dimarts, 14 d’abril del 2015

14/04/15. Correus no enviats encara del mes d’abril.



Correus no enviats encara del mes d’abril.

150422. Sergi Picazo. Odei Etxearte: “Sembla que, si no ets ‘xoni’, no pots ser de Santa Coloma”. una història trepidant de gent anònima que va barallar-se per tenir una vida digna i que, en bona mesura, ho va aconseguir
Odei Etxearte: “Sembla que, si no ets ‘xoni’, no pots ser de Santa Coloma”
  • Text: Sergi Picazo / Fotos: Jordi Borràs
  • dimecres, 22 abril 2015
Odei Etxearte, autora del llibre-memòria 'De suburbi a ciutat. El Pla Popular de Santa Coloma' (Edicions Fòrum-Grama), em descobreix, en una ruta guiada per aquella perifèria de lluita i de compromís dels anys seixanta i setanta, una història trepidant de gent anònima que va barallar-se per tenir una vida digna i que, en bona mesura, ho va aconseguir. Etxearte, periodista d''El Punt Avui' i llicenciada en humanitats i en periodisme, em fa de guia recordant els seus temps a la revista local 'Fòrum-Grama'. El debat sobre el procés sobiranista ens travessa com un llampec enmig de la tempesta entre desnonaments, un atur del 20% i els blocs de pisos sense balcó.
Etxearte critica el classisme, l'apriorisme i la superioritat intel·lectual d'una part del moviment independentista respecte a la gent de barris i ciutats de l'àrea metropolitana de Barcelona
19263844
Els catalanoparlants de la Catalunya de comarques tenen sovint prejudicis sobre la gent de llocs com Santa Coloma de Gramenet. Però, aix!, els castellanoparlants del barri del Carmel també tenim un grapat de tòpics sobre la gent de llocs com Santa Coloma de Gramenet. Vaig conèixer la periodista Odei Etxearte fa alguns anys a la redacció del diari ‘El Punt’. Un dia em va dir que ella era de Santa Coloma. No m’ho vaig creure gaire. És a dir, “sí, bé, potser va néixer allà, però no és autènticament de Santa Coloma”. No podia ser de Santa Coloma una noia amb nivell D de català, mig filòloga catalana, independentista i que sempre ho feia tot amb tanta ‘finezza’. Segur que no havia anat a un ‘merendero’ en la seva vida, no sabia ni si Espanya es classificava per al Mundial i no tenia pinta d’haver-se embrutat en cap ‘mani’ per l’escola pública. Devia ser una falsa noia de barri! Deia que ho era, però en el meu cap allò no hi cabia. Falsos tòpics.
Odei Etxearte i Sergi Picazo, passejant per la rambla de Sant Sebastià de Santa Coloma de Gramenet / JORDI BORRÀS

Santa Coloma i la independència
Plaça de l’Ajuntament de Santa Coloma. Divendres, onze i deu del matí. Aparco la moto al costat d’un quiosc. Primer tòpic en quarantena. El quiosc té una estelada gegant penjada a l’aparador. Qui les deu comprar? Només hi ha una bandera penjada en tots els balcons de la plaça de la Vila de Santa Coloma: una estelada. Un dia l’Odei Etxearte va escopir-nos a la cara tants de tòpics amb un article titulat “Sóc de Santako, no imbècil”. La hipòtesi etxeartiana critica el classisme, l’apriorisme i la superioritat intel·lectual d’una part del moviment independentista respecte a la gent de ciutats i barris com Santa Coloma, o de l’àrea metropolitana de Barcelona. S’ha de dir que l’article està escrit abans de l’aparició del col·lectiu Súmate, de castellanoparlants per la independència.
—”Els independentistes, en un moment donat, van començar a muntar iniciatives per conquerir l’àrea metropolitana”, afirma ella.

—El vot dels xarnegos?, li pregunto provocant.
—”Sí, els xarnegos, perquè, si es fa un referèndum, hi hauran de votar, i per això ens interessen”.

—OK.
—”Això pot ser positiu per establir un diàleg per arribar a sectors que són aliens a l’independentisme. Però, quan s’intenta fer des de dalt i sense conèixer el carrer, es fan coses estranyes potser excessivament paternalistes i de superioritat intel·lectual. És allò de nosaltres tenim la veritat. Jo sóc independentista. Però no es pot menystenir la gent pel que pensa. Pots intentar convèncer-la d’igual a igual. La gent no és ximple, sap que viu a Catalunya i sap el que passa. Durant 30 anys, partits sobiranistes com CiU o ERC han estat incapaços d’implantar-se a l’àrea metropolitana. Per què? No tinc respostes. Però segur que intentar fer-ho ara a tota velocitat pensant en un referèndum és poc realista”.

—Com es pot fer per fer propaganda ‘indepe’ i no tractar d’imbècil la gent dels barris obrers i castellanoparlants?
—”Hi ha gent que ja ho està fent. A Santa Coloma hi ha un grup de l’ANC que són de Santa Coloma i coneixen la gent d’aquí. S’ha de trepitjar carrer. Teixir complicitats. Fer de paracaigudista és arriscat. S’ha de tenir en compte que aquest votant no ‘indepe’ té sovint uns universos simbòlics diferents dels del catalanisme tradicional, consumeix productes culturals diferents i mira televisions diferents”.
En canvi, el cas de l’Odei Etxearte és al revés. S’ha mogut en ambients més catalanistes, avui independentistes, des de l’institut fins al diari ‘El Punt Avui’, on cobreix la informació sobre CiU i el Govern d’Artur Mas. En aquell article sobre l’independentisme i Santa Coloma deia: “Ho he hagut de suportar tota la vida, sempre que m’han deixat anar un ‘no sembles de Santa Coloma’ o un ‘tens un català molt bo per ser de Santa Coloma’. Perquè sí, resulta que sóc de ‘Santako’ i independentista i no dic tants barbarismes com alguns catalans de soca-rel”.

—T’has sentit com un contratòpic?
—”Que et diguin que parles molt bé el català per ser de Santa Coloma és una mica fort. Hi ha moltes visions tòpiques. Hi ha gent que creu que, si no ets ‘xoni’, no pots ser de Santa Coloma”.
Una de les primeres escoles que van aplicar la immersió lingüística a principis dels anys vuitanta va ser precisament una escola de Santa Coloma. S’explica que les mares i els pares dels alumnes, que majoritàriament parlaven castellà a casa, tenien un gran compromís en defensa de l’educació pública dels seus fills i van demanar formar part del projecte pilot d’escola en català, perquè així els nens podrien aprendre l’idioma amb més facilitat. Aquesta escola, una antiga fàbrica, és avui l’Escola Rosselló-Pòrcel. L’Odei, nascuda el 1982, va ser la tercera generació que es va educar allà amb el model d’immersió.
Etxearte, fotografiada a la que va ser la seva escola, la Rosselló-Pòrcel / JORDI BORRÀS

Santa Coloma i les esquerres
Tinc més tòpics —i contratòpics— de Santa Coloma. M’agrada Santa Coloma perquè m’agraden les perifèries. M’agraden les ‘banlieues’ de França, els barris populars de Buenos Aires i els barris ‘working class’ britànics. M’agrada Vallecas, Saint-Denis, La Boca, el Carmel i el Brooklyn no gentrificat. Sempre he tingut la idea que aquí és on viu l’autèntica classe obrera i on la majoria de la gent és d’esquerres (tot i que els resultats electorals em desmenteixin). On la gent veu un lloc molt lleig, ple de blocs de pisos altíssims sense balcons i cosit d’autopistes i línies de tren, jo hi veig un espai de vida, d’història i d’identitat. M’agraden els bars Deportes, amb el terra brut, la televisió a volum fort i les converses sarcàstiques dels companys de barra. M’agraden els avis que passen el dia al carrer ajudant-te a aparcar i donant-te indicacions per arribar a no sé quin carrer. M’agrada la barreja d’olor de ‘kebab’, calçots i pollastre a l’ast que fan aquests espais fora de les guies turístiques. Fins i tot m’agraden els ‘quillos’, els de gimnàs, Audi TT i bon humor. És un tòpic absolut perquè òbviament tot es basa en prototips. La majoria de la gent dels barris és gent normal.
Però aquest tòpic meu no funciona com a menysteniment sinó al revés: funciona com a elogi. Si algú em diu que és de Nou Barris, ja s’ha guanyat les meves simpaties. L’Odei, com és de Santa Coloma, ja em queia bé des del primer dia. Reconec que no té ni cap ni peus. És el mite del ‘bon salvatge’ de Rousseau aplicat al ‘bon obrer’. El que els ‘bobos’ francesos —bourgeois bohème— anomenen “les vraie gens”, la gent autèntica, la gent de veritat, com si una persona de Pedralbes no fos real.
L’antropòleg Manuel Delgado escriu en un llibre de fa una pila d’anys, ‘La ciudad mentirosa’, que els polígons d’habitatges —els barris populars de blocs, les ciutats satèl·lit— “han estat escenari de moltes mobilitzacions i han aparegut com a nuclis d’acció antagonista, difícils de controlar i capaços de demostrar capacitat d’organització”. La història de Santa Coloma, com diu l’urbanista Jordi Borja al pròleg del llibre ‘De suburbi a ciutat’, “és la història de la lluita d’un poble per fer ciutat d’on hi havia perifèria”. Allà cita una frase de l’arquitecte i promotor del Pla Popular de Santa Coloma, Xavier Valls, publicada a la revista ‘Grama’ l’any 1970: “El suburbi, més que un fet estètic (brut, lleig, incòmode), és un fet ètic, és a dir, injust”.

—Va, Odei, digues: Santa Coloma és lletja?
—”Santa Coloma pot ser lletja de cara enfora. Però a mi m’agrada que sigui així. Té una explicació que sigui així. No pots dir “que lleig, això és una merda” sense ser conscient de com s’ha construït aquesta ciutat, d’on veníem i quins recursos econòmics teníem per fer-la. Això és justament el que explica el llibre. És una ciutat que s’ha fet després d’una arribada espectacular d’immigració i en ple franquisme. Això va tenir una conseqüència urbanística concreta. Santa Coloma pot ser lletja per a algú comparada amb l’Eixample o amb un poblet de la Cerdanya, però explica com s’ha fet una part de Catalunya. Remet a una història. Un, per desconeixement, no pot menystenir Santa Coloma perquè és lletja segons els seus cànons estètics. Jo tinc un cert orgull perquè és com és fruit de la lluita popular per fer una ciutat digna”.
Un bar a la Rambla del Fondo de Santa Coloma / JORDI BORRÀS
Santa Coloma, doncs, no és lletja: és fruit de la seva història. Les façanes de la ciutat ens parlen. Són dignitat. Són orgull de la seva història. Jordi Borja reivindica al pròleg que “Santa Coloma va convertir-se entre el final del franquisme i l’inici de la democràcia en un referent del moviment popular” gràcies a les mobilitzacions contra la manca de transport públic o d’un ambulatori o hospital. El llibre explica com es va gestar un nou plau urbanístic per a Santa Coloma durant la Transició: l’anomenat Pla Popular va ser un projecte urbanístic alternatiu, gestat en un procés de participació veïnal pioner i coordinat per l’arquitecte Xavier Valls. Bona part d’aquella proposta va ser assumida pels governs del PSUC liderats pel capellà roig i alcalde Lluís Hernández. Etxearte reivindica que un dels impulsors de l’obra que avui explica aquella història oblidada és Jaume P. Sayrach, editor, activista director de la desapareguda revista ‘Fòrum-Grama’.

—Com era la Santa Coloma de la qual parles al llibre dels anys seixanta i setanta?
—”Té poc a veure amb la d’ara. Era un ciutat desbordada pel ‘boom’ de la immigració i, per tant, per la construcció d’habitatges. Passa de tenir 15.000 habitants l’any 1950 a més de 100.000 l’any 1970. La població es multiplica per sis en vint anys. Els nouvinguts eren el 91%. Venien sobretot d’Andalusia, d’Extremadura i de Múrcia. Es construeix amb un Ajuntament franquista amb molts interessos en el negoci de les constructores. No es van tenir en compte les escoles o els centres de salut. Només hi havia un ambulatori per a tota la ciutat. Els carrers estaven sense asfaltar, les aigües brutes baixaven sense clavegueram, els dèficits de transport públic… Per això la gent es comença a mobilitzar. Les parròquies van tenir un paper important per organitzar les protestes socials i van aparèixer a la ciutat els ‘curas rojos’”.
El llibre, en roig i en negre, explica com “anar a comprar podia ser esgotador ja que tot era lluny” —les dones de Singuerlín van fer moltes manifestacions amb els cistells de la compra per demanar un mercat al barri—; denuncia els gravíssims problemes de transport públic —les dones també van segrestar autobusos, com el de la línia 230 el 1973—, i exposa la lluita per la sanitat quan “l’únic ambulatori que hi havia va tancar l’any 1971″ deixant marginades les 120.000 persones que hi vivien. Borja defensa que “els veïns no només protesten” sinó que “es reuneixen i posen en comú les seves necessitats, i s’organitzen per millorar el seu entorn”. Més endavant ocuparan i netejaran solars per preservar-los de l’especulació urbanística i destinar-los a escoles i centres de salut. “Els habitants dels barris es faran ciutadans fent ciutat”, conclou.
L’Odei m’acompanya a una d’aquelles cantonades d’aquella no-ciutat dels anys setanta que avui no tindria cap bellesa si ningú no l’hagués explicat.
Això és l’abans i l’ara.
Neteja del solar Beethoven-Wagner al barri del Fondo de Santa Coloma / JAUME P. SAYRACH
Cantonada Beethoven-Mozart al barri del Fondo de Santa Coloma, on avui hi ha una escola / JORDI BORRÀS

És una cantonada de bellesa espectacular. Abans hi havia un descampat i ara hi ha una escola. Som al barri del Fondo. L’escola on ens vam fer la foto és l’escola Beethoven. És a la confluència entre els carrers Wagner i Beethoven. Cantonada Memòria. Aquell va ser un dels solars més reivindicats i mítics del barri a l’època. La primera ocupació del solar és de 1974. La fotografia antiga no està datada, però està feta un dels dies, probablement el 1976, en què els veïns baixaven i netejaven el solar. La botiga de mobles Núria és la mateixa. Han millorat el cartell. Els carrers són els mateixos. La gent s’assembla bastant a la de fa 40 anys malgrat que avui hi hagi rètols en xinès que a la Santa Coloma d’aleshores haurien semblat inimaginables.
L’Odei i jo seiem a les escales del ‘col·le’, i m’explica la història més maca del món. Als anys setanta, un grup de veïns van posar un cartell en aquest espai mort de la ciutat: “Los vecinos del Fondo exigimos una escuela en este solar”. Van ocupar l’espai per impedir noves edificacions i no van parar fins a aconseguir que l’Ajuntament hi construís una escola per als ‘nanos’ del barri. “El Pla Popular volia legitimar ocupacions com aquesta i les va ordenar”, diu Etxearte. “Va ser una revolució pacífica en ple suburbi”, reivindica. On hi havia un solar avui s’eduquen junts nens de tots els colors. Tots colomencs d’origen català, andalús, marroquí o xinès. Amb dificultats, és clar, però construint des de baix la seva història. Odei, era això el que deies que era la bellesa, no?
Sergi Picazo

5 comentaris
  • SubscriptorJCN 22 d'abril de 2015 - 12:32
renoi, sou genials! M’encanten aquestes entrevistes, trencant tòpics, rebentant estereotips que ens encasellen i teixint complicitats… Felicitats gent!
  • Subscriptorkonigs 22 d'abril de 2015 - 21:54
Em crida l’atenció que els prejudicis basats en tòpics continuïn existint fins i tot entre persones prou cultes i informades com reconeix el mateix autor.
D’altra banda, m’ha agradat la idea que la bellesa o lletjor d’un lloc és relativa i que cal conèixer-ne la història per valorar-la.
  • SubscriptorRamon Salvat Guarque 23 d'abril de 2015 - 10:41
Certament, el Critic és dels pocs mitjans (qüasi unic) en que un no independentista pot lleguir opinions i articles sense que es sentí ofes en els sentiments i sobre tot, l’intel,ligencia. A part de que cal resaltar l’altissim nivel de col.laboradors, entrevistats i periodistas que el porten. Un plaer senyors. Gràcies.
  • SubscriptorJordi Andreu Batallé 23 d'abril de 2015 - 12:23
Una entrevista genial!, m’ha recordat l’ambient d’infància al meu barri de Sants, amb emigrants provinents meitat de Catalunya i meitat de la altres llocs d’Espanya. Felicitats Sergi i tot l’equip de Critic!
  • SubscriptorElisenda 24 d'abril de 2015 - 14:11
s’ha de conèixer la història d’aquests pobles i barris de l’àrea metropolitana fets a base de lluita dels seus habitants per dignificar-los. Per exemple Sant Cosme, al Prat. I també m’ha fet pensar en el llibre Els altres catalans, tot i que en aquest llibre la realitat que s’explica és anterior a la d’aquestes lluites dels 70…encara queda molta història per explicar.

Reflexions


Us recordo un cop més que agraeixo molt els vostres comentaris i també que podeu donar-vos de baixa d’aquesta llista de distribució sempre que ho volgueu. Digueu-m’ho si no voleu rebre més les meves reflexions!



150421. Jordi Borràs. Espanyolisme cívic, ‘ultra’ i policial a la Catalunya sobiranista
Espanyolisme cívic, ‘ultra’ i policial a la Catalunya sobiranista
  • Jordi Borràs
  • dimarts , 21 abril 2015
CRÍTIC avança en primícia per als seus subscriptors una selecció del contingut de ‘Plus Ultra’, el nou llibre del fotoperiodista Jordi Borràs. Una obra a cavall de la fotografia documental i del periodisme d’investigació, en què Borràs posa el focus en el rebrot de l'espanyolisme en ple procés sobiranista català. El llibre indaga en l’anomenat espanyolisme civil i en el rol que hi tenen entitats com Societat Civil Catalana, s’endinsa en el laberint de les organitzacions de l’extrema dreta i aborda l’inquietant “espanyolisme armat”: les expressions d'aquesta mena en l'interior de les forces de seguretat, també als Mossos d’Esquadra.
Avançament editorial del nou llibre del fotoperiodista Jordi Borràs, que retrata les diferents cares del nacionalisme espanyol
‘Plus Ultra’ (Pol·len Edicions, 2015) no segueix un ordre cronològic, sinó que es basa en una sèrie de capítols dividits en temes diferents, cadascun dels quals  abastament documentats.
El llibre aborda el període 2009-2014, i per això comença i acaba amb dos reportatges sobre les mobilitzacions espanyolistes en el marc de dues dates significatives: la consulta d’Arenys de Munt el 13 de setembre de 2009 i la consulta sobre la independència del 9 de novembre de 2014. Entremig, ‘Plus Ultra’ es divideix en cinc capítols: “El baluard del futbol” està centrat en les expressions d’espanyolisme derivades d’aquest esport; “El front parlamentari” aborda el rol tingut pel PP i per C’s els últims cinc anys; “L’espanyolisme civil” analitza l’activitat d’entitats com Societat Civil Catalana; “La constel·lació ultradretana” traça un mapa entre les diferents organitzacions d’extrema dreta, i “L’espanyolisme armat” posa el focus en els cossos i forces de seguretat de l’Estat. En aquest avançament editorial us oferim fragments dels capítols sobre espanyolisme civil, ultradreta i “espanyolisme armat”. ‘Plus Ultra’ es presenta el dimecres 22 d’abirl a les 20h al Centre Cívic Pati Llimona de Barcelona.
L’espanyolisme civil
L’aparició de Societat Civil Catalana (SCC) en cap cas no ha estat un acte espontani i irreflexiu fruit de l’eclosió del moviment espanyolista davant de l’escenari independentista. Així com altres organitzacions formades anteriorment han tingut un rumb poc clar i una direcció més que polèmica, la creació d’SCC ha estat una acció curosament estudiada i planificada per la necessitat imperant de reagrupar un espanyolisme profundament desmobilitzat i amb molt poca connexió amb la societat del país. Malgrat aquest intent, SCC no s’ha pogut desempallegar de l’allargada ombra de l’extrema dreta. No és estranya la presència d’ultradretans durant molts dels actes d’SCC. Cal tenir en compte que, tot i que aquesta organització pretén ser transversal en l’eix esquerra-dreta, l’espanyolisme militant es compon, majoritàriament, de sectors socials provinents de la dreta i de l’extrema dreta. És per aquest motiu que SCC ha cercat insistentment la implicació del PSC en els seus actes, cosa que només ha aconseguit amb la presència d’alguns dels seus dirigents, però mai amb una adhesió oficial com a partit.
Des d’un bon principi, SCC ha tingut molta cura de presentar públicament els seus fundadors i d’escollir la seva direcció, optant, per exemple, per una junta directiva (formada per 11 noms) amb persones de trajectòria política poc coneguda. Entre les cares visibles d’SCC hi trobem Joaquim Coll (vicepresident 1r), José Rosiñol (vicepresident 2n i tresorer) i Susana Beltrán (vicepresidenta 3a). No obstant això, no han pogut evitar amagar els vincles ultradretans d’alguns dels seus socis fundadors, com és el cas de Javier Barraycoa, que el dia abans de la presentació d’SCC escrivia un extens article al diari ‘El Mundo’ en què explicava les virtuts de la nova associació. Barraycoa és professor universitari al centre Abat Oliba-CEU i autor de diversos llibres de tall històric. També és membre de la Comunión Tradicionalista Carlista (CTC), un partit polític de dreta extrema, catòlic i ultraconservador que es regeix per la màxima “Déu, Pàtria, Furs, Rei”.
Tot amb tot, aquesta no és l’única màcula en la direcció d’SCC: l’entitat és presidida per Josep Ramon Bosch i Codina, fill d’un conegut franquista de Santpedor (Bages). El seu pare, José María Bosch Espinet, va ser militant de Fuerza Nueva, el partit d’extrema dreta més important a l’Estat espanyol després de la mort de Franco. Del seu fill. tal com ell ha reivindicat en diverses ocasions, no se’n coneix cap altra militància que la que va tenir amb el Partit Popular de Catalunya i del qual ja fa uns quants anys que va estripar el carnet. No obstant això, el que no és tan conegut és queJosep Ramon Bosch va fundar, mesos abans que SCC, l’entitat presumptament historicistaSomatemps de la qual és té constància que encara presidia al darrer trimestre de 2014, sent també president d’SCC tot i que, mesos abans, havia declarat a la premsa que se n’havia desvinculat feia temps. El posicionament de Somatemps amb els sectors més ultradretans de la societat catalana, tal com s’explica en aquest mateix capítol, és indiscutible.
La constel·lació ultradretana
Quan es parla d’espanyolisme a Catalunya, és inevitable situar el punt de mira cap a moviments ultradretans. Són precisament aquests grups els que han fet de la unitat d’Espanya un dels seus màxims dogmes. Cal partir de la base, però, que l’extrema dreta a l’Estat espanyol és una gran constel·lació de partits, organitzacions i plataformes força fragmentades i barallades entre elles: des de nostàlgics franquistes que encara fan de la bandera de l’àguila de Sant Joan el seu emblema de combat, passant pels activistes racistes emmirallats en el Front Nacional francès, fins als neonazis que tenen l’ull posat en els postulats renovadors de l’extrema dreta europea, ja s’autoanomenin nacionalsocialistes, nacionalrevolucionaris, o socialpatriotes. Diverses cares d’una mateixa moneda amb altes complexitats i matisos.
L’extrema dreta és qualsevol cosa menys monolítica, i Catalunya, paradoxalment, és i ha estat un dels laboratoris predilectes d’aquesta sinistra maquinària. D’organitzacions ultradretanes, n’hi ha un ventall molt extens, com també hi ha molt bona bibliografia per il·lustrar-se sobre el tema. Al llarg dels anys, la quantitat de sigles utilitzades per aquestes organitzacions és inacabable, moltes de les quals es mantenen en l’actualitat, però també se n’han format de noves. A continuació hi ha una mostra de les que des del 2009 han tingut més presència als carrers de Catalunya per abanderar el suposat espanyolisme dels catalans.
Plataforma per Catalunya (PxC)
Aquest partit, qualificat com de dreta populista per molts autors, va néixer el 2003 a Vic, al cor de la Catalunya profunda, emmirallant-se en el Front Nacional francès de Jean-Marie Le Pen. La PxC ha destacat des d’un bon principi per un lideratge inqüestionable ocupat per Josep Anglada i Rius, un exmilitant i dirigent local de Fuerza Nueva, que va ser destituït, a principis del 2014, del càrrec de president del partit que ell mateix va crear. Tot i que el discurs més conegut de la PxC ha estat el que fa referència al fet migratori, aquest partit mai no ha deixat de reivindicar l’espanyolisme com un dels seus cavalls de batalla. Així doncs, tot i que, durant el mandat d’Anglada, certs sectors de PxC han procurat moderar el discurs espanyolista per mirar de captar sectors catalanistes, no és gens estrany trobar simbologia espanyolista en tota mena d’actes d’aquest partit i també la participació activa en els actes del 12 d’octubre que des del 2012 s’organitzen a la plaça de Catalunya de Barcelona. Cal dir, però, que des del relleu d’Anglada del lideratge del partit, substituït pel secretari general de la formació, Robert Hernando, la PxC ha augmentat la seva participació en tota mena d’actes espanyolistes, especialment els organitzats per SCC i Somatemps durant el 2014.
Movimiento Social Republicano (MSR)
La presència de l’MSR als carrers de Catalunya ha estat una constant des del seu registre al Ministeri de l’Interior espanyol l’any 1999. Amb seu a Barcelona (on va ser fundat), el partit, que recull el bagatge d’Alternativa Europea (AE), és d’ideologia nacionalrevolucionària: defensa la unitat nacional d’Espanya “tenint en compte” la seva diversitat cultural, es defineix com a republicà, i aposta per la justícia social. Alguns autors classifiquen l’MSR com a partit “socialista no marxista”, de “feixisme roig”, o directament de neonazi. L’organització rebutja classificar-se de dretes o d’esquerres, també rebutja l’etiqueta d’extrema dreta i es defineix com a partit transversal i “revolucionari”.
És destacable de l’MSR l’aposta per renovar el panorama nostàlgic de l’extrema dreta espanyola, defugint la rèmora del franquisme i la seva iconografia. El seu llenguatge, símbols, colors (negre i vermell) i posicions ideològiques poden recordar els de l’extrema esquerra. L’MSR també té contactes i molt bones relacions amb el flamenc Vlaams Belang i és un dels referents a l’Estat espanyol del partit grec Alba Daurada.
Falange Española de las JONS (FE de las JONS)
FE de las JONS és una de les organitzacions que es proclamen hereves del partit d’inspiració feixista fundat per José Antonio Primo de Rivera. A banda de FE de las JONS, avui en dia hi ha diverses organitzacions actives que es proclamen falangistes. L’organització FE de las JONS es va fundar el 1976 a Madrid i actualment és liderada per Norberto Pico Sanabria.
Aquest partit és el que té més implantació a Catalunya de totes les organitzacions falangistes actuals. El més destacable de l’escassa acció política de FE de las JONS a Catalunya ha estat una política unidireccional dirigida a la qüestió nacional, destacant la irrupció que ha practicat al si de convocatòries unitàries al voltant del 12 d’octubre i del 6 de desembre, sumant-se tant als actes del Moviment Cívic d’Espanya i Catalans com a l’acte d’SCC de 2014. Tal ha estat la implicació de FE de las JONS amb aquests moviments que una part de la seva militància, especialment alguns dels individus que formen un nucli molt actiu a la comarca del Maresme, han fet tasques de servei d’ordre en diverses d’aquestes manifestacions. Les pàgines de ‘Plus Ultra’ documenten la participació de militants falangistes en els actes del 12 d’octubre de 2012 i de 2013 i del 6 de desembre de 2013, especialment sonada aquesta última perquè el cordó de seguretat que protegia la manifestació on hi havia els líders polítics del PP i de C’s era format, en part, per activistes falangistes.
Casal Tramuntana
El Casal Tramuntana (inicialment anomenat Militia) es defineix com “un grup de joves identitaris, inconformistes i amb inquietuds socials, culturals i polítiques que s’oposa al fenomen de la globalització, al capitalisme salvatge i a la destrucció de la seva identitat i valors”. Darrere aquests principis s’estructura una associació que va apuntalar el seu primer centre al gener de 2012 amb un local llogat al barri del Clot de Barcelona. Emmirallat en l’experiència italiana de la Casa Pound de la ciutat de Roma —’okupes’ d’extrema dreta que han fet reviscolar el neofeixisme italià—, el Casal Tramuntana pretén ser un punt de trobada i captació de joves amb inquietuds polítiques molt clares: nacionalisme espanyol amb pinzellades ultradretanes de diverses escoles, des de xenofòbia de la PxC, passant per la política contestatària de l’escola nacionalrevolucionària de l’MSR, fins al catolicisme ultraconservador de l’antic Moviment Patriòtic Català (MPC).
El Casal Tramuntana ha participat en les jornades més reivindicades pel nacionalisme espanyol, sent destacable la participació molt activa i agitadora durant les concentracions que des del 2012 es fan a Barcelona per festejar el 12 d’octubre o els diferents actes (concentracions, manifestacions, col·loquis) organitzats per Somatemps.
L’espanyolisme armat
Malgrat que en menor mesura que altres cossos policials, ni els Mossos d’Esquadra ni les policies locals a Catalunya no s’han pas escapat del debat nacional en què està submergit el país, ja sigui amb l’exhibició de simbologia espanyolista o la politització de certes pràctiques policials. L’ús polític de la policia ha generat força rebombori tot i que des de la Generalitat de Catalunya sempre s’ha intentat neutralitzar la qüestió per no entrar en polèmiques al si de la Conselleria d’Interior, molt qüestionada per temes diversos que afecten, sobretot, el model policial català.
Pel que fa als Mossos d’Esquadra, destaca la polèmica “vaga de català” protagonitzada per agents i sindicats policials quan van decidir deixar d’emprar aquesta llengua amb la ciutadania com a mostra de protesta pel deteriorament de les seves condicions de treball. La mesura va ser defensada, entre d’altres, pel Sindicat de Mossos d’Esquadra de Comissions Obreres (SME-CCOO) amb el seu portaveu, Toni Castejón, com a cara visible de la protesta; pel Sindicat de Policia de Catalunya (SPC), liderat per David Miquel, i pel Sindicat Autònom de Policia de la Unió General de Treballadors (SAP-UGT), representat per Valentín Anadón. Les declaracions més polèmiques, però, les va fer Toni Castejón: “Com que a Interior li farà mal la llengua, doncs anem a per la llengua [...] és una mesura que va contra el departament, perquè sabem que no els agradarà absolutament gens”. L’acció no s’explica sense entendre les vinculacions polítiques d’agents del cos amb l’espanyolisme organitzat.
El mateix Toni Castejón va protagonitzar el 17 de maig de 2011, només cinc dies abans de les eleccions municipals, un vídeo de campanya amb el llavors candidat a alcalde de Barcelona, Jordi Cañas. Al vídeo, Toni Castejón i un altre representant sindical passejaven pel barri del Raval de Barcelona amb Jordi Cañas, sota l’argument de parlar de les polítiques de seguretat que proposava el candidat espanyolista tot visitant la “zona zero de la delinqüència a la ciutat”.
Un mes abans, a l’abril del mateix any, Toni Castejón també havia comparegut en roda de premsa al Parlament català acompanyant el líder de C’s Albert Rivera per presentar “un pla de mesures per eradicar la violència a les celebracions multitudinàries”. Tot i l’estreta relació de Castejón amb C’s, aquest representant sindical sempre ha desmentit que tingui cap vinculació ni amb aquest partit ni amb cap altre; però, en canvi, no hi ha constància que hagi fet rodes de premsa al Parlament o vídeos de campanya amb cap altre partit tret de C’s. Aquestes, però, no han estat en cap cas les úniques polèmiques relacionades amb aquest tema al si dels Mossos d’Esquadra.
Al gener de 2012, en plena “vaga de català” dels Mossos, una convocatòria promoguda per alguns agents a Lloret de Mar va acabar cantant el “Que viva España” al president Artur Mas i amb l’exhibició de banderes espanyoles. La mateixa acció, sota l’excusa de les retallades laborals, la van tornar a protagonitzar a l’abril de 2014. Un fet similar també es va produir el 23 de gener de 2013 a les portes del Parlament de Catalunya, quan dins de l’hemicicle s’estava aprovant la ‘Declaració de sobirania’ (que marca el tret d’inici des del punt de vista parlamentari cap al procés d’independència de Catalunya). Aquell dia, uns 200 agents dels Mossos d’Esquadra es van congregar encaputxats i lluint banderes espanyoles mentre cridaven consignes contra el Govern català i contra la independència. “Menys independència i més diners” i “La nostra paga està a Suïssa” foren algunes de les consignes que van corejar, en rigorós castellà i amb el suport d’un grup de militants del Moviment Cívic d’Espanya i Catalans que aquell dia també protestaven davant del Parlament.
Jordi Borràs

Joan A. Forès

Reflexions


150424. Pere Cardús. Parlem clar de CiU, ERC i la CUP?
Benvolguts,

Pere Cardús
24.04.2015
Parlem clar de CiU, ERC i la CUP?
Pere Cardús
Si Mas vol la independència, no pot tenir a les seves files personatges com Sánchez Llibre maquinant amb els empresaris addictes al BOE.
Caldria que ERC deixés la calculadora en un calaix i es dediqués a enviar missatges positius de confiança i seguretat.
Els aliats estratègics de la CUP són la resta de partits i d'entitats independentistes, amb totes les incomoditats que se'n derivin.

L'acte d'avui, convocat conjuntament per Òmnium, ANC i AMI al Palau Sant Jordi, hauria de servir de tret de sortida oficiós de la lluita final per la victòria independentista. No pas amb vista a les municipals, ni tan sols al 27-S, sinó pensant en la proclamació definitiva —sigui quan sigui— de l'estat català independent. Ja no n'hi ha prou de participar-hi ni de posar-hi bona voluntat. Ara cal guanyar. Rematar la feina de tanta i tanta gent durant més de tres-cents anys. La societat civil sembla que s'ha encarrilat i que no pensa deixar passar l'ocasió. Ara cal que els partits sàpiguen posar-se a l'altura que requereix el moment històric que ens hem guanyat els catalans. Per tant, és més necessari que mai que totes les formacions independentistes afinin les estratègies i posin a la balança de la història els seus interessos legítims però secundaris. Vegem què poden fer els tres partits que formaran part del bloc del sí:

CiU té la màxima responsabilitat fins que no es demostri el contrari. Actualment té 50 diputats al parlament, la presidència de la Generalitat i el govern. El següent partit té 21 diputats, menys de la meitat. Per tant, si CiU posa tota la carn a la graella, ningú no podrà dir que no ho ha intentat. De moment, malgrat un lideratge institucional del president Mas i una evolució indiscutible del soci majoritari —Convergència—, hi ha massa equilibris i eufemismes, tenint en compte que falten tan sols cinc mesos per a la decisió més important que haurà pres mai aquest país.

Cinc mesos abans del 27-S, el manteniment de la figura de Duran i Lleida és inexplicable. Si Mas vol la independència, no pot tenir a les seves files personatges com Sánchez Llibre maquinant amb els empresaris addictes al BOE juntament amb Rajoy, el capitost autoritari espanyol. Si CDC vol la independència, no n'hi ha prou d'esperar que arribi, sinó que s'ha de llançar sense complexos al carrer i a tots els fronts a lluitar per aconseguir-la. De fet, com a partit no té cap més salvació sinó jugar-s'ho tot a aquesta carta. Si Catalunya no esdevé un estat independent en pocs anys, CDC i CiU deixaran d'existir d'avui per demà. I si Catalunya guanya, podran existir després d'haver fet una transformació majúscula.

Mas —especialment ell— ha d'abandonar d'una vegada per totes aquest paper d'àrbitre que no vol que li retreguin que s'ha decantat per un dels dos equips o que no vol que li diguin que dedica massa temps a la lluita per la independència del seu país. O comença a guanyar el lideratge social de l'independentisme o el país no se'n sortirà el 27-S ni després.

ERC és una peça decisiva del procés d'independència. De fet, sense la flama republicana l'objectiu de la independència no hauria estat mai una alternativa real a la gàbia espanyola. A més, una virtut de l'independentisme que cal agrair a Esquerra és que amb el canvi de segle va saber conduir el discurs independentista cap a una direcció no essencialista sinó inclusiva, integradora i creadora de benestar. Després de l'enfangada dels tripartits, ERC va saber recuperar la frescor gràcies a Junqueras i va situar-se en una històrica segona posició en les eleccions del 2012.

Dos anys després d'aquell magnífic resultat, els republicans han deixat perdre algunes oportunitats importants de fer un salt col·lectiu cap a la independència. La bona línia de resultats en les eleccions europees i alguns sondatges els han portat a caminar sempre amb la calculadora a la mà. I ja se sap que, si et distreus fent càlculs i no mires el camí, pots ensopegar. Aquests càlculs han portat Junqueras i la seva gent a esmerçar més temps a fer retrets i declaracions pensades per crear desconfiança sobre Mas i CiU que no pas a pensar què pot afavorir més el conjunt del país. Cinc mesos abans de les eleccions --contra les consignes que deuen marcar els manuals del bon dirigent de l'aparell-- caldria que ERC deixés la calculadora en un calaix i es dediqués a enviar missatges positius de confiança i seguretat.

Entre més raons, perquè la gent no som tanoques. I nosaltres també sabem calcular. I si tenim un dels dos grans partits que volen fer la independència dient que l'altre gran partit no és de fiar, posarem en dubte automàticament la capacitat real de guanyar. Perquè tothom sap que, en aquest moment, sense Convergència no hi ha independència. Encara que això cogui a alguns. Si no ens podem fiar de Mas i els seus, ens poden explicar, senyors d'Esquerra, com ho faran vostès sols? O confien que esperem al dia que ERC tingui majoria absoluta? Oi que no?

La CUP és el partit més netament independentista de tots. Ho és per tradició històrica —com a hereva de l'independentisme modern que no va claudicar en la transició— i ho és per discurs i programa. La CUP no està disposada a governar l'autonomia ni a fer estatuts amb federalistes. La CUP hi va o no hi va, però res de mitges tintes. I això és d'agrair en un moment que el rodament de cap pels anys de putes i ramonetes és inaguantable. Per dir-ho sense pèls a la llengua: votant la CUP t'assegures que no tindràs remordiments independentistes per la gestió que farà del vot.

Tanmateix, la CUP ha de tenir clar que la història del nostre poble exigeix ara aparcar la coherència cent per cent en determinats moments. El moment exigeix honestedat, dir les coses pel seu nom, denunciar les males pràctiques i combatre-les. Però cap dels agents que vulguin sumar en aquest procés col·lectiu no ho podrà fer sense esquinçar-se les vestidures. Tothom tindrà incomoditats i haurà d'assumir contradiccions. I la CUP també. Oimés tenint en compte que el seu pes en la representació de la sobirania popular és el que és. Potser el 27-S tindrà un pes molt superior. Crec que l'augment del vot a l'esquerra independentista serà una de les sorpreses de la nit electoral. Però dels tres partits del pol independentista, encara serà el més petit.

Ara que s'ha demostrat que la 'nova política' espanyola no ho és gens, de nova, i no proposa cap canvi en res d'allò que ha impregnat el sentit d'estat dels grans partits espanyols, la CUP ha d'assumir l'error d'haver fet comparsa durant massa temps de determinats bruixots populistes i s'ha de centrar en l'interès col·lectiu —o popular, si els agrada més— dels catalans. La jugada de Guanyem a Barcelona o de Podem arreu dels Països Catalans és una lliçó que la CUP ha d'entomar amb serenitat. Els aliats estratègics de la CUP són la resta de partits i d'entitats independentistes —amb totes les incomoditats que se'n derivin. Perquè solament la independència pot ser un projecte veritablement revolucionari per a capgirar l'estat actual de les coses.

Tan sols si Mas es posa a recórrer el país per explicar que la independència és l'únic camí per a continuar essent catalans i per millorar el benestar de tots, si Junqueras fa net de desconfiances i deixa de transmetre (involuntàriament) inseguretat, i si la CUP entén que CDC i ERC són com el tren precintat que va portar Lenin a Haparanda, tan sols així serem capaços de guanyar. Joan Salvat-Papasseit deia: 'La llibertat no és cara per escassa, sinó escassa perquè s'ha de guanyar.'

Joan A. Forès
Reflexions






150424. Nerea Rodríguez. José Bou. 'Empresaris de Catalunya' demana a la Generalitat desistir de la Hisenda pròpia
24/04/2015
Hisenda pròpia
'Empresaris de Catalunya' demana a la Generalitat desistir de la Hisenda pròpia
L'associació d'empresaris favorables al manteniment de Catalunya dins d'Espanya, creu que "dissuadeix la inversió estrangera a Catalunya"

Nerea Rodríguez
L'associació empresarial ‘Empresaris de Catalunya’, favorable al manteniment de Catalunya dins d'Espanya, ha rebutjat el pla contra el frau fiscal 2015-2018 presentat dimecres per la Generalitat i que suposa gairebé duplicar la plantilla de l'Agència Tributària de Catalunya (ATC), i ha demanat desistir-hi. Segons aquest col·lectiu, una Agència Tributària pròpia "provoca inseguretat jurídica, no està prevista a la llei i dissuadeix la inversió estrangera a Catalunya per suposar més traves i fins i tot per provocar duplicitats amb l'Agència Tributària".

Segons el president de l'entitat empresarial, José Bou, "cal aparcar la creació de l'agència tributària catalana per aprofundir en la col·laboració amb l'Agència Tributària estatal". També ha advocat per aplicar les normes de mercat interior únic existents -"que la Generalitat ignora"- que faciliten a les empreses el seu ple desenvolupament al mercat nacional.

Fiscalitat confiscatòria
José BouAlhora, considera que s'ha de tenir en compte que la fiscalitat no pot tenir un caràcter confiscatori, en el qual l'administració detreu recursos als sectors productius "amb l'única finalitat de mantenir-se a si mateixa i la de sufragar organismes o polítiques no emparades per la llei, i que suposen un clar ús partidista de recursos públics".

Per Bou, la creació d'una agència tributària de la Generalitat "haurà de ser sufragada amb nous impostos que contrauran la capacitat de les empreses per invertir i crear ocupació". Ha afegit que el frau es combat "essencialment" amb tres mesures: fiscalitat baixa, normes simples i facilitats telemàtiques en el pagament.

José Bou
Comentaris
El gat Tuku
24/04/2015 10:04
Potser tenen la percepció que els delictes fiscals seran més difícils de realitzar a Cat. Vol dir que anem bé!
prades
24/04/2015 09:41
Sr. Bou ,vigili per el seu negoci i deixi les estructures d'Estat per el president Mas. de res. ||*||
Anna
24/04/2015 09:38
Ells van a la seva, que no és la nostra. Cadascú lluita amb les 'armes' que té al seu abast. Gràcies pel consell ... però noialtre tirem endavant cap a la INDEPENDÈNCIA!!!
Jo david
24/04/2015 09:26
A cagar amb els empresaris aquest
Ramon
24/04/2015 09:10
Quina pandilla de gangsters, ja no els agrada la Hisenda pròpia. Això son excuses de mal pagador. A prendre vent empresaris espanyolistes!
MBG
24/04/2015 09:00
Que suprimeixin l'agència espanyola.
crosta
24/04/2015 08:56
El sr Bou que es dediqui als seus negocis i vigili la qualitat dels productes que ven
Vicenç Ramoneda
24/04/2015 08:55
L'associació d'empresaris favorables al manteniment de Catalunya dins d'Espanya, creu que "dissuadeix la inversió estrangera a Catalunya". Q-llons! La inversió a Catalunya creix i creix! No serà que no sou empresaris?
Jordi Català Sobirà
24/04/2015 08:52
Resposta del poble català: apostar per empreses nostres que treballen pel país i sintonitzen amb les inquietuds del país. Deixar de pagar factures a aquests filibusters i passeu-vos a aquestes altres empreses, algunes creades de fa poc.
roc
24/04/2015 08:49
jo diria empresarios en cataluña
Casi l
24/04/2015 08:48
Com podem tenir "la clau de la caixa" si no tenim la hicenda propia? I si no tenim la clau de la caixa, vol dir que no som independents ni decidim el nostre futur.
Sergi
24/04/2015 08:47
Botijos el Buey. Apa, a produir a Espanya.
Observador
24/04/2015 08:25
Vergonya treballar de telefonista de Madrid en aquesta època de comunicacions avançades.
Fart d'Hipòcrites
24/04/2015 08:21
Heus auí un "emprenedors"...amb visió "esclavista" ... Apa, ves a fer "negocis" i "invertir" al Tibet.

Joan A. Forès
Reflexions



150424. L'ANC estudia d'emprendre accions legals contra Societat Civil Catalana
 24.04.2015  09:41
L'ANC estudia d'emprendre accions legals contra Societat Civil Catalana
L'entitat unionista va comparar ahir les mobilitzacions independentistes amb l'entrada dels franquistes a Barcelona
Men?ame
La presidenta de l'Assemblea Nacional Catalana (ANC), Carme Forcadell, posarà en mans dels juristes de l'entitat la possibilitat d'emprendre accions legals contra Societat Civil Catalana (SCC), que ahir va comparar les mobilitzacions de l'Onze de Setembre amb l'entrada de l'exèrcit franquista per la Diagonal de Barcelona el 1939. 'No entrarem en aquest joc. L'ANC no respon a provocacions; sempre és proactiva, propositiva i no reactiva', ha explicat Carme Forcadell a la Xarxa de Comunicació Local.
SCC va celebrar ahir el primer aniversari de l'entitat en un acte al Teatre Principal de Barcelona. En el transcurs de l'acte José Rusiñol, vice-president segon de l'entitat, va arribar a dir: 'Els nacionalistes tenen la mania d'entrar a Barcelona per les nostres avingudes. Uns van entrar-hi per la Diagonal i ara ells volen entrar-hi per la Meridiana', referint-se a la mobilització que es farà per la diada de l'Onze de Setembre.

Forcadell no ha volgut donar-hi importància: 'En tot cas això ho han de decidir els juristes, però de moment no vull fer-ne cap comentari.' La presidenta de l'ANC està convençuda que l'acte d'avui convocat per 'Ara és l'hora' al Palau Sant Jordi i l'Anella Olímpica de Barcelona serà un èxit: 'Volem donar suport a tots els candidats de les municipals i reforçar el món municipalista, perquè és l'administració més propera als ciutadans.'

Sobre la possibilitat d'un ajornament electoral dels comicis del 27-S, creu que, si depèn només del president de la Generalitat, 'el 27-S votarem'. 'Passa igual que el 9-N --ha dit-- i nosaltres sempre vam dir que votaríem. No tenim cap dubte que el president convocarà les eleccions.' Forcadell admet que unes eleccions espanyoles avançades farien reconsiderar la data: 'En tot cas sempre seria per causes externes. Per causes internes no s'ajornarà res.'

Joan A. Forès
Reflexions


150423. Villatoro: "Espanya és tan nacionalista que si apareix un partit nou ha de demostrar la seva lleialtat a la nació".
 Benvolguts,
Del Tribuna.cat en traiem aquest article que m’ha fet arribar el company Sergi del GOAL.

Villatoro: "Espanya és tan nacionalista que si apareix un partit nou ha de demostrar la seva lleialtat a la nació"

"Podem ha donat instruccions a totes les seves organitzacions de desmarcar-se dels discursos dels altres nacionalismes. Ciutadans no ho necessita".

  
L'escriptor Vicenç Villatoro ha dit a un article que el nacionalisme espanyol és "tan potent i a la vegada tan invisible per als seus propis portadors" perquè el seu model d'identitat "no ha tingut massa èxit". 

"Espanya és tan nacionalista que si apareix un partit nou, abans d'entrar a competir pel seu espai polític, si vol tenir alguna expectativa d'èxit a tot l'Estat, ha de demostrar la seva lleialtat a la nació espanyola, ha de treure's el carnet de nacionalista (espanyol)" ha dit a l'article20 d'abril: 'Espanya és un dels països més nacionalistes d'Europa'.

Sobre això, Villatoro ha afegit que Podem ha donat "instruccions a totes les seves organitzacions de desmarcar-se dels discursos dels altres nacionalismes, mentre adoptava el llenguatge del patriotisme espanyol" i ha sentenciat que Ciutadans "no ho necessita" perquè el carnet de nacionalista espanyol, "fins i tot de víctima irredempta pel fet de ser espanyolistes in partibus infidelium, se'l va treure a Catalunya".

"Amb aquest carnet, imprescindible, ara ja pot anar per Espanya" ha conclòs.


Joan A. Forès
Reflexions






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada