dissabte, 8 d’octubre del 2016

07/10/2016. Economia. Expansion.com. Stiglitz: Cataluña sería viable económicamente si fuera independiente. Otra cosa, ha recalcado, sería las consecuencias políticas que tendría esta decisión, tanto para España como para el conjunto de Europa. En aquest cas ens tornem a trobar en el repetitiu “sidral” que es pretén muntar des de fora de Catalunya cada cop que les seves actuacions, diuen, diuen, diuen, poden afectar Espanya o altres estats...

Benvolguts,
Us ofereixo una altra informació sobre l’estada del Premi Nobel d’Economia del 2001 Joseph E. Stiglitz a Catalunya. La informació ve del company dels GOAL Lluís Solà que diu:
He trobat també aquesta informació al diari Expansion.com.  Aqui l'article és una mica més ampli . També fa un símil amb Islàndia o el Canada. Potser caldria posar aquest article en forma d'anunci al diari Marca, a veure si així el Rajoy i la seva minyoneta, pobret, se n'assabenta.

Tanmateix una de les opinions de l’
Stiglitz crea inquietud a Expansion i li fa incidir a remarcar:
"En el actual contexto de apertura de mercado yo creo que sí, que claramente una Cataluña independiente sería muy factible". Otra cosa, ha recalcado, sería las consecuencias políticas que tendría esta decisión, tanto para España como para el conjunto de Europa, ya que una posible independencia implicaría la reorganización de los estados-nación que nacieron en el siglo XIX. "Ello tendría consecuencias muy graves para estos estados", ha detallado Stiglitz, que también ha puesto en duda si una Europa con muchos más miembros de los actuales sería capaz de funcionar correctamente y gestionarse.
En aquest cas ens tornem a trobar en el repetitiu “sidral” que es pretén muntar des de fora de Catalunya cada cop que les seves actuacions, diuen, diuen, diuen, poden afectar Espanya o altres estats. Aquesta opinió casa molt bé amb una altra opinió que hem comentat més d’un cop que es resumeix dient que 
“quan Catalunya arriba al punt de poder emancipar-se d’Espanya, s’esdevé un ‘sidral’, cop d’estat, alzamiento, etc, que ho esgarria tot”.
I el ‘sidral’ no s’esdevé perquè sí, sempre hi ha la ma negra del Fernández Díaz o del Fraga o del Martin Villa de torn. Si volem conèixer més detalls dels ‘sidrals’ vegem per exemple:
Tret de l’apunt anterior vegem un llistat no exhaustiu dels “sidrals” esdevinguts cada cop que Catalunya vol moure’s:
_Mostres des del 1900 amb enllaços a la Viqui:
  • 1909. Setmana tràgica, deguda a les revoltes del poble per la lleva de reservistes pobres cap a la guerra del Marroc, fonamentalment reservistes catalans, quina casualitat! (els rics podien pagar-se l’exempció)...
  • 1923-1930. Dictadura de Primo de Rivera (tutelada pe lBorbó), que va eliminar manu militari la Mancomunitat de Catalunya,...
  • 1936Alzamiento franquista manu militari (també tutelat pel Borbó, que per si de cas havia fugit el 1931), que va portar la terrible Guerra de les dretes i de l’exèrcit espanyol contra Catalunya,...
  • 1939-1975. 40 anys més de dictadura franquista,...
  • 1975-1981Transició franquista (que s’hauria de dir Transacció tutelada per qui? Pel Borbó!),...
  • 1981-2015. Procés d’independència actual, impulsat per la societat civil, ANC, Òmnium i d’altres, cap a la creació d’una República catalana, amb atac indiscriminat a Catalunya des de totes les comunitats a qui han injectat un odi contra Catalunya, així com des de tots els ministeris espanyols, (tot tutelat pel Borbó)...
Vegem ara l’article d’Expansión:

Expansion.com

Cataluña. Stiglitz: Cataluña sería viable económicamente si fuera independiente

El Nobel de Economía Joseph E. Stiglitz durante la presentación de su último libro "Cómo la moneda común amenaza el futuro de Europa".
EFE
Actualizado: 07/10/201617:07 horas

El Nobel de Economía ha asegurado que en el actual entorno de globalización es "más fácil" que países pequeños puedan funcionar bien de forma independiente.

El Premio Nobel de Economía Joseph E. Stiglitz ha asegurado hoy que Cataluña sería viable económicamente si fuera independiente, aunque su soberanía tendría consecuencias políticas "muy importantes" en toda Europa.

Stiglitz, de visita en Barcelona con motivo de la publicación de su último libro, titulado "El euro. Cómo la moneda común amenaza el futuro de Europa", ha dicho que en el actual entorno de globalización es "más fácil" que países pequeños puedan funcionar bien de forma independiente.

Ha puesto como ejemplo de ello Islandia, un país que es diez veces más pequeño de Cataluña y que "lo está haciendo relativamente bien con otra moneda".

"Gracias a ello se ha recuperado mejor y más rápido de la crisis", ha dicho en una rueda de prensa en el Palau Macaya de la Obra Social "la Caixa" en Barcelona.

De la misma manera, ha añadido el economista, nadie piensa hoy en día que Canadá estaría mejor si se integrara en Estados Unidos.

Por tanto, a la pregunta de si una Cataluña independiente sería viable económicamente, Stiglitz ha declarado: "En el actual contexto de apertura de mercado yo creo que sí, que claramente una Cataluña independiente sería muy factible".

Otra cosa, ha recalcado, sería las consecuencias políticas que tendría esta decisión, tanto para España como para el conjunto de Europa, ya que una posible independencia implicaría la reorganización de los estados-nación que nacieron en el siglo XIX.

"Ello tendría consecuencias muy graves para estos estados", ha detallado Stiglitz, que también ha puesto en duda si una Europa con muchos más miembros de los actuales sería capaz de funcionar correctamente y gestionarse.

El libro "El euro. Cómo la moneda común amenaza el futuro de Europa" ha sido editado en catalán por Edicions 62 y en castellano por Taurus y en él Stiglitz analiza cómo la crisis financiera global se transformó en el año 2010 en la crisis del euro, en la que todavía estamos, y cómo esta situación ha puesto en riesgo el futuro de Europa.

Expansión


Joan A. Forès
Reflexions

Comentaris
Lluís Solà
He trobat també aquesta informació al diari Expansion.com.  Aqui l'article és una mica més ampli . També fa un símil amb Islàndia o el Canada. Potser caldria posar aquest article en fomra d'anunci al diari Marda, a veure si així el Rajoy i la seva criada, pobret, se n'assabenta.

Si, però molt sibil·lí, el diari Expansión, en donar la notícia.

Fixa't  què destaca, tot seguit:
Otra cosa, ha recalcado, sería las consecuencias políticas que tendría esta decisión, tanto para España como para el conjunto de Europa, ya que una posible independencia implicaría la reorganización de los estados-nación que nacieron en el siglo XIX.
"Ello tendría consecuencias muy graves para estos estados", ha detallado Stiglitz, que también ha puesto en duda si una Europa con muchos más miembros de los actuales sería capaz de funcionar correctamente y gestionarse.

Tanmateix, això ens portaria a tres preguntes:
  • Què potser no ha quedat clar, que els estats-nació nascuts al segle XIX no estan funcionant prou bé, davant l'embat de les empreses transnacionals i la desregulació internacional?
  • Què potser no ha quedat en evidència que Europa, ara mateix, no està funcionant satisfactòriament?
  • No seria pas, ben afrontada, una oportunitat per començar a fer les coses d'una altra manera, i no pas, únicament, a partir d'estats-nació obsolets, i d'una organització supraestatal euroea, basats en una acumulació de poder antinatural i que no són capaços de resoldre els problemes de la ciutadania?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada