diumenge, 15 de maig del 2016

21/03/2016. Infraestructures. David Ros Serra. L'Estat espanyol inverteix en infraestructures de forma molt insuficient a Catalunya. El 25% de les exportacions de l'Estat espanyol surten de Catalunya. Aquí també és on es produeix proporcionalment més, ja que amb el 16% de la població creem el 19% de l'activitat (producte interior brut -PIB-) de tot l'Estat. I les inversions en infraestructures son del 8%!

Benvolguts,

Ahir vàrem parlar de les queixes de l’empresa química BASF pel que respecta al preu de l’energia i al problema de les infraestructures ferroviàries molt deficients, com el Corredor Mediterrani. Però no és només la BASF, la Ford d'Almusafes ni la Volkswagen de Martorell! Totes les empreses s’haurien de queixar dels preus abusius de l’energia a l’estat espanyol, respecte als preus europeus que els fa ser menys competitius. I s’haurien de queixar de la manca d’infraestructures ferroviàries a Catalunya (no s’ha avançat gaire des de l’any 36!) que ens fa ser menys competitius. I s’haurien de queixar de les infraestructures del servei de Rodalies comparat amb la resta del mon, com explica aquest article de l’economista David Ros, que ens fa ser menys competitius i ens afecta al nostre minso estat de benestar (o n’hauríem de dir estat de malestar?). I s’haurien de queixar de la immensa proporció de les autopistes de peatge als Països Catalans respecte al total d’autopistes i autovies, que ens fa ser menys competitius. Problema que no existeix a les Espanyes perquè allà són gratuïtes per tot arreu. En un dels primers apunts de fa 5 anys d’aquest Bloc Reflexions ja dèiem que no ens queixàvem de les autopistes de peatge a Catalunya i el País Valencià sinó que ens queixàvem que a les espanyes no fossin també de peatge en la mateix proporció. I dèiem que estàvem disposats a que les autopistes, les carreteres i fins i tot els camins veïnals fossin de peatge, ara bé a tot arreu igual! I Recordem que en aquest període de 5 anys al Gobierno se li va acudir fer 4 o 5 autopistes de peatge a Madrid, en paral·lel a les autovies gratuïtes. Només hi varen guanyar els Florentinos que les varen construir perquè la societat que les explotava va fer fallida gairebé abans de començar l’explotació. I el rescat l’estarem pagant els catalans durant generacions...

Aquest treball és una actualització de l’extens treball que va fer el Cercle Català de Negocis (CCN) fa tres anys.

Vegem aquest article amb gràfics de pressupostos del Ministerio de Fomento, Gobierno de España, i el seu acompliment.


NOTÍCIES 
21/03/2016 
David Ros Serra 
Article de l'economista David Ros sobre els problemes que genera a la societat catalana i als seus sectors productius la històrica manca d'inversió en infraestructures per part de l'Estat espanyol. Aquest escrit és la segona col·laboració del Fòrum Empresarial Creiem en Catalunya amb l'Associació de Mitjans d'Informació i Comunicació (AMIC) en forma d'articles d'anàlisi dels reptes, dificultats i oportunitats de l'economia catalana i dels seus sectors productius.
L'Estat espanyol inverteix en infraestructures de forma molt insuficient a Catalunya
El 25% de les exportacions de l'Estat espanyol surten de Catalunya. Aquí també és on es produeix proporcionalment més, ja que amb el 16% de la població creem el 19% de l'activitat (producte interior brut -PIB-) de tot l'Estat.
Aquest esforç de les empreses i dels treballadors que residim a Catalunya contrasta amb la inversió que el Govern central inclou anualment en els Pressupostos Generals de l'Estat. Si bé per població correspondria a Catalunya un 16% de la inversió, i per activitat un 19%, s'observa que en els darrers vint anys la mitjana d'inversions ha estat inferior al 13%. Aquesta situació encara és més pronunciada en els dos últims anys, ja que ni tan sols s'ha assolit el 10% del total de la inversió estatal. Menys d'un euro de cada 10.

És greu que la inversió sigui baixa a Catalunya?
Sí, és greu, i afecta les empreses i les persones. Avui, en una economia globalitzada, els països competeixen entre si. Un producte que es fabrica a Catalunya competeix tant amb un producte fet a França com amb un produït a la Xina o el Japó.
A Catalunya les empreses s'esforcen a competir en aquesta economia globalitzada. Si l'energia i el transport són més barats a França, és obvi que els productes fabricats a França seran més competitius i es vendran més fàcilment que els productes catalans. Per tant, les nostres empreses tenen moltes dificultats per a avançar. I una menor activitat repercuteix en la generació de menys llocs de treball, menys impostos recaptats i menys cotitzacions a la Seguretat Social; per tant, els serveis públics se'n ressenten i el benestar de les persones disminueix.
Als treballadors catalans els afecta greument aquest problemes. D'una banda, amb menys inversió en la xarxa ferroviària i en la xarxa viària el temps dedicat al treball s'allarga, es disposa de menys temps personal, i en ser el transport més car es disposa de menys renda personal. D'altra banda, quan una empresa perd competitivitat deixa de vendre i es perden llocs de treball.
D'aquí la importància de disposar d'unes bones infraestructures.
A Catalunya s'agreuja el problema, perquè l'Estat espanyol no compleix els propis pressupostos
El problema s'agreuja, ja que, a part de pressupostar poques inversions, la seva execució real a Catalunya és molt inferior a la mitjana de l'Estat. El grau d'execució de les inversions a Catalunya del Ministeri de Foment està al voltant del 80%, de tal manera que Catalunya és un dels territoris amb menor grau d'execució. Si abans assenyalàvem que els governs espanyols estan dedicant menys del 10% a Catalunya, un cop estudiem els diners que hi han destinat finalment, veiem que de cada 100 euros destinats a inversions, al nostre país no ens arriben ni 8.

Catalunya necessita una urgent inversió pública en infraestructures, que ens porti millores competitives per al sector productiu. Per al transport ferroviari de mercaderies i corredors vitals com el del Mediterrani, les rodalies ferroviàries, les telecomunicacions i els accessos als polígons industrials. Alhora, ens cal avançar cap a un model de gestió eficient, competitiva i individualitzada de les infraestructures. Disposar d'una gestió de proximitat d'aquestes, poder decidir la seva gestió des d'aquí.
I mentre Catalunya no disposi dels mitjans per a administrar directament tots els impostos que genera (uns 80.000 milions d'euros anuals) tindrà greus dificultats per competir a nivell internacional.

David Ros Serra
Economista

Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada