divendres, 20 de gener del 2017

20/01/2017. Joan A. Forès. Infraestructures i corrupció. La corrupció i el mal tracte a Catalunya a mig segle XIX. Quins són els esdeveniments des del 1850 fins el 2017. Els primers ferrocarrils i la potència mercantil i industrial de Catalunya. El desastre econòmic de Madrid. La disbauxa dels AVEs i els beneficis de la Casta. El retorn als orígens. La corrupció i el mal tracte a Catalunya a mig segle XXI.

Benvolguts,

Aquest és un esborrany de la xerrada que faré el 19 de febrer a la Multiparada del Parc del Clot. 




El títol és:
Infraestructures i corrupció.
Joan A. Forès.
La capitalització dels guanys i la socialització de les pèrdues!


2.      Índex:

La corrupció i el mal tracte a Catalunya a mig segle XIX
Quins són els esdeveniments des del 1850 fins el 2017
Els primers ferrocarrils i la potència mercantil i industrial de Catalunya
El desastre econòmic de Madrid
Els acudits de La Codorniz
La disbauxa dels AVEs i els beneficis de la Casta.
La Llotja del Real Madrid
El retorn als orígens. La corrupció i el mal tracte a Catalunya a mig segle XXI

3.      Premisses:

Carles I a Felip II. Lisboa o Madrid o Barcelona?
Madrid és una capital d’Estat sense mar o riu navegable com són Londres, Paris, Berlin, Roma, Barcelona, Budapest, Moscou, Bratislava,...
Consequències: Abastiment problemàtic
Comissió de ferrocarrils del 1850, generals, brigadiers i geòlegs:
       Madrid no es productor...
       Madrid que nada produce, y a la cual hay que alimentar con todo y hasta los artículos de primera necesidad...
       Madrid tiene grandes necesidades sin producción pròpia...
       La situación de la capital de la monarquia en Madrid la constituye en cierta desventaja por la casualidad de no haver aquí ni estas cercanias muchos de los elementos que permiten a las capitales un gran desarrollo en otras naciones”.

4.      Règim Borbònic. Primers ferrocarrils. Maria Cristina->Isabel II. Espartero

       1830. Liverpool-Londres. 50 km
       1848. Mataró-Barcelona. 29 km. Promotors Societat privada d’industrials catalans
       Sense subvencions
       1855. Xarxa Barcelona, Mataró, Granollers, Sabadell, Arenys de mar, Montcada, Molins de Rei, Reus, Tarragona, Lleida...
       1851. Madrid-Real Sitio y Villa de Aranjuez. 49 km. La Corte i la Fábrica de Tapices Reales. Jarama-Tajo. Promotors Societat privada Marqués de Salamanca
        Amb subvencions. Manca de demanda. Costos explotació molt elevats.
       1852. Fallida. Comprat per l’Estat!
       Conclusió 1: Els ferrocarrils a Catalunya els paguem els catalans. I els de la resta d’Espanya? También! (Eugenio!)
Conclusió 2: Els inversors de l'altiplà se'n van adonar que construir ferrocarrils era rendible, sobretot si hi havia una conxorxa Ministeri-Gremi de constructors i construien cobrant per km de via i sense definir des d'on fins on anirien! El criteri era construir en paratges plans que era més barat. Resultat: Després de construir i cobrar milers de km de vies que unien el no-res amb el no-res a l'any 1876 el Regne va fer fallida un cop més (13 o 14 fallides prèvies des del 1500).

  •  



5.      Esdeveniments polítics del 1714 al 2017:

       1706-1714 Guerra de Successió.
       1714 Borbons->
       1808 Guerra del francès->
       1812 Corts de Cadis->
       1874 I República->
       1876 Restauració borbònica (Bipartidisme)
       1914 Mancomunitat de Catalunya->
       1924 Dictadura Primo de Rivera->Primera providència anular i desmuntar la Mancomunitat!
       1931 II República->
       1936-1939 Guerra civil i  guerra contra Catalunya->
       1939 Dictadura franquista->
       1975-1981 Transacció-> 
       1977 Generalitat Republicana passada a Generalitat borbofranquista (café para todos)!
       1981 Règim Borbofranquista (Bipartidisme) Café para todos.
       2017 República catalana!
       Finançament Gobierno espanyol des del 1986: UE 200.000M€. Catalunya: 340.000M€. On han anat a parar tots aquests diners?:
                      2017 PIB 1 bilió€. Deute públic 1 bilió€.
                      AVE. Llotja Madrid. Florentino ACS. Villar Mir OHL

 

6.      La Codorniz

       A La Codorniz als anys 60 deien que Espanya devia ser un país molt ric perquè amb tanta gent que roba i així i tot no s’enfonsa...
       I també deien que Espanya té més de tot, inclús més futur perquè ha de passar encara els segles XVIII i XIX (i ara hi podem afegir el segle XX!!)

7.      Infraestructures

       Els successius Gobiernos del PPSOE des de fa 25 anys s’han proposat de construir els AVEs radials des del ”kilómetro cero” fins a totes les capitals de província.
       Ja s’han invertit 50.000 M€. 
       I expressament no han construït ni un quilòmetre de Corredor mediterrani que costa 5.000 M€. Per què?

8.      Estudis de viabilitat. i retorn de la inversión. Recursos europeus (i catalans)

       Ja sabem que una de les darreres accions del Gobierno socialista i del ministre Pepiño Blanco fou eliminar trajectes infrautilitzats a Castilla-La Mancha.
       L’acció era correcta. El que no era correcte és haver invertit en aquelles infraestructures sense haver fet estudis de viabilitat i de retorn de la inversió. En l’apunt del Bloc Reflexions del 28 de juny del 2011 s’explica aquest desastre, I es complementa amb l’apunt del 6 de juliol del mateix any que paga la pena de llegir.
       És on en Blanco (que devia anar pet) deia frases tan encertades com:
       Como todo nos ha salido gratis (rialleta)… Circular por la mayoría de autovías es gratis (rialleta)...
       Como no sabemos muy bien lo que cuesta un tren de alta velocidad...
       No, construirlo, solo mantenerlo: 100.000€ por quilómetro y año, 180.000€ si es en túnel… Multiplicar los kilómetros y ya sabréis lo que cuesta solo conservar las vías…
       Ya no vamos a tener los recursos que teníamos, en primer lugar porque muchas de estas infraestructuras las venimos haciendo con fondos procedentes de la Unión Europea, Fondos estructurales y de cohesión…
       Tenemos ya que empezar a pensar las infraestructuras con un poquito mas de sentido económico, hacer estudios de viabilidad económica, hacer estudios de rentabilidad
      Porqué no hay peor cosa que un puerto sin mercancías, un aeropuerto sin aviones, y un tren sin pasajeros…
       Por tanto nos viene bien que empecemos a trabajar un poco mas con un sentido económico de las infraestructuras, y sobretodo priorizar estructuras que generen mas a la competitividad
       En un vídeo de 2 minuts ho explica:
       I així acaba l’explicació!”

9.      Règim Borbofranquista. Greuges:

       El llibre España capital Paris del Germà Bel explica el que hem contat i ho amplia a: la necessitat de crear infraestructures al centre amb diners públics
       i a: fomentar que la perifèria creï infraestructures a mida que ho necessiti , pagats amb diners privats...
       Els ferrocarrils a Catalunya els paguem els catalans i els de la resta d’Espanya els paga el Tresor Espanyol. También que deia l’Eugenio!
       Comparació Rodalies Barcelona<-> Rodalies Madrid. 2017 han destinat 1000M€ de la UE pel Corredor Mediterrani a unir dues estacions de l'AVE de la vila de Madrid (Atocha i Chamartin)
       Autopistes de peatge privades als Països catalans. Autovies gratuïtes a Espanya. Radials privades de peatge de Madrid. Fallida. 5.000M€
       Corredor mediterrani. 4.000 camions/dia. Alacant-València-Castelló-Tortosa-Tarragona-Barcelona-Girona-Figueres-Frontera. Túnel del Pertús. El més calent és a l’aigüera!
       Plataforma Castor

10. Règim Borbofranquista. “Pelotazos”:

       la increïble xarxa de ferrocarrils de l’AVE,
       les construccions de la Vila Olímpica de Madrid,
       la plataforma florentina de Castor,
       l’AVE a l’Aràbia Saudita (dictadura de l’Orient Mitjà d’on el Juanca rebia, i ho deu continuar rebent el seu fill, les comissions del petroli venut a companyies espanyoles),
       el nou Canal de Panamà, Sacyr
       el Túnel de peatge del Pertús (acabat anys abans del que Fomento havia previst i que té un trànsit d’AVEs molt inferior al calculat, i de trens de mercaderies ínfim, i ara que ha fet suspensió de pagaments i fallida vol que passi a mans de l’estat, com la primera línia de tren de Madrid a Aranjuez, dels anys 1850s)
Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada