Benvolguts,
Avui tenim un comunicat important del col·lectiu Wilson. D'aquest col·lectiu en tenim molts apunts en el Bloc, i aquest d'avui és molt escaient en la nostra situació política actual. Si voleu repassar els altres apunts del mateix col·lectiu, només cal que aneu al Bloc i introduïu Wilson en la finestreta de Cerca!
El col·lectiu el formen els següents catedràtics i doctors en economia i política:
Pol Antràs, Doctor pel MIT i Catedràtic de Harvard University
Carles Boix, Doctor per Harvard University i Catedràtic de Princeton University
Jordi Galí, Doctor pel MIT i Director del Centre de Recerca en Economia Internacional
Gerard Padró i Miquel, Doctor pel MIT i Catedràtic de la London School of Economics
Xavier Sala i Martin, Doctor per Harvard University i Catedràtic de Columbia University
Jaume Ventura, Doctor per Harvard University i Investigador Sènior al Centre de Recerca en Economia Internacional
Uns tasts:
Llegiu el comunicat atentament, que s'ho val!
Avui tenim un comunicat important del col·lectiu Wilson. D'aquest col·lectiu en tenim molts apunts en el Bloc, i aquest d'avui és molt escaient en la nostra situació política actual. Si voleu repassar els altres apunts del mateix col·lectiu, només cal que aneu al Bloc i introduïu Wilson en la finestreta de Cerca!
El col·lectiu el formen els següents catedràtics i doctors en economia i política:
Pol Antràs, Doctor pel MIT i Catedràtic de Harvard University
Carles Boix, Doctor per Harvard University i Catedràtic de Princeton University
Jordi Galí, Doctor pel MIT i Director del Centre de Recerca en Economia Internacional
Gerard Padró i Miquel, Doctor pel MIT i Catedràtic de la London School of Economics
Xavier Sala i Martin, Doctor per Harvard University i Catedràtic de Columbia University
Jaume Ventura, Doctor per Harvard University i Investigador Sènior al Centre de Recerca en Economia Internacional
Uns tasts:
- la celebració d’un referèndum sobre el futur de Catalunya no ha estat possible davant de la negativa taxativa i reiterada del govern d’Espanya a convocar-lo o autoritzar-lo (Ahir mateix el Guindos va tenir la barra de dir que el Gobierno sempre ha estat i està per dialogar...)
- Una alternativa possible a la independència seria esperar que Espanya es reformi... Però el votant mitjà espanyol no té cap raó per canviar-les...
- Cal recordar que els catalans representem aproximadament el 16% dels votants d’Espanya i, en aquest sentit, mai no podrem per nosaltres mateixos canviar ni les lleis ni les regles del joc de l’Estat espanyol (És un dels gols del franquisme post Franco també anomenat franquisme sociològic, en la transició borbònico-franquista, als ocellets perifèrics)
- Continuem constatant, com ja ho vàrem indicar davant de les eleccions de 2012, que alguns mitjans de comunicació, partits polítics, economistes, fundacions properes a partits polítics i analistes han engegat campanyes de desinformació i intoxicació sobre les veritables conseqüències d’un hipotètic estat català. Sovint aquestes campanyes es fan tot presentant estudis suposadament acadèmics, dades suposadament científiques i anàlisis suposadament imparcials. Creiem que la major part d’aquestes prediccions i arguments no resisteixen un escrutini sistemàtic.
- Observem amb gran preocupació que el govern d’Espanya ha emfatitzat una campanya basada en l’amenaça, això és, en l’anunci de represàlies contra Catalunya, les seves institucions i els seus votants en cas d’haver-hi una majoria favorable a la independència – aquestes amenaces, algunes explícites i altres implícites, inclouen tancar les institucions catalanes, aïllar Catalunya internacionalment, etc. (El Rajoy, el Margallo i altres patums han afirmat aquesta setmana passada a les televisions que "guanyi o no guanyi el sí, no hi haurà independència per a Catalunya...)
- Qualsevol impediment significatiu a aquesta continuïtat seria per tant el resultat d’una decisió política deliberada, i podria representar costos econòmics significatius per a totes les parts. L’única motivació seria la de castigar els catalans per voler canviar, de forma democràtica i pacífica, el seu marc polític. No cal dir que l’Estat espanyol seria el més perjudicat, ja que difícilment es podria produir una negociació de bona fe sobre el repartiment del deute de l’Estat espanyol en un context d’intransigència i hostilitat política.
Llegiu el comunicat atentament, que s'ho val!
Comunicat del Col·lectiu Wilson
davant de les Eleccions del 27-S
- 07
Sep 2015
- Escrito
por Col·lectiu Wilson
- Publicado
en Comunicados Conjuntos
Setembre 2015
1Els membres del Col·lectiu Wilson vàrem decidir ara
fa gairebé tres anys “unir esforços per contribuir que els ciutadans de
Catalunya tinguin l’oportunitat de decidir el seu futur lliurement, sense por
ni amenaces, i amb la millor informació possible”. Aquest comunicat ha estat
pensat i escrit amb aquest mateix objectiu.
Un principi irrenunciable: decidir lliurement
2El Col·lectiu Wilson entén, en primer lloc, que el
dret d’autodeterminació és un dret fonamental de qualsevol nació i, per tant,
també de Catalunya, i constata, en segon lloc, que una immensa majoria dels
catalans i catalanes i una gran majoria del Parlament de Catalunya ha defensat
insistentment la possibilitat de determinar democràticament la seva forma
d’organització política.
3És evident que, idealment, aquest dret democràtic de
decidir sobre el futur d’una nació hauria d’haver estat exercit mitjançant un
referèndum acordat per l’Estat espanyol i la Generalitat dins d’un pacte que
inclogués el compromís explícit d’ambdues parts de negociar i aplicar els
resultats de la consulta des del respecte als interessos legítims de cada
banda.
4Malgrat que la constitució espanyola estableix
diversos mecanismes per realitzar un referèndum i malgrat que hi ha precedents
clars en l’àmbit internacional en aquest sentit (com ara l’opinió del Tribunal
Suprem del Canadà sobre el cas del Quebec i l’acord recent entre els governs
d’Escòcia i del Regne Unit), la celebració d’un referèndum sobre el futur de
Catalunya no ha estat possible davant de la negativa taxativa i reiterada del
govern d’Espanya a convocar-lo o autoritzar-lo.
5Aquesta negativa ha abocat a les institucions
catalanes a cridar els ciutadans de Catalunya a expressar la seva opinió sobre
el futur polític i la possible independència del nostre país mitjançant les
eleccions al Parlament de Catalunya el proper dia 27 de setembre.
6Una alternativa possible a la independència seria
esperar que Espanya es reformi. Hi ha moltes raons, però, per témer que aquesta
possible reforma no ens sigui beneficiosa degut a les dinàmiques polítiques
espanyoles. Els incentius electorals que han portat a l’actual sistema econòmic
i de finançament regional són difícils de canviar. La distribució geogràfica de
funcionaris (i els seus vots) també està fixada. I tampoc canviarà la geografia
del país que ha portat a l‘estructura radial d’infraestructures de transport en
detriment del corredor mediterrani. Dit d’una altra manera, és en propi
benefici del votant mitjà espanyol que s’han decidit i implementat les
polítiques que hem patit. I per tant el votant mitjà espanyol no té cap raó per
canviar-les. De fet, les enquestes a Espanya reflecteixen una preferència
creixent (no pas minvant) per una recentralització per part dels votants
espanyols. Cal recordar que els catalans representem aproximadament el 16% dels
votants d’Espanya i, en aquest sentit, mai no podrem per nosaltres mateixos
canviar ni les lleis ni les regles del joc de l’Estat espanyol. Els qui
defensen la opció d'esperar que l'Estat es reformi han d'explicar per quina raó
preveuen que una Espanya reformada tractarà Catalunya equilibradament o per
quina raó les preferències i interessos dels ciutadans d’Espanya, de sobte,
s’alinearan amb els dels catalans.
7Davant de la transcendència, tant per Espanya com
per Catalunya, d’aquestes eleccions, entenem que totes les parts interessades
han d’informar als ciutadans de Catalunya sobre els riscos i les oportunitats,
els costos i els beneficis que plantegen tant l’establiment de Catalunya com a
estat independent com el manteniment de la situació política i econòmica
actual. En aquest procés d’informació (i de deliberació col·lectiva), tant els
partidaris de la secessió com els sectors i institucions favorables a mantenir
el status quo tenen el dret a defensar els seus interessos legítims, a
emfatitzar els beneficis de l’opció que defensen, i a subratllar els desavantatges
o perjudicis de l’alternativa contrària. Alhora, però, tenen l’obligació de
respectar el procés de deliberació lliure i racional que caracteritza tota
democràcia avançada i, en aquest sentit, han d’informar de manera transparent,
amb veracitat, als ciutadans, sense recórrer a les amenaces i a les coaccions.
En aquest sentit:
a) Continuem constatant, com ja ho vàrem indicar davant de les eleccions de 2012, que alguns mitjans de comunicació, partits polítics, economistes, fundacions properes a partits polítics i analistes han engegat campanyes de desinformació i intoxicació sobre les veritables conseqüències d’un hipotètic estat català. Sovint aquestes campanyes es fan tot presentant estudis suposadament acadèmics, dades suposadament científiques i anàlisis suposadament imparcials. Creiem que la major part d’aquestes prediccions i arguments no resisteixen un escrutini sistemàtic.
b) Observem amb gran preocupació que el govern d’Espanya ha emfatitzat una campanya basada en l’amenaça, això és, en l’anunci de represàlies contra Catalunya, les seves institucions i els seus votants en cas d’haver-hi una majoria favorable a la independència – aquestes amenaces, algunes explícites i altres implícites, inclouen tancar les institucions catalanes, aïllar Catalunya internacionalment, etc. Aquesta estratègia de la por atempta contra un principi democràtic bàsic: respectar el dret de tot ciutadà a decidir lliurement i sense coaccions. Aquesta estratègia és, a més a més, políticament i econòmicament poc creïble perquè en cas de portar-se a terme tindria conseqüències negatives sobre el conjunt dels ciutadans espanyols.
a) Continuem constatant, com ja ho vàrem indicar davant de les eleccions de 2012, que alguns mitjans de comunicació, partits polítics, economistes, fundacions properes a partits polítics i analistes han engegat campanyes de desinformació i intoxicació sobre les veritables conseqüències d’un hipotètic estat català. Sovint aquestes campanyes es fan tot presentant estudis suposadament acadèmics, dades suposadament científiques i anàlisis suposadament imparcials. Creiem que la major part d’aquestes prediccions i arguments no resisteixen un escrutini sistemàtic.
b) Observem amb gran preocupació que el govern d’Espanya ha emfatitzat una campanya basada en l’amenaça, això és, en l’anunci de represàlies contra Catalunya, les seves institucions i els seus votants en cas d’haver-hi una majoria favorable a la independència – aquestes amenaces, algunes explícites i altres implícites, inclouen tancar les institucions catalanes, aïllar Catalunya internacionalment, etc. Aquesta estratègia de la por atempta contra un principi democràtic bàsic: respectar el dret de tot ciutadà a decidir lliurement i sense coaccions. Aquesta estratègia és, a més a més, políticament i econòmicament poc creïble perquè en cas de portar-se a terme tindria conseqüències negatives sobre el conjunt dels ciutadans espanyols.
Beneficis de la independència
A l’hora d’avaluar els beneficis i costos d’una possible
independència de Catalunya, cal distingir entre els efectes (negatius i
positius) a mig i llarg termini i els costos de transició a curt termini. En
els punts 8 a 11 examinem els primers efectes. En els punts 12 a 18 analitzem
els costos de transició.
8És indubtable que una Catalunya independent seria
viable políticament i econòmicament. Més de la meitat dels països sobirans del
món tenen una població inferior a la catalana. A més, Catalunya és un país
relativament ric, amb un nivell de renda per càpita força elevat (per sobre de
la mitjana de la UE), amb una economia competitiva, diversificada i oberta al
món, amb empreses modernes i innovadores, universitats i científics de primer
nivell mundial i dotat d’una estructura institucional i administrativa
preparada per governar el país amb plena sobirania.
9La independència de Catalunya tindria conseqüències
econòmiques clarament positives a mig i llarg termini. En primer lloc,
eliminaria un dèficit fiscal molt gran i persistent – aquest dèficit és el que
ara obliga la Generalitat a endeutar-se per fer front a les obligacions de
despesa. En segon lloc, capacitaria al govern de Catalunya per prendre
decisions estratègiques clau que afecten el potencial productiu i el benestar
dels seus ciutadans en un món globalitzat (polítiques de protecció social,
pensions, infraestructures, educació, energia, ocupació, recerca, innovació,
competència empresarial, transports, protecció ciutadans, fiscalitat, lluita
contra la corrupció, etc.). No creiem ni estem dient que els dirigents polítics
d’una Catalunya independent serien més capaços que els que ara prenen decisions
a Espanya. El que sí creiem és que els catalans tenim preferències i interessos
específics que són diferents dels espanyols i, en aquest sentit, qualsevol
política uniformitzadora a tot l’estat és menys beneficiosa pels ciutadans de
Catalunya que una política dissenyada des de Catalunya i tenint en compte els
interessos i les preferències dels catalans. Un exemple d’això és la llei de
pobresa energètica catalana que prohibia a les empreses d’energia tallar el
subministrament de llum i gas durant els mesos d’hivern a les llars amb menys
recursos, una llei que el Tribunal Constitucional espanyol va suspendre perquè
no es podia permetre que els pobres d’uns territoris (com Catalunya)
estiguessin protegits i els d’altres territoris (Espanya), no. Altres exemples
els trobem a la política de llengua a les escoles (llei Wert) o a les
inversions en infraestructures, que tendeixen a fer-se radialment i no pas amb
criteris econòmics que beneficiarien als catalans.
10La independència constituiria, a més, una
oportunitat d’acabar amb estructures institucionals i econòmiques ineficients i
per establir regles de joc noves que permetrien fer de Catalunya un país
atractiu per a la creació de riquesa i el seu gaudi.
11En aquest context de major sobirania política i
econòmica, és indubtable també que el govern de Catalunya podria fer front a
les obligacions pròpies d’un estat de benestar avançat – especialment el
sistema de pensions. Com és ben sabut, el sistema de pensions actual s’alimenta
directament de les cotitzacions dels treballadors. Tant pel perfil demogràfic
com pel mercat de treball català, aquestes cotitzacions (i per tant el pagament
de pensions) serien més segures a Catalunya que en el conjunt de l’estat
espanyol. Això és el que demostrem al nostre treball “La
Independència i Pensions: La Mentida Més Innoble”.
Costos de transició
12És normal preguntar-se si els costos de la
transició a un Estat propi podrien ser més alts que els beneficis que es
gaudirien un cop aquest Estat fos plenament reconegut i operés com qualsevol
altre país normal en el marc de la UE i dins de l’àrea de l’euro, i generar un
balanç net negatiu. En aquest sentit creiem adients les següents
consideracions:
a) Si hi ha voluntat política, no hi ha cap raó objectiva que impedeixi la continuïtat de facto de les relacions econòmiques i financeres amb la resta d’Europa, en tots els àmbits. Aquesta continuïtat és en l’interès econòmic de totes les parts implicades i el seu cost seria mínim.
b) Qualsevol impediment significatiu a aquesta continuïtat seria per tant el resultat d’una decisió política deliberada, i podria representar costos econòmics significatius per a totes les parts. L’única motivació seria la de castigar els catalans per voler canviar, de forma democràtica i pacífica, el seu marc polític. No cal dir que l’Estat espanyol seria el més perjudicat, ja que difícilment es podria produir una negociació de bona fe sobre el repartiment del deute de l’Estat espanyol en un context d’intransigència i hostilitat política.
a) Si hi ha voluntat política, no hi ha cap raó objectiva que impedeixi la continuïtat de facto de les relacions econòmiques i financeres amb la resta d’Europa, en tots els àmbits. Aquesta continuïtat és en l’interès econòmic de totes les parts implicades i el seu cost seria mínim.
b) Qualsevol impediment significatiu a aquesta continuïtat seria per tant el resultat d’una decisió política deliberada, i podria representar costos econòmics significatius per a totes les parts. L’única motivació seria la de castigar els catalans per voler canviar, de forma democràtica i pacífica, el seu marc polític. No cal dir que l’Estat espanyol seria el més perjudicat, ja que difícilment es podria produir una negociació de bona fe sobre el repartiment del deute de l’Estat espanyol en un context d’intransigència i hostilitat política.
13Fetes aquestes consideracions generals, cal
considerar tres àmbits fonamentals: els fluxes comercials amb Espanya, el
manteniment de l’euro, i la pertinença a la Unió Europea.
14Catalunya ven a la resta d’Espanya un 19% d’allò
que produeix. Un procés d’independència podria reduir el comerç entre Catalunya
i la resta d’Espanya a curt termini degut a un boicot deliberat dels productes
catalans. Quins efectes tindria això per l’economia de Catalunya? A l’hora de
calcular els efectes comercials de la independència sovint s’obliden quatre
factors fonamentals. Primer, cal imaginar que hi hauria una major propensió al
boicot pels béns de consum que pels béns de capital o intermedis i les dades
d’exportacions catalanes mostren que només un terç (1/3) de les exportacions
catalanes estan associades amb béns de consum. Segon, es fa difícil pensar que
els consumidors i empreses espanyoles fessin boicot a les empreses
multinacionals localitzades a Catalunya (que aporten un 40% de la facturació
manufacturera catalana) perquè seria difícil distingir si els productes
d’aquestes empreses provenen de Catalunya o d’altres llocs i perquè els
mateixos espanyols no voldrien perjudicar les empreses dels seus socis
europeus. Tercer, un boicot de productes catalans tindria conseqüències
gravíssimes per a l’economia espanyola i per tant, arribat el moment, seria
molt costós per a la resta d’Espanya portar-lo a terme. Quart, els béns
catalans que no es poguessin vendre a la resta d’Espanya no es llançaran a les
escombraries, sinó que es redirigirien (certament a preus reduïts o amb costos
més elevats) a mercats alternatius. En base a aquests factors, en el nostre
comunicat "Dos més dos són mil. Els efectes comercials de la
independència" vam calcular que els efectes comercials de la
independència difícilment superarien l’1% del PIB català.
15Cap article dels Tractats europeus determina
l’expulsió de la UE en cas de constitució d’un nou estat per part d’un
territori que ja forma part de la UE. De fet, cal recordar que els propis
Tractats, al seu article 50, exigeixen un procés de negociació i el consens de
les parts implicades per permetre un estat membre de la UE sortir de la Unió,
amb l’objectiu de minimitzar els costos d’aquesta separació per a les parts.
Per tant, la decisió sobre el tractament a Catalunya serà política. Les
decisions polítiques de la UE s’han caracteritzat pel seu pragmatisme, és a
dir, per intentar garantir el millor possible la continuïtat dels drets i
obligacions dels ciutadans europeus i preservar en la mesura del possible
l’estabilitat econòmica i financera. Durant la crisi recent, fins i tot s’han arribat
a violar alguns de les normes bàsiques dels Tractats europeus, com el principi
de “no rescat” i el de “no monetització del deute,” a fi d’evitar el col·lapse
financer d’alguns països membres, que hauria tingut conseqüències greus a la
resta d’Europa. La resolució del recent episodi grec, després de les amenaces
d’expulsió de l’euro si el “no” triomfava al referèndum, n’és un altre bon
exemple.
16En el cas de Catalunya, la UE podria garantir la
continuïtat dels drets i obligacions econòmiques dels ciutadans catalans i
d’aquells amb qui es relacionen econòmicament (i, específicament, la lliure
circulació de mercaderies, persones i capitals) sense haver de vulnerar cap
Tractat.
17El mateix podem dir de l’euro, que podria continuar
sent utilitzat a Catalunya, tot garantint la continuïtat de l’actual règim de
supervisió i accés a la liquiditat del sistema bancari, mitjançant un acord
monetari com el que tenen Mònaco i altres microestats, però adaptat a les
circumstàncies específiques del cas català, que inclouen el fet que ha adoptat
l’euro des dels seus inicis i del desig de formar part eventualment de
l’Eurosistema com a membre de ple dret (i, com a tal, de participar a les seves
institucions). Aquest acord hauria de garantir plenament l’estabilitat
financera, en l’interès de totes les parts, inclosa l’espanyola, tenint en
compte que Catalunya representa una part molt important del mercat de vàries
entitats financeres sistèmiques, així com de l’acumulació de grans quantitats
de deute públic de l’Estat espanyol per part d’aquestes entitats durant aquests
darrers anys. De fet seria suficient, des d’un punt de vista formal, continuar
tractant Catalunya com a part de l’Estat espanyol durant el període de
transició i formalitzar el reconeixement del nou estat i la seva adhesió de
forma simultània. Alternativament, Catalunya podria quedar “formalment” fora de
la UE transitòriament, però establint un acord que garantís la continuïtat de
les relacions econòmiques, financeres i monetàries durant la transició.
No hi ha cap norma ni principi legal als Tractats europeus que impedeixin aquesta via, que clarament seria la que protegiria millor els interessos de totes les parts implicades, inclosos els de les empreses i bancs espanyols, així com les nombroses multinacionals (moltes europees) amb interessos significatius a Catalunya.
No hi ha cap norma ni principi legal als Tractats europeus que impedeixin aquesta via, que clarament seria la que protegiria millor els interessos de totes les parts implicades, inclosos els de les empreses i bancs espanyols, així com les nombroses multinacionals (moltes europees) amb interessos significatius a Catalunya.
18Qualsevol cost eventual de la transició a l’Estat
propi seria, per definició, temporal. Els beneficis esmentats més amunt serien,
en canvi, permanents. Per tant, el balanç net de la independència de Catalunya
en el terreny econòmic és funció, en últim terme, del pes que nosaltres, els
que hem de decidir ara, donem al nostre futur i el dels nostres fills. Si
aquest pes és significatiu, pensem que la independència de Catalunya serà bona
pel nostre país, també en l’àmbit econòmic.
Els membres del Col·lectiu Wilson analitzem i contrastem
treballs, estudis i afirmacions presentades a diferents mitjans i a difondre la
nostra opinió a la nostra pàgina web (www.wilson.cat) i al nostre compte de Twitter (@col_wilson).
Col·lectiu Wilson (El Col·lectiu Wilson no accepta ajuts, subvencions ni patrocinis de cap institució, pública o privada)
Joan A.Forès
Reflexions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada