dilluns, 20 d’agost del 2012

20/08/12. El Concert Basc, un model de solvència


Benvolguts,

L’Albert Segura des de Brussel·les explica les dades financeres del País Basc, les compara amb les catalanes i amb les espanyoles. Els informes de les agències de rating i les votacions de l’Eurocambra li serveixen per demostrar l’evidència:

·         Euskadi té “una autonomia fiscal forta i estable” deguda al poder que tenen per “legislar, recaptar i administrar els impostos” i “gestionar de manera independent la seva tresoreria”.

·         Els deutes basc i navarrès tenen la millor nota, i de llarg, de tot l'Estat, i lideren un rànquing que tanca el País Valencià i del qual Catalunya no surt precisament ben parada

·         Standard & Poor's i Fitch coincideixen a qualificar amb una A el risc creditici del País Basc, fins a quatre esglaons per sobre del de la Generalitat, que voreja el bo porqueria amb BBB-.

·         L'eurocambra al febrer del 2012 per 516 vots a favor, 113 en contra i vuit abstencions, va aprovar en un informe no vinculant a favor que les regions recaptin els impostos, com fa el País Basc i els lands alemanys.



El ràting lloa el concert


·       Standard & Poor's elogia “l'autonomia fiscal forta” que “protegeix” el País Basc de la crisi del deute


·       Defensa el poder de “legislar, recaptar i administrar impostos” i “gestionar de manera independent la tresoreria”


14/08/12 email protegit

 Els deutes basc i navarrès obtenen la millor nota de tot l'Estat

El model foral de finançament en què s'emmiralla Artur Mas també agrada a les agències de ràting. Si, en el pitjor moment de la crisi i amb Espanya en caiguda lliure cap al rescat total, el País Basc i Navarra tenen la qualificació creditícia més alta de totes les autonomies és, en bona mesura, gràcies al concert econòmic. En el seu últim informe, Standard & Poor's elogia “l'estatus constitucional i legal especial” que “garanteix” a les comunitats forals “una autonomia fiscal forta i estable”. I és que el poder que tenen per “legislar, recaptar i administrar els impostos” i “gestionar de manera independent la seva tresoreria” sense haver de fer “transferències substancials a Madrid” els “protegeix” de la crisi del deute espanyol.

Els deutes basc i navarrès tenen la millor nota, i de llarg, de tot l'Estat, i lideren un rànquing que tanca el País Valencià i del qual Catalunya no surt precisament ben parada. Standard & Poor's i Fitch coincideixen a qualificar amb una A el risc creditici del País Basc, fins a quatre esglaons per sobre del de la Generalitat, que voreja el bo porqueria amb BBB-. Molt abans que les diputacions forals suspenguessin pagaments, Espanya hauria fet fallida.

“El País Basc es beneficia d'un marc institucional estable”, lloa Standard & Poor's. En altres paraules: el lehendakari Patxi López té la caixa i la clau i no ha d'estar patint pels impagaments i deslleialtats de Madrid (el govern espanyol acumula més de 8.000 milions de deutes pendents a Catalunya) ni negociar cap canvi de model de finançament, no ha de suplicar oxigen a Montoro ni sotmetre's al seu “ordeno y mando” com les comunitats del règim comú. Aquest estatus “l'aïlla en gran part” dels problemes que està tenint el Tresor espanyol per finançar-se i li permet pagar interessos molt més sostenibles pel deute.

El factor indústria

A tot plegat cal afegir que la indústria basca “és competitiva i està orientada a les exportacions”, i depèn només en un 45% del mercat espanyol. Catalunya està canviant la seva balança comercial i l'any passat per primera vegada a la història, les exportacions fora d'Espanya van suposar el 47,1%. En PIB per càpita, però, ningú a l'Estat no guanya els bascos, que són un 34% més rics que la mitjana espanyola, destaca l'agència.

Standard & Poor's admet, en l'informe d'aquest juliol, que López es podrà escapar en part de la tisorada “agressiva” que Rajoy està imposant a la resta d'autonomies i que “només haurà de contenir moderadament la seva despesa”, gràcies als superàvits acumulats abans de la crisi. Això li permetrà seguir destinant més recursos a l'impuls del sector productiu i mantenir a ratlla l'atur, que és el més baix de l'Estat, del 13%, gairebé la meitat que la mitjana estatal, del 24% en el primer trimestre.

8.000 M€ de deute té pendents el govern espanyol amb la Generalitat, en els quals s'inclouen els 759 M€ en infraestructures encara pendents del 2008.

1,3% del PIB és el dèficit fiscal del País Basc (758 milions d'euros), en comparació del 8,7% que concentra Catalunya

Catalunya concentra un dèficit fiscal de més de:

14.000 M€.

13% d'aturats registra el País Basc, no gaire per sobre de la meitat del

24% de desocupats que té l'Estat espanyol, de mitjana.



“Més eficiència econòmica”

El debat sobre el pacte fiscal ha arribat al Parlament Europeu, que considera que “el federalisme fiscal implica més eficiència econòmica” i “pot ser un instrument útil per aconseguir que els governs regionals siguin més responsables en la gestió dels impostos”. Així ho va aprovar l'eurocambra al febrer per 516 vots a favor, 113 en contra i vuit abstencions, en un informe no vinculant a favor que les regions recaptin els impostos, com fa el País Basc i els lands alemanys. El Financial Times ha acusat el govern de Rajoy d'haver-se “reservat l'oxigen” que li ha donat Brussel·les per reduir el dèficit i ha lloat el concert amb què el País Basc ha aconseguit “mantenir el seu dèficit i deute sota control” i oferir “serveis d'alta qualitat”. “El conflicte més general i seriós sorgeix per les pors que el PP intenti fer servir la crisi per reduir un sistema autonòmic de l'era post-Franco que sempre ha rebutjat”, sosté el rotatiu.



Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada