dilluns, 29 de juliol del 2013

29/07/13. Jordi Ventura i Subirats. Apunts sobre les seves dèries que també ha traspassat als seus alumnes i amics


Benvolguts,

Com a continuació d’un apunt anterior de títol Enguany, es compleixen els vuit-cents anys de la batalla de Muret. En remembrança d'en Jordi Ventura., en complemento les explicacions, tretes de fonts diverses:

·       Amb un enllaç: http://ca.wikipedia.org/wiki/Croada_albigesa, sobre la croada contra els albigesos o càtars, Croada albigesa

·       Amb un còpia de la biografia de la Viquipèdia sobre en Jordi Ventura i Subirats,

·       Amb un article del País de l’any 99, en motiu de la seva mort, de títol Fallece el historiador Jordi Ventura, especialista en los cátaros, que afegeix força informació,

·       Amb un article sobre la crema d’heretges de l’Alfons Llorenç a la revista El Temps d’aquesta setmana, de títol Besiers, on es veu que la tradició imputa la frase “Mateu-los tots; Déu reconeixerà els seus” i el lloc a diversos personatges i contrades

També en referència al meu amic Jordi Ventura, el 1998 va aparèixer un llibre singular (com singular era en Jordi Ventura) de Francesc F. Maestra: L’últim càtar. Conversa amb Jordi Ventura. Aquest llibre és una transcripció d’una entrevista que en Francesc Maestra, geògraf i escriptor i en Fèlix Villagrasa, professor d’història, li varen fer a l’any 1995 a Radio PICA. A la conversa hi ha moltes notes auxiliars que ajuden a centrar el personatge, difícilment centrable, i a centrar els temes de la conversa en sí que eren evidentment les seves dèries de sempre, o almenys ho eren des dels anys 60 quan jo el vaig freqüentar més: Occitània, Catalunya i el poder que la sinèrgia de la seva unió o almenys el propi reconeixement d’un passat comú, amb la cultura dels trobadors occitans i el poder comercial i de domini dels mars dels catalans podia haver fet florir.

Poders que la croada contra els albigesos, molt ben dissenyada pel papa Innocenci III (mireu quin nom es va triar el paio!) va escapçar d’origen, gairebé abans de néixer.

Ahir crec que ja ho vaig deixar entendre, però és que uns coneixements tan amplis, un cap molt ben organitzat i una personalitat tant potent com la de Jordi Ventura, provoca en els deixebles o amics un desig d’universalitat, un desig de perseverar en les idees que t’ha transmès, un desig de veure el món tal com ell el veia.

Aquest interessant llibre el comentarem en un proper capítol...

 

Jordi Ventura i Subirats

De Viquipèdia

Dreceres ràpides: navegació, cerca

Jordi Ventura i Subirats (Barcelona, 1932-1999) fou un historiador català especialitzat en cultures minoritàries i en occitanisme, professor d'història econòmica de la facultat de ciències econòmiques de la Universitat de Barcelona.

Va viure exiliat del 1951 al 1956 a França, Estats Units i Veneçuela. Es diplomà en Ciències Empresarials als Estats Units, però més tard es doctorà en Història, i estudià periodisme. S'especialitzà en Edat Mitjana i intentà ser un revulsiu a l'escola històrica impulsada per Ramon d'Abadal i de Vinyals. Fou professor a l'Escola de Periodisme de l'Església, a Barcelona. Ha estat membre de l'Institut

d'Estudis Occitans










Ventura estaba indignado por el éxito popular de los libros de Mestre, a los que juzgaba poco científicos, y tuvo un papel activo en la polémica que enfrentó a Mestre con la escritora francesa Anne Brenon, que acusó a éste de plagiarla en su libro Els càtars. Cuando se publicó el año pasado en Cataluña la obra El veritable rostre dels càtars, de Brenon, Ventura redactó un prólogo muy duro en el que, sin nombrar explícitamente a Mestre, denunciaba que Brenon había sido "víctima de la sucia jugada de un autor barcelonés que se ha permitido plagiar las excelencias de su obra". Diplomado en Ciencias Empresariales en Estados Unidos, Jordi Ventura se doctoró en Historia y se tituló en Periodismo. Una de sus primeras actividades docentes la realizó en la Escuela de Periodismo de la Iglesia, en Barcelona. Miembro del Institut d"Estudis Occitans, era el coordinador del comité científico de la Asociación de las Regiones de Europa. El conocimiento de los movimientos culturales, religiosos y políticos heterodoxos, como el catarismo y los valdenses, se vio notablemente beneficiado desde que este activista nacionalista, exiliado y formado en Francia, Estados Unidos y Venezuela entre los años 1951 y 1956, decidió dedicarse de lleno a su estudio. Sus primeros libros muestran un hacer apasionado y riguroso que impresionó a historiadores como Ramon d"Abadal y actuaron de revulsivo en la medievalística. Son Pere el Catòlic i Simó de Montfort (1960), reeditado hace tres años, y Alfons el Cast, el primer comte-rei (1961). Defendió las nacionalidades históricas en Les cultures minoritàries europees (1963) y Els catalans i l"occitanisme (1964). Publicó obras de síntesis como Els heretges catalans y una Historia de España (1975) en cuatro volúmenes, reeditada en cuatro ocasiones, junto con un gran número de artículos eruditos en diversas publicaciones académicas y culturales. En su línea de interés por los movimientos alternativos, estudió la influencia del socialista Etienne Cabet en el movimiento icariano catalán. En el año 1977 obtuvo el Premio Joan Fuster de ensayo con el estudio Inquisició espanyola i cultura renaixentista al País Valencià y en 1994 completó su valiosa aportación al tema con La Bíblia valenciana. Ventura presenta en estos estudios una tesis que ha acabado imponiéndose: el Santo Oficio tuvo una influencia indirecta negativa en la expresión cultural y lingüística valenciana autóctona. La prohibición de la Bíblia traducida en lenguaje llano en 1477 por conversos valencianos de origen judío impidió que el libro hiciera familiar la lengua escrita entre un sector amplio de población, como sucedió en el resto del mundo cristiano. La biografía y la personalidad de este peculiar y atípico historiador independiente se completan con hechos tan diversos como su papel en la fundación del PSOE catalán (¿); su participación en la huelga de los tranvías de Barcelona; su adscripción a la francmasonería; su trabajo, durante el exilio, en la sección de publicidad del Festival Internacional del Film de Cannes -Canna, en su estimado occitano-, o su famosa lengua viperina y actitud irascible, según conocían sus amigos y ex amigos, y también sus contertulios del Ateneo Barcelonés, refugio de sus últimas soledades y proyectos.
El Punt. 1519. 23 juliol. Alfons Llorenç.




Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada