divendres, 12 de juny del 2015

12/06/15. Núvol. Bernat Puigtobella. Barcelona i el país català. La missió del web Núvol és expandir la cultura. “La missió del director d'"Elle"és posar una mica de cultura entre dos anuncis de sostenidors...”

Benvolguts,
Hi ha un fantàstic web al núvol que es diu precisament Núvol. I la seva missió és expandir la cultura.
Tots coneixem l’intima connexió entre cultura, història i dignitat. Aquest web es mou en aquest terreny.
Pels anys 60 del segle passat s’editava una revista a França sota el nom d’”Elle” que tenia molt de predicament entre les dones i que encara s’edita a l’actualitat (Segons la Viqui: ELLE es una revista mundial que se enfoca en moda, belleza, salud y entretenimiento dirigida a mujeres. Fue fundada por Pierre Lazareff y su esposa Hélène Gordon en 1945).
Conseqüent amb el que diu la Viqui, era precisament en algun d’aquests anys que va publicar una entrevista amb el seu director i va haver-hi una de les respostes que m’ha quedat gravada tota la vida: L’entrevistaire li pregunta quina és la seva missió en la revista i el director respon que:
“la meva missió és posar una mica de cultura entre dos anuncis de sostenidors...”
Doncs bé, la missió de Núvol és precisament aquesta, però sense els sostenidors. Fullegeu el web i us n’adonareu!

Aquest és el logo:




Aquest és l’index d’avui:
Barcelona, 12 de Juny 2015

I aquest és un article dintre de la secció Opinió, que m’ha resultat molt interessant:

Barcelona i el país català
/ 12.06.2015
És evident que el turisme avui a Barcelona és indestriable del model de negoci de la ciutat.
I per tant, és difícil de definir el model de ciutat al marge de l’activitat d’un sector que mou el 15% del PIB. És improcedent de plantejar-nos el dilema turisme sí, turisme no, però sí que és pertinent de preguntar-nos quin turisme volem.

C.Clifford Barcelona Muralla del Mar i castell de Montjuich, 1860 Tiratge d’època

A Europa tenim dos models de ciutat: les capitals imperi (Roma, Londres, Madrid, París) i les capitals burgeses (Milà, Amsterdam o Munic). Les ciutats imperials s’han construït amb amplitud, i solen tenir avingudes i espais oberts. A les burgeses, els centres històrics solen ser més concentrats i densos i amb l’allau de turistes es col·lapsen més fàcilment. Barcelona pertany sense dubte a aquest segon grup.
Barcelona té, doncs, l’aforament que té i disposa d’un espai limitat, per moltes capes històriques que pugui oferir a l’hora de mostrar-se al foraster. Ens cal, doncs seleccionar i descentralitzar.
Seleccionar per tenir uns visitants més educats, més respectuosos i per què no dir-ho, també més rics. Descentralitzar perquè tard o d’hora la redistribució del flux de turistes s’imposarà com una necessitat. El turista podrà buidar tantes gerres de cervesa com vulgui, però no podrà esgotar fàcilment el perímetre de Barcelona, ni tampoc el rerepaís. I quan dic rerepaís no vull dir només la zona metropolitana. Ni tampoc el que al Vallès en diem l’eixida.
Barcelona és ja avui el principal pol d’atracció de l’Euroregió Pirineus Mediterrani –la que va de Tolosa a Barcelona, d’Andorra a les Illes Balears–, una macroregió que disposa d’una xarxa d’institucions culturals i patrimonials (700 museus, 350 rutes turístiques i 12 llocs UNESCO) i que acull cada any 35 milions de turistes estrangers. De les possibilitats d’aquesta regió se n’han adonat abans que nosaltres a la universitat de Girona, on treballen Saida Palou i José A. Donaire i a la Catalunya Nord. Enguany la Universitat de Perpinyà ha posat en marxa un nou màster de turisme cultural, que es proposa justament vertebrar aquesta xarxa cultural transfronterera, que inclou també docents de les universitats d’Andorra i les Illes Balears. Barcelona, doncs, estira, i arrossega tot un país: el país català, que diria Biel Mesquida.

M’ha interessat el concepte de rerepaís, que és la traducció de la coneguda  hinterland. I que aquí  és refereix a l’interior, al rerepaís, a la nostra hinterland, convertida en macroregió i que en aquest cas segons l’articulista abasta tota l’Euroregió Pirineus Mediterrani (De Lió a Guardamar i de Maó a Tolosa).

D’aquesta megaregió (11 en la foto nocturna de satèl·lit) ja ens n’havien parlat per primer cop els redactors del llibre Catalunya Estat d’Europa. Les raons econòmiques de la independència. Llibre que el tinc com a llibre de capçalera, des que va aparèixer el 2010 editat pel Cercle Català de Negocis (CCN) i dirigit per Joan Canadell i Jaume Vallcorba, pàgines 144 i següents.
Ja en aquest llibre explica el concepte de rerepaís en referència al nostre i incideix precisament en els ports comercials-industrials que hi ha en aquesta Euroregió (València, Sagunt, Tarragona, Barcelona, Palamós, Marsella) i en la mecànica del comerç amb els grans productors de sud-àsia. Els països del sudest asiàtic fabriquen mercaderies semielaborades que un cop desembarcades a qualsevol port de la megaregió són completament elaborades precisament en el rerepaís, en el hinterland (vegeu les Notes), i enviades com a producte completament acabat als centres consumidors europeus... (per cert que per ser enviades a Europa ens cal un Corredor Mediterrani de mercaderies que l’Estat espanyol del PPSOE no ha volgut mai construir). Aquest punt forma part de la guerra oberta d’Espanya contra Catalunya i en aquest cas contra els Països catalans. Motiu més que suficient per alliberar-nos d’uns veïns imperialistes i saquejadors que no ens deixen ni comerciar ni créixer!

Notes:
Rerepaís ve de l’alemany Hinterland:
Segons la viquipèdia catalana:
·         El hinterland (de l'alemany hinterland, "terra posterior") és l'àrea d'influència d'un port, del qual depèn econòmicament per ser-ne consumidora de les principals importacions i proveïdora del gruix de les exportacions. El seu equivalent en català i, per tant, d'ús preferible al germanisme hinterland, és rerepaís.
Segons la viquipèdia castellana (Curiosament en castellà s’han bufat el concepte port, fonamental en la definició):
·         Área de influencia de un centro urbano, industrial o comercial, del que depende fundamentalmente en lo económico.

Joan A. Forès

Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada