Benvolguts,
Fixeu-vos bé com es van rifar al Tripartit i com se’ns continuen rifant avui, i demà i demà passat!
La Generalitat no pot prescindir de Renfe per operar Rodalies
· Recoder assegura que el ministeri de Foment hauria d'haver impulsat una modificació de la llei ferroviària perquè es va acordar quan es va transferir el servei
· Acusa Blanco d'haver fet un “joc de mans” perquè Catalunya no pugui abordar un canvi d'operador
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha admès aquest dimecres que la Generalitat no pot prescindir dels serveis de Renfe per operar Rodalies perquè l'Estat espanyol encara no ha modificat la llei ferroviària. En la sessió de control del govern al Parlament, ha assegurat que el ministeri de Foment hauria d'haver impulsat aquesta modificació perquè ja es va acordar quan es va transferir el servei a la Generalitat, i ha lamentat que el govern socialista s'anirà sense fer els tràmits.
Recoder ha insistit que el traspàs de Rodalies, que va gestionar el tripartit, va ser un acord “trampa” ja que no es van transferir a la Generalitat ni vies, ni estacions, ni trens, ni personal, ni catenàries, per la qual cosa el marge de maniobra de la Generalitat és escàs. Ha acusat el ministre de Foment sortint, José Blanco, d'haver fet un “joc de mans” amb aquest assumpte, i no haver emprès les gestions necessàries per que la Generalitat pugui abordar un canvi d'operador.
Recoder no ha tancat la porta a canviar d'operador, però ha assegurat que CiU al Congrés ha intentat canviar la llei i li ha resultat impossible.
Llei d'ERC
El portaveu adjunt d'ERC a la Cambra, Oriol Amorós, ha anunciat que el seu partit entrarà la setmana que ve a la Cambra una proposta de modificació de la llei ferroviària perquè la Generalitat pugui, entre d'altres, canviar d'operador. Així mateix, ha criticat que el govern està passiu davant d'un servei que es caracteritza per ser “dolent, estar ple d'incidències i tenir poca productivitat en les seves línies”, i ha lamentat la deslleialtat de l'Estat en els acords de traspàs.
I per què ERC va acceptar el traspàs de manera exultant i no va moure ni un dit quan se’n varen adonar que Foment els tenia agafats pels collons?
I què n’havien dit en el seu moment?
30/12/2009
El traspàs de serveis de Rodalies a la Generalitat a partir de divendres, 1 de gener del 2010, suposa canvis en la gestió però no en la titularitat de la infraestructura, que continuarà sent de l'Estat, i tampoc en l'empresa operadora, que fins al 31 de desembre del 2010 continuarà sent Renfe. La comissió mixta de traspassos Estat-Generalitat ha formalitzat aquest dimarts un traspàs previst a l'Estatut, que arriba amb dos anys de retard i que va provocar protestes dels usuaris pels retards i també una forta polèmica política contra l'anterior titular de Foment, Magdalena Álvarez.
El traspàs del servei de Rodalies a la Generalitat, que aquest dimarts han signat el vicepresident del govern espanyol, Manuel Chaves, i el conseller Joan Saura, deixa a partir de l'1 de gener del 2010 un mapa ferroviari complex a Catalunya.
Quins canvis suposa?
El traspàs comporta canvis en la gestió però no en la titularitat de la infraestructura ni tampoc, de moment, en l'empresa operadora.
Així, la Generalitat assumirà la gestió dels trens i del personal, és a dir, podrà fixar els horaris, les freqüències de pas, les tarifes i la informació als usuaris.
De la seva banda, l'Estat conservarà la titularitat sobre la infraestructura i serà el responsable de les decisions sobre les vies, les estacions i les andanes, que seran competència del Ministeri de Foment.
Pel que fa a l'empresa operadora, continuarà sent Renfe durant aquest 2010. Un cop s'acabi l'any, s'haurà de negociar un contracte programa nou i el govern haurà de decidir si renova la confiança a Renfe o busca un nou operador.
El calendari i el pressupost
El president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, es va comprometre a traspassar Rodalies al gener del 2008 però aquest traspàs arriba amb dos anys de retard i després de llargues negociacions del govern i l'executiu espanyol sobre les condicions del traspàs. El conseller Joaquim Nadal exigia repetidament un traspàs "en condicions", és a dir, amb condicions de sanejament econòmic i amb una infraestructura en bon estat.
Pel que fa al pressupost, el cost del servei està estimat en 238 milions d'euros, dels quals els usuaris en cobreixen la meitat. L'altra meitat, 117 milions, l'assumirà l'Estat. Aquesta xifra es revisarà el 2010 quan es negociï un contracte programa nou.
Quins canvis suposa?
El traspàs comporta canvis en la gestió però no en la titularitat de la infraestructura ni tampoc, de moment, en l'empresa operadora.
Així, la Generalitat assumirà la gestió dels trens i del personal, és a dir, podrà fixar els horaris, les freqüències de pas, les tarifes i la informació als usuaris.
De la seva banda, l'Estat conservarà la titularitat sobre la infraestructura i serà el responsable de les decisions sobre les vies, les estacions i les andanes, que seran competència del Ministeri de Foment.
Pel que fa a l'empresa operadora, continuarà sent Renfe durant aquest 2010. Un cop s'acabi l'any, s'haurà de negociar un contracte programa nou i el govern haurà de decidir si renova la confiança a Renfe o busca un nou operador.
El calendari i el pressupost
El president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, es va comprometre a traspassar Rodalies al gener del 2008 però aquest traspàs arriba amb dos anys de retard i després de llargues negociacions del govern i l'executiu espanyol sobre les condicions del traspàs. El conseller Joaquim Nadal exigia repetidament un traspàs "en condicions", és a dir, amb condicions de sanejament econòmic i amb una infraestructura en bon estat.
Pel que fa al pressupost, el cost del servei està estimat en 238 milions d'euros, dels quals els usuaris en cobreixen la meitat. L'altra meitat, 117 milions, l'assumirà l'Estat. Aquesta xifra es revisarà el 2010 quan es negociï un contracte programa nou.
http://www.324.cat/noticia/455305/altres/Quins-canvis-suposa-el-traspas-de-Rodalies-a-la-Generalitat
30/12/2009
Reaccions diverses les que ha provocat l'acord del traspàs de Rodalies. CiU ha criticat que la Generalitat hagi acceptat la situació actual del servei com a òptima i, per tant, que siguin els catalans els que paguin qualsevol millora. Els socis del govern -ERC i ICV- s'han mostrat satisfets amb la consumació del traspàs. Destaquen, però que l'Estat encara té pendent una forta inversió per posar el servei al dia. De la seva banda, el PP ha afirmat que el traspàs s'ha fet "tard" i "malament" i reclama a l'executiu català que la seva primera mesura sigui la congelació de les tarifes.
Convergència i Unió ha destacat que aquest traspàs és només un dels quatre que ha aconseguit la Generalitat dels quaranta que s'havia fixat com a objectiu al principi de la legislatura.
El portaveu de CiU al Parlament, Oriol Pujol, ha afirmat que seran els catalans els que hauran de pagar anys d'un servei deficitari. "Aquest acord neix amputat perquè la Generalitat no té ni els trens, ni les vies, ni les estacions, ni els recorreguts regionals. El president Montilla i el govern tripartit han acceptat que la situació actual de gestió de servei de Renfe és l'òptima. Per tant, qualsevol millora que es presenti o que es pressuposi haurà de ser a càrrec de tots els catalans".
CiU considera que aquest aspecte demostra que l'executiu català ha estat incapaç de "negociar un acord sencer". El diputat de CiU Francesc Homs ha estar molt clar sobre l'opinió que va tenir en llegir el text: "Pensava que era una innocentada" i ha deplorat que el govern accepti transferències "de peatge".
ERC i ICV recorden que hi ha inversions pendents
El secretari general d'ERC, Joan Ridao, ha afirmat que encara no està tot fet. "Queda pendent que l'Estat compleixi a partir del 2010 amb els 4.000 milions d'euros compromesos per als 6 anys vinents per modernitzar la xarxa i fer inversions estructurals amb el túnel de Montcada, la connexió amb l'aeroport o la línia orbital". Segons ha explicat Ridao, "res de tot això figura ara mateix en els pressupostos de l'Estat del 2010". De moment, Madrid s'ha compromès a pagar 117 milions d'euros corresponents al dèficit que arrossega Renfe, però encara falta concretar el gruix de les inversions.
Tot i això, Joan Ridao ha celebrat el traspàs perquè "des de la proximitat es podrà millorar a poc a poc un servei que utilitzen més de 170 milions d'usuaris a l'any, i així recuperar la confiança, a més de permetre ampliar i millorar el servei i la xarxa".
Posicionament similar el que ha manifestat ICV. El secretari general de la formació ecosocialista, Joan Herrera, s'ha mostrat satisfet amb el traspàs de Rodalies, però exigeix més inversions de l'Estat perquè el servei a Catalunya es "posi a l'altura del de Madrid" i ha reclamat "posar condicions" a Renfe per decidir el 2011 si continua com a operador del servei.
"És un dia històric, però que no pensi el govern espanyol que amb això es treu el mort de sobre. Té un compromís d'inversió a la xarxa de ferrocarril convencional, perquè les vies continuen sent competència seva". "Amb el traspàs no tot començarà a funcionar immediatament", perquè aquest servei ha estat "abandonat durant dècades", ha afegit Herrera.
El PP diu que s'ha fet tard i malament
El PP ha assegurat que el traspàs arriba "tard" i s'ha fet "malament" i reclama a la Generalitat que, un cop tingui la titularitat del servei, la seva primera acció sigui una congelació de les tarifes. I és que, segons el PP, Renfe preveu per al 2010 un increment de tarifes per damunt del 5%.
El portaveu de CiU al Parlament, Oriol Pujol, ha afirmat que seran els catalans els que hauran de pagar anys d'un servei deficitari. "Aquest acord neix amputat perquè la Generalitat no té ni els trens, ni les vies, ni les estacions, ni els recorreguts regionals. El president Montilla i el govern tripartit han acceptat que la situació actual de gestió de servei de Renfe és l'òptima. Per tant, qualsevol millora que es presenti o que es pressuposi haurà de ser a càrrec de tots els catalans".
CiU considera que aquest aspecte demostra que l'executiu català ha estat incapaç de "negociar un acord sencer". El diputat de CiU Francesc Homs ha estar molt clar sobre l'opinió que va tenir en llegir el text: "Pensava que era una innocentada" i ha deplorat que el govern accepti transferències "de peatge".
ERC i ICV recorden que hi ha inversions pendents
El secretari general d'ERC, Joan Ridao, ha afirmat que encara no està tot fet. "Queda pendent que l'Estat compleixi a partir del 2010 amb els 4.000 milions d'euros compromesos per als 6 anys vinents per modernitzar la xarxa i fer inversions estructurals amb el túnel de Montcada, la connexió amb l'aeroport o la línia orbital". Segons ha explicat Ridao, "res de tot això figura ara mateix en els pressupostos de l'Estat del 2010". De moment, Madrid s'ha compromès a pagar 117 milions d'euros corresponents al dèficit que arrossega Renfe, però encara falta concretar el gruix de les inversions.
Tot i això, Joan Ridao ha celebrat el traspàs perquè "des de la proximitat es podrà millorar a poc a poc un servei que utilitzen més de 170 milions d'usuaris a l'any, i així recuperar la confiança, a més de permetre ampliar i millorar el servei i la xarxa".
Posicionament similar el que ha manifestat ICV. El secretari general de la formació ecosocialista, Joan Herrera, s'ha mostrat satisfet amb el traspàs de Rodalies, però exigeix més inversions de l'Estat perquè el servei a Catalunya es "posi a l'altura del de Madrid" i ha reclamat "posar condicions" a Renfe per decidir el 2011 si continua com a operador del servei.
"És un dia històric, però que no pensi el govern espanyol que amb això es treu el mort de sobre. Té un compromís d'inversió a la xarxa de ferrocarril convencional, perquè les vies continuen sent competència seva". "Amb el traspàs no tot començarà a funcionar immediatament", perquè aquest servei ha estat "abandonat durant dècades", ha afegit Herrera.
El PP diu que s'ha fet tard i malament
El PP ha assegurat que el traspàs arriba "tard" i s'ha fet "malament" i reclama a la Generalitat que, un cop tingui la titularitat del servei, la seva primera acció sigui una congelació de les tarifes. I és que, segons el PP, Renfe preveu per al 2010 un increment de tarifes per damunt del 5%.
Joan A. Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada