar que l’Espa­nya a la qual la nació cata­lana es troba sot­mesa no és sinó un monolític, infle­xi­ble, cen­tra­lista i vio­lent estat uni­tari.

L’anècdota que segueix ho il·lus­tra eloqüent­ment. El dia 24 del pas­sat mes de maig vaig anar a l’ofi­cina de Cor­reus del meu barri bar­ce­loní a fer els tràmits per enviar un sobre a una població llen­gua­do­ci­ana. A sota de les senyes del des­ti­na­tari, jo hi havia posat el nom de la loca­li­tat amb el número del codi postal i prou. De totes mane­res, quan vaig ser davant del fun­ci­o­nari que em va aten­dre, se’m va acu­dir pre­ci­sar-li que la carta anava adreçada a un poblet veí de Tolosa. Lla­vors el meu inter­lo­cu­tor va escriure de propi puny al peu de l’adreça “Fran­cia” i al revers, a sota de les dades del remi­tent, “España”.

Però això no és pas el més trans­cen­dent de la tro­bada amb el fun­ci­o­nari: en haver-li dema­nat quant tri­ga­ria l’envi­a­ment a arri­bar al seu destí, em va res­pon­dre que parlàvem d’uns sis o set dies. I hi va afe­gir: “...perquè tots els cor­reus que van a l’estran­ger pas­sen pri­mer per Madrid.” Sí!; és tal com ho veu escrit el lec­tor. Oi que sem­bla increïble? Doncs aquesta és la ver­ta­dera rea­li­tat. De Bar­ce­lona a Tolosa (o vice­versa), hi ha tan sols tres hores en cotxe, segu­ra­ment no gai­res més en tren, i poca estona en avió. Ara: una carta ha de fer mar­rada. En total deu dies de camí. El dia 3 de juny vaig saber que la tra­mesa ja havia arri­bat a lloc.

Deia abans que ningú no s’havia cre­gut el que jo expli­cava. Per això vaig anar de nou a una ofi­cina de Cor­reus a infor­mar-me, i molt ama­ble­ment les fun­cionàries em van des­criure el tra­jecte: de pri­mer, totes les car­tes de la nos­tra zona van a un cen­tre de Sant Cugat del Vallès, i d’aquí a Madrid, on es pro­ces­sen diària­ment mili­ons de car­tes, que després fan camí cap a París abans d’arri­bar al seu destí. I em van acla­rir que avui dia totes les tra­me­ses es fan per avió. Quan els vaig fer l’obser­vació que la tra­jectòria em sem­blava incon­ce­bi­ble, una d’elles em va pre­ci­sar amb una can­di­desa ange­li­cal que el pro­ce­di­ment en rea­li­tat no res­pon pas a cap raó política, sinó que es fa d’aquesta manera amb vista a l’eficiència del ser­vei. Després de donar les gràcies, vaig sor­tir de Cor­reus tot pen­sant que de fet els ciu­ta­dans hem d’estar més que reco­ne­guts a l’orde­na­ment esta­tal per l’estu­penda, sol·lícita i gene­rosa cura que té de tots nosal­tres...

Vet aquí una mos­tra gai­rebé insig­ni­fi­cant del que és aquest Estat que des de les esfe­res del poder s’esfor­cen a pre­sen­tar-nos com un dels més des­cen­tra­lit­zats del món. En rea­li­tat, qual­se­vol acte de la nos­tra vida passa per la capi­tal: és a ella on cal adreçar-se per dema­nar un cer­ti­fi­cat sobre les últi­mes volun­tats i és en ella (al BOE) on es publi­quen tots els anun­cis relle­vants per al fun­ci­o­na­ment del país. No ens enga­nyem: encara que ens vul­guin fer empas­sar que els cata­lans som tan lliu­res com els ciu­ta­dans més lliu­res del món, en rea­li­tat el poder cen­tral vigila amb molta atenció tot allò que es refe­reix a Cata­lu­nya, en política, en dret i en justícia, en eco­no­mia, en empresa, en comu­ni­ca­ci­ons, en rela­ci­ons inter­na­ci­o­nals, en edu­cació, en cul­tura, en llen­gua, en iden­ti­tat, en nació..., i tot ha d’haver pas­sat pel sedàs i per l’apro­vació, el reco­nei­xe­ment o el con­sen­ti­ment de l’estruc­tura esta­tal abans de poder ope­rar amb nor­ma­li­tat entre nosal­tres. I tot el que no superi el rígid i sever con­trol és incons­ti­tu­ci­o­nal i, per tant, il·legal. Aquest és l’ori­gen de les ama­bles gar­ro­ta­des, dels exi­lis, dels cap­ti­ve­ris dels pre­sos polítics i, en suma, de la pla­ne­jada ruïna de la nos­tra vida col·lec­tiva...

Jaume Medina

Joan A.Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada