dimarts, 31 de gener del 2012

31/01/12. Seguim la saga de les participacions preferents

Benvolguts,

Seguim la saga de les participacions preferents. Però ara amb una nova mostra d’Entitat sense ànim de lucre, just com l’Urdangarin! Per no ser menys que la seva il·lustre empleada Cristina de Borbón, Directora de l’Àrea Social de La Caixa que cobra  200.000 euros anuals per no fer res, La Caixa utilitza  els estalvis dels seus clients per operar a les illes Caiman.

La Caixa va utilitzar els estalvis dels seus clients per operar a les illes Caiman

·       Les dues primeres emissions de participacions preferents de 3.000M€ van ser fetes per 'Caixa Preference Limited', empresa de La Caixa constituïda l’any 1999, al paradís fiscal de les Illes Caiman.

·       El drama de les participacions preferents va en augment, cada dia són més les persones que s’adonen, per sorpresa seva, que les inversions que van fer dels seus estalvis són productes financers de risc, i que han quedat atrapats en les maniobres poc clares de les entitats financeres. Hi ha indicis que el sistema de captació de clients podria haver vulnerat la normativa europea. En aquest sentit, són nombroses les queixes de clients que afirmen que les entitats no els van advertir del risc, ni de la lletra petita del document que les entitats emissores van remetre a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). Ara veuen com part dels seus estalvis es van fer servir per operar en un paradís fiscal.

El cas de “La Caixa”
La Caixa és l’entitat que més
participacions preferents ha col·locat entre els seus clients, uns 5.000 milions d'€ repartits en tres emissions: la primera, l'any 1999 amb 1.000 milions d'€; la segona, l’any 2000 amb 2.000 milions d'€ emeses per l’empresa 'Caixa Preference limited', constituïda al paradís fiscal de les Illes Caiman, subjecte a les lleis d’aquelles paradisíaques illes, i 100% participada per l’entitat catalana de referència.

Segons consta en els informes d’auditoria de l’empresa esmentada, aquesta va canviar el nom pel de Caixa Preference, SA (societat unipersonal) i va traslladar la seva seu a Espanya el 8 de novembre de 2004.

La tercera emissió és molt més recent, de l’any 2009, i ja va ser feta per La Caixa per import de
2.000 milions d'€ però, la lletra petita seguia confirmant la poca garantia que oferia aquest producte, totalment inadequat pels minoristes, per ser un producte d’alt risc i sobretot, per la tipologia de client afectat per l’adquisició de les participacions preferents.
Preguntes que han de ser contestades

Què hi feia La Caixa en un paradís fiscal? Ningú controla on i en què inverteix els diners una entitat social com La Caixa? Té La Caixa inversions o productes financers en paradisos fiscals? Davant d’aquest despropòsit, no caldria que La Caixa retornés als seus clients els diners que va invertir en el paradís fiscal de les Illes Caiman?
La Caixa aconsegueix el capital exigit per Europa gràcies a tenir atrapats financerament a milers dels seus clients

El President de La Caixa, Isidre Fainé, va voler treure importància a les queixes dels seus clients i en un to de superioritat va abonar la tesis que l’entitat ja ha fet un esforç per millorar la situació dels seus clients. Segons experts consultats, La Caixa ha aprofitat la perpetuïtat del producte per reforçar el capital de l’entitat en 5.000 milions d'€ i complir els requisits de les autoritats europees.
El silenci per resposta

Malgrat les denúncies fetes pels afectats a La Caixa i a l’Agència Catalana de Consum, la resposta és el silenci. Hi ha constància que cartes dirigides al president de l’entitat catalana resten sense resposta, i que l’Agència Catalana de Consum, de moment, no vol emetre cap opinió. Mentrestant la situació s’agreuja i la desesperació dels afectats va en augment.
Primeres iniciatives parlamentaries

ERC ha posat en marxa de forma immediata un seguit d’accions per donar suport a les més de 210.000 famílies afectades a Catalunya (700.000 a tot l’Estat), la majoria persones d’edat avançada, per les participacions preferents a bancs i caixes. Així, s’ha demanat les compareixences al Congrés de Diputats del governador del Banc d’Espanya i del president de la Comissió Nacional del Mercat de Valors per donar compte de les actuacions realitzades en la funció de control i les solucions possibles, les compareixences al Parlament de Catalunya del director de l’Agència Catalana del Consum i de representants dels afectats a través d’AICEC, Associació d’Usuaris de Bancs, Caixes i Assegurances de Catalunya, i les federacions de bancs i caixes. Igualment ICV ha demanat la revisió de cada cas i el retorn dels estalvis als afectats.
Continuem cercant testimonis, volem seguir informant

Davant la gravetat de la situació, amb l’afectació de milers de persones que tenen retinguts els seus estalvis, busquem testimonis, de persones afectades, però també de gestors financeres que ens vulguin fer arribar el seu testimoni, garantint lògicament el seu anonimat. Amb la voluntat de seguir informant i fer-ne un seguiment posem a la disposició dels afectats aquest correu electrònic, denuncies@directe.cat

Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada