dissabte, 13 d’octubre del 2012

13/10/12. Claredat i democràcia. Independència en la campanya electoral

Benvolguts,

Avui proposem de fixar-nos en dos articles de l’Avui: Una crònica de Quim Aranda sobre el referèndum a Escòcia i un article d’opinió de l’Hèctor López Bofill sobre referèndums.


Govern britànics i escocesos s’han posat d’acord en la manera de fer el referèndum! Feia mesos que es reunien i no es posaven d’acord. David Cameron volia que la consulta es fes com més aviat millor per prevenir que els independentistes escocesos es preparessin i es fessin més forts. Finalment s’han posat d’acord:

·       El referèndum es farà el 2014 com volia Cameron
·       Podran votar els majors de 16 anys com volien els independentistes escocesos
·       La pregunta serà única com volia Cameron, no dues preguntes ni dues respostes. Els independentistes volien que es plantegessin dues opcions als votants:
       o   Vol esdevenir independent?
   o   Vol un sistema federal que doni més independència (però no tota)?

Després d’haver llegit l’article de l’Hèctor trobaran sense sentit la primera proposta de Salmond (i de passada les propostes que fan sovint el PSC i ICV, demanant posar dues preguntes en els referèndums). I trobaran altres propostes realment intel·ligents de l’Hèctor, que poden decidir el nostre futur en cas que s’agafi el camí equivocat...


Una altra conclusió és que a Londres no els ha passat pel cap de prohibir el referèndum d’Escòcia ni els ha passat pel cap que fos tot el Regne Unit que hagués de votar en el referèndum d’Escòcia. En el Quebec va ser exactament igual: no els varen prohibir el referèndum ni se’ls va acudir que tot el Canadà hagués de participar en el referèndum del Quebec. En canvi en la inefable Espanya ens neguen el dret a fer un referèndum i ens diuen que si de cas han de votar els 45 milions d’espanyols sobre el destí de 7,5 milions de catalans!


Londres i Edimburg tanquen un acord sobre el referèndum


La consulta sobre la independència es farà abans del final del 2014, hi haurà una única pregunta i podran votar els majors de 16 anys

Salmond i Cameron es reuniran dilluns abans de fer públic el pacte


10/10/12 - Londres -
Un tast:
protegit Un tastUUn tast:Un tast:Un tast:Els governs britànic i escocès van arribar a un acord ahir sobre la celebració del referèndum d'independència d'Escòcia pel qual es limita la consulta a una única pregunta –si Escòcia hauria d'abandonar el Regne Unit– i es rebaixa l'edat per poder votar als 16 anys, segons va revelar ahir la BBC. L'acord, hi va afegir la televisió pública britànica, suposa “concessions a càrrec de les dues parts” i podria fer-se oficial dilluns a Edimburg després d'una reunió entre els primers ministres del Regne Unit, David cameron, i d'Escòcia, Alex Salmond, per tancar els detalls pendents.

Segons la BBC, el Partit Nacional Escocès (SNP), que governa Escòcia, ha acceptat renunciar a incloure una segona pregunta a la consulta que plantegés la possibilitat de seguir dins del Regne Unit però amb l'assumpció de més competències per part d'Edimburg. Per la seva banda, el govern britànic ha retirat l'oposició a rebaixar l'edat de vot dels joves als 16 anys, tal com reclamaven els escocesos. El referèndum tindrà lloc abans de finals del 2014. L'acord ha estat possible després de les negociacions que han dut a terme les darreres setmanes la viceministra principal escocesa, Nicola Sturgeon, i el ministre britànic per a Escòcia, Michael Moore.

L'última enquesta publicada aquesta setmana pel diari escocès Scottish Herald va mostrar un descens dels partidaris de la independència. Segons el sondeig, un 28% dels escocesos hi votaria a favor i un 53% ho farien en contra. El gener passat, quan Salmond va llançar el seu pla de referèndum, els
http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/3-politica/17-politica/583065-londres-i-edimburg-tanquen-un-acord-sobre-el-referendum.html
 

Claredat i democràcia


10/10/12 02:00 - Hèctor López Bofill email protegit

Referir-se a la independència serà un element determinant per a la credibilitat de les diverses forces polítiques

A Europa i al món occidental entendrien que una llei no pot frenar la voluntat d'un poble, però això només passaria si aquest poble fa la independència. En qualsevol altre context la regla és més aviat la contrària: les constitucions són un límit a la democràcia. Es considera que hi ha aspectes essencials en una comunitat (com la protecció de drets fonamentals, per exemple) que ni la voluntat de la majoria pot transgredir. Per això és decisiu que, si en el litigi entre Catalunya i Espanya, Catalunya pretén apel·lar a la comunitat internacional, quedi ben clar que la majoria invocada, el títol democràtic, és per crear un estat independent. Si en algun moment les forces sobiranistes tenen la temptació de fer servir la majoria per reclamar un canvi de marc polític que no sigui la independència, o si la proposta política manté algun rastre d'ambigüitat, hi ha moltes possibilitats que les potències occidentals se'n rentin les mans i donin la raó a una Espanya que al·lega la vulneració de la seva Constitució.

Davant de qualsevol projecte que no impliqui la ruptura de l'ordre constitucional espanyol per fundar l'ordre constitucional català (que en comptes de declarar la independència la majoria promogui, per exemple, una hisenda pròpia, un estat associat o una apropiació de facto de recursos i de competències...) Espanya es trobarà en condicions d'activar les clàusules d'execució forçosa i de desplaçar el govern de la Generalitat sense que la comunitat internacional mogui un dit en favor de les pretensions catalanes. Em sembla que ni el president Mas ni CiU, en el seu suposat gir sobiranista, són gaire conscients d'aquest risc. De la mateixa manera com em sembla que no són gens conscients que si es pretén construir alguna mena de legitimitat per la ruptura, a saber, per celebrar un referèndum no autoritzat pel govern espanyol, cal presentar-se a les properes eleccions del 25-N amb la independència al programa. No l'estat propi ni cap altre succedani. La independència. Només així, la majoria que sorgeixi dels propers comicis es trobarà en condicions de demanar al poble una “resposta clara a una pregunta clara” (tal com en el seu dia va exigir la Cort Suprema del Canadà als sobiranistes quebequesos) malgrat la prohibició constitucional espanyola. Certament el president Mas en una de les seves intervencions en el curs del darrer debat de política general va arribar a afirmar que volia que Catalunya fos un estat “com Dinamarca o Eslovènia”, estats sobirans en el marc de la Unió Europea. Però també és veritat que en d'altres intervencions ha esmentat el concepte d'estat propi tot referint-se a Massachusetts (estat membre de la federació dels EUA) o fins i tot a Puerto Rico, un estat associat a la federació dels EUA el qual, no obstant això, manté una situació de caràcter gairebé colonial si tenim en compte que Puerto Rico es troba subjecte a les lleis federals nord-americanes sense que aquesta illa pugui enviar representants al legislatiu dels EUA. Insisteixo: presentar-se a unes eleccions amb qualsevol ombra de dubte que permeti insinuar altres solucions que no siguin la plena sobirania i la subjectivitat internacional i que, per contra, signifiquin un desafiament a l'ordre constitucional espanyol però sense acabar de trencar amb Espanya, dotarà el govern espanyol d'arguments suficients per avortar el projecte català davant la indiferència del món.

A banda del tema cabdal de la legitimitat internacional, en un altre sentit, l'imperatiu de referir-se a la independència en la campanya electoral també serà un element determinant per a la credibilitat de les diverses forces polítiques davant la ciutadania i davant dels actors socials que reclamen el canvi de cicle, una credibilitat que, constituït el nou Parlament, permetria identificar la majoria parlamentària amb la majoria independentista. Tampoc aquí no valen subterfugis en els lemes. La transcendència del moment demana que no s'invoquin confusions per satisfer la voluntat de poder partidista, una confusió que continua envoltant termes com estat propi (o fins i tot república catalana) mentre puguin denotar tant pels emissors com pels receptors realitats polítiques equivalents a Massachusetts, Puerto Rico, Baviera o fins i tot al fallit pla Ibarretxe d'estatut polític per a la comunitat d'Euskadi. Per tal d'il·lustrar fins a quin punt arriba a ser absurd aixoplugar-se en aquesta mena de vaguetats cal destacar que si entenem inclosos en el concepte d'estat propi també els estats membres d'una federació, i formacions com CiU es refugien en aquesta expressió precisament per no tancar portes a alguna altra alternativa que no sigui la independència, en el fons estan defensant el mateix que el PSC de Pere Navarro: el federalisme amb Espanya que, com ja he esmentat, o es fa a través d'una reforma en profunditat de la Constitució espanyola o, com li succeí a Ibarretxe, està destinat a estavellar-se contra el mur de les Corts Generals o del Tribunal Constitucional.

El més inquietant és que aquesta paradoxal (i fins i tot inesperada) coincidència de projectes de reforma entre CiU i PSC, una afinitat de fons que aquestes dues formacions també poden compartir, i de fet han compartit, amb ERC i ICV, no es tradueixi després del 25-N en una complicitat que regeixi la praxi política quotidiana. Podria obrir-se pas la nova fantasia de simular que Catalunya es constitueix per la via dels fets en una entitat federada dins una Espanya obligada a reinterpretar la seva Constitució de manera que es permetés a l'estament autonomista (amb la connivència dels poders fàctics) anar alimentant un altre deliri durant una llarga legislatura dedicada a encobrir incompetència, retallades, corrupció i a endolcir la fallida financera. De moment l'aproximació de CiU i el PSC a l'Ajuntament de Barcelona, que continua sense adscriure's a l'AMI, sembla confirmar aquests temors. Les grans proclames sobiranistes per part de CiU de vegades semblen dirigides a acomplir la màxima del príncep de Lampedusa segons la qual cal aparentar que canvia tot perquè tot segueixi igual.
http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/7-vista/8-articles/583010-claredat-i-democracia.html
 
Joan A. Forès
Reflexions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada