dimecres, 10 de juliol del 2013

10/07/13. La meva pàtria és el món de Thomas Paine i de Pedro Guerra i la deriva independentista

Benvolguts,

Ja vaig explicar fa uns quants dies en dos apunts, que trobava políticament incorrecte usar l’expressió deriva independentista ja que era propagada per l’enemic i usada de manera ofensiva, per fer mal.

Ara em trobo que l’Albert Pla i Nualart a l’ARA, posa en boca de Pedro Guerra aquesta expressió. Suposo que la va usar, perquè se sigui o no de la caverna la frase ja la diu tothom cap a l’altiplà. I fa mal!

Us copio l’article que em sembla interessant i hi afegiré un colofó!

"La meva pàtria és el món" de Thomas Paine i de Pedro Guerra i la deriva independentista

ALBERT PLA NUALART

30/06/2013

"Avui més que mai la meva pàtria és el món"

Pedro Guerra

EL NO D'ÚLTIMA HORA de Pedro Guerra al Concert per la Llibertat el trobo tan respectable com digne de comentar. Sembla que l'ha sorprès "la deriva independentista" d'aquest acte. Però a mi el que em sorprèn és la seva sorpresa, perquè, per seny que aboquin a la rauxa, ¿podia esperar que als que desafien totes les fúries de l'Estat pel dret a decidir tant els faci quedar-s'hi com anar-se'n?

L'excel·lent cantautor canari rebla el canvi d'opinió escudant-se en una frase que ha fet un servei impagable, a l'hora de tirar pilotes fora, als que s'autoproclamen ciutadans universals: "La meva pàtria és el món".

"Com que la meva pàtria és el món -ve a dir-, la independència no és la meva lluita". Sembla coherent. Llàstima que la frase la va dir algú i aquest algú es diu Thomas Paine.

Perquè si alguna lluita era la de Paine, si la seva poderosa retòrica tenia algun objectiu, era precisament aconseguir la independència. Concretament, la d'uns ciutadans que es negaven a pagar impostos sense rebre, a canvi, autogovern. D'ell es va arribar a dir que, sense la seva ploma, l'espasa de Washington s'hauria aixecat en va.

Tenir de pàtria el món no hauria de servir d'excusa per inhibir-se quan un poble es revolta per ser l'amo del seu propi destí. La lluita d'un ciutadà universal no pot girar l'esquena a aquells que, més enllà de llengües, pàtries i banderes, lluiten per ser ciutadans de ple dret.

Colofó:

He cercat per internet més informació sobre Thomas Payne, anglès, emigrat a Amèrica junt amb Benjamin Franklin i d’alguna manera pare també de la Independència de les 14 colònies. Al seu enterrament només hi varen anar mitja dotzena de persones, ja que la majoria de la població no acceptava les seves idees sobre la religió.

He trobat dues frases interessants:

·       The World is my country, all mankind are my brethren, and to do good is my religion.

·       All national institutions of churches, whether Jewish, Christian or Turkish, appear to me no other than human inventions, set up to terrify and  enslave mankind, and monopolize power and profit.


Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada